Ketensamenwerking is dé hype in (groot) onderhoud, renovatie en nieuwbouw van vastgoed. Zoals gebruikelijk bij hypes heeft iedereen er de mond van vol, claimen vele organisaties er al volop mee bezig te zijn en denken minstens net zo veel anderen dat we er over vijf jaar op terugkijken als een zwaar overtrokken ‘bubbel’. Hype of niet; als we serieus met ons vak en onze verantwoordelijkheden bezig zijn, dan mag ketensamenwerking niet slechts blijven bij een modekreet. Sterker nog; de sector zou de huidige crisis moeten gebruiken om eindelijk eens tot de hoognodige structurele veranderingen te komen. Die zijn al veel langer nodig om klanten beter te bedienen tegen aanzienlijk lagere kosten. En ketensamenwerking is daarbij weliswaar geen panacee, maar wel een onmisbare werkfilosofie.
ketensamenwerking is geen geloof26 nr 2 2013
ketensamenwerking
is geen geloof
Ketensamenwerking is d?
hype in (groot) onderhoud,
renovatie en nieuwbouw van
vastgoed. Zoals gebruikelijk
bij hypes heeft iedereen er
de mond van vol, claimen
vele organisaties er al volop
mee bezig te zijn en denken
minstens net zo veel ande-
ren dat we er over vijf jaar
op terugkijken als een zwaar
overtrokken `bubbel'. Hype
of niet; als we serieus met
ons vak en onze verantwoor-
delijkheden bezig zijn, dan
mag ketensamenwerking
niet slechts blijven bij een
modekreet. Sterker nog; de
sector zou de huidige crisis
moeten gebruiken om einde-
lijk eens tot de hoognodige
structurele veranderingen te
komen. Die zijn al veel
langer nodig om klanten
beter te bedienen tegen
aanzienlijk lagere kosten. En
ketensamenwerking is daar-
bij weliswaar geen panacee,
maar wel een onmisbare
werkfilosofie.
ketensamenwerking is geen geloof nr 2 2013 27
tekst jack van der veen, hoogleraar supply chain management,
nyenrode business universiteit, j.vdveen@nyenrode.nl
marcel noordhuis, promovendus `faalkostenreductie door ketensamen
werking' aan nyenrode business universiteit en directeur deloitte real
estate advisory, m.noordhuis@nyenrode.nl
foto's woonbedrijf
Ketensamenwerking lijkt op het eerste gezicht bedrieglijk simpel. Dit,
terwijl het vraagt om fundamentele veranderingen in de manier van
denken en doen van alle betrokken organisaties en mensen. Vooral in de
dagelijkse praktijk blijkt telkens weer hoe weerbarstig de materie is.
Daarnaast bestaan er veel misverstanden over wat ketensamenwerking
precies inhoudt. Dit samen vormt de reden dat we in dit artikel een stapje
terug doen, om een overzicht te geven van wat ketensamenwerking wel
en niet is. Ook kijken we wat er allemaal bij komt kijken; immers alleen
met een diep inzicht in de materie kunnen we echte stappen maken.
WaarHEiD alS EEn KoE
Ondanks alle aandacht voor de werkwijze, is ketensamenwerking geen
doel op zich maar slechts een middel om het doel te bereiken. Wat is
het doel dan wel? Het antwoord is simpel: de klant, de eindgebruiker,
de woonconsument optimaal te bedienen tegen zo laag mogelijke
kosten. Dat de klant centraal moet staan in alles wat we doen, lijkt trivi
aal. Maar in de dagelijkse praktijk wordt deze waarheid als een koe
helaas maar al te vaak vergeten. `Optimaal bedienen' klinkt goed, daar
kan niemand tegen zijn. In het kader van ketensamenwerking gaat het
dan over sneller, beter, goedkoper, innovatiever, flexibeler en duurza
mer. En dat allemaal tegelijkertijd.
Renoveren (en/of groot onderhoud) betekent vaak dat mensen hun
woning moeten verlaten of dat ze op een andere manier overlast erva
ren. Hoe korter dit duurt, hoe beter. Het renovatieproces moet dus
sneller. Ook gaat renoveren vaak gepaard met hinder voor de omwo
nenden, en klanten willen liever geen gedoe met opleverpunten. Het
moet dus ook beter. Met de verminderde financi?le ruimte van corpora
ties en andere opdrachtgevers komt ook het groot onderhoud onder
druk te staan. Het moet dus goedkoper, zonder dat er water in de kwali
teitswijn wordt gedaan. Vergrijzing en andere demografische ontwikke
lingen brengen met zich mee dat er steeds meer variaties zijn in de
eisen en wensen van bewoners. One size fits all werkt dus niet meer;
het moet innovatiever en flexibeler. Met enerzijds de oplopende kosten
van energie plus de toegenomen eisen ten aanzien van energielabels,
en anderzijds de technische mogelijkheden, is het realiseren van ener
giezuinige (of neutrale of genererende) panden geen wens meer maar
simpelweg een must. Vanuit zowel het oogpunt van maatschappelijk
verantwoord ondernemen als vanuit total cost of ownership, is het
gebruik van duurzame materialen de nieuwe norm. Kortom, het moet
duurzamer. Tegelijkertijd sneller, beter, goedkoper, innovatiever, flexibe
ler en duurzamer. Dat is voorwaar een hele opgave. Een opgave die
zonder ketensamenwerking onmogelijk te realiseren zal zijn.
SamEn WErKEn iS nog gEEn SamEnWErKing
Bij renovatie en groot onderhoud spelen altijd vele partijen ? schakels in
de keten ? een rol. Te beginnen bij de bewoners en de opdrachtge
vende corporatie, maar daarnaast ook de architect, de aannemer, de
installateur, de dakdekker, de schilder, de stukadoor et cetera. Alleen
gezamenlijk kan een renovatie daadwerkelijk gerealiseerd worden; ieder
doet zijn deel en samen doen we alles. Geen wonder dat veel mensen
in de sector het gevoel hebben dat samenwerking niets nieuws is; ze
doen immers niet anders. Er is echter een groot verschil tussen samen
werken aan een project en samenwerken voor de eindgebruikers van
het project. Bij ketensamenwerking gaat het om de synergie, het totaal
is meer dan de som der delen. Vergelijk het met een voetbalelftal:
iedere speler heeft zijn rol en wordt geacht die zo goed mogelijk in te
vullen. Maar als er elf op zich uitstekende spelers in het veld staan, heb
je nog geen winnend team. Samenspel is minstens zo belangrijk voor
het wedstrijdresultaat als de kwaliteit van de spelers. Ketensamenwer
king gaat over het samenspelen tussen alle betrokken ketenpartijen.
Niet langer kunnen zij zich uitsluitend concentreren op de eigen presta
tie, maar ze zijn onderdeel van het grotere geheel; de uiteindelijke pres
tatie wordt bepaald door de kwaliteit van het team.
DE bijl aan DE WortEl
Als ketensamenwerking zo belangrijk en nuttig is, waarom doen we het
dan niet allang? Om deze vraag te beantwoorden moeten we terug naar
de basale vraag: waarom doen we eigenlijk wat we nu doen en wat
veroorzaakt in essentie dat we de gevraagde prestaties zonder keten
samenwerking niet of onvoldoende kunnen leveren? Om hierop
antwoord te geven, moet gekeken worden naar drie belangrijke organi
satieaspecten: specialisatie, besturing en standaardisatie.
SpEcIAlISATIE
Een belangrijke wetmatigheid in de economie is dat specialisatie leidt
tot betere prestaties. Econoom Adam Smith toonde al in de achttiende
eeuw aan dat als je een taak (zoals een renovatieproject) opdeelt in
kleinere deeltaken en verschillende personen (of organisaties) die zich
ieder concentreren op de eigen deeltaak, de productiviteit per deeltaak
aanzienlijk toeneemt. Anders gezegd; als iedereen doet waar hij of zij
het beste in is dan verspillen we geen tijd en energie aan dingen waar
we minder goed in zijn. Dit is de belangrijkste reden waarom we
mensen opleiden voor specifieke functies en waarom verschillende
bedrijven zich concentreren op hun eigen specialisme. Vanuit de
wetmatigheid van Smith is het goed te begrijpen waarom er zo veel
schakels betrokken zijn bij renovatieprojecten.
BESTuRING
Wat Smith er niet bij vertelde, was dat zodra je een taak opsplitst in
deeltaken er ook een co?rdinatievraagstuk ontstaat; hoe werken de
? De uiteindelijke prestatie
wordt bepaald door de kwaliteit
van het team ?
ketensamenwerking is geen geloof28 nr 2 2013
onderdelen samen? Binnen organisaties wordt vaak een combinatie van
hi?rarchie (diverse management en directielagen) en targets per afde
ling gebruikt. Het onderliggende motto lijkt te zijn: `ieder voor zich en de
hoofddirectie voor ons allen'. Voor co?rdinatie tussen organisaties is
het marktdenken dominant, want door aanbesteding op de laagste prijs
worden de ketenpartners geselecteerd. Smith zelf maakte zich hier niet
druk over. Waarom zou hij ook; in de wereld van de achttiende en
negentiende eeuw werkte dit prima.
STANDAARDISATIE
Maar in de eenentwintigste eeuw leidt deze aanpak tot desastreuze
resultaten. Er zijn namelijk elementaire verschillen in de onderliggende
omstandigheden. In een wereld waar laagopgeleide mensen simpele
taken uitvoeren en waar producten verregaand gestandaardiseerd zijn,
is het opsplitsen zonder veel co?rdinatie geen probleem. Iedereen
geconcentreerd op zijn eigen taak werkt prima binnen gestandaardi
seerde massaproductie. Marktwerking werkt uitstekend voor gestan
daardiseerde `commodities' zoals olie, goud, graan en aandelen. Maar
in de moderne tijd waarin veel intelligente professionals werken aan
renovatieprojecten die veel flexibiliteit en inlevingsvermogen voor de
lokale omstandigheden vragen, werkt een combinatie van hi?rarchische
aansturing en ver doorgevoerde prijsconcurrentie volstrekt contrapro
ductief. In de bestaande bebouwing zit enorm veel variatie. Bewoners
zijn geen nummers maar willen persoonlijk benaderd worden. De
mensen op de werkvloer weten zelf heel goed wat wel en niet werkt.
Kortom, voor de alledaagse renovatiewerkzaamheden gebruikt de
sector nog steeds de achterhaalde methoden uit de industri?le revolu
tie. Ketensamenwerking is niets meer en niets minder dan de aanstu
ring die uitstekend past bij de huidige omstandigheden.
HanDElEn in algEmEEn bElang
Ketensamenwerking kan worden gedefinieerd als `managementactivitei
ten die zijn gericht op de co?rdinatie van verschillende eenheden in de
keten, met als doel de gehele keten te optimaliseren als ware het ??n
eenheid, in plaats van elke eenheid afzonderlijk te optimaliseren'. Hier
mee heeft ketensamenwerking een systeemfocus, want elke ketenpart
ner wordt geacht om in het `algemeen belang' te handelen. Dit wil
zeggen met de woonconsument als uitgangspunt en niet de eigen pres
tatie. plus het gaat niet om het project als zodanig, maar om de levens
duur van vastgoed, met als doelstelling de totale levensduurkosten te
minimaliseren en de kwaliteit te maximaliseren.
Bij ketensamenwerking staan niet de eenheden (afdelingen en organisa
ties) maar het (renovatie)proces centraal. In die zin sluit het concept
nauw aan bij de leanmethodiek. Dat geldt ook voor de aansturing; de
professionals op de werkvloer weten het beste hoe het beter kan en
het management is een platte organisatie die het primaire proces
ondersteunt en faciliteert. Bij ketensamenwerking is er vroegtijdige
afstemming tussen de schakels en worden beslissingen niet over de
schutting gegooid, maar worden besluiten gezamenlijk genomen waarbij
eenieder de eigen expertise kan inbrengen. Ketensamenwerking zoekt
naar herhaalbaarheid en is projectongebonden. Alleen op die manier
? Voor de alledaagse renovatie-
werkzaamheden gebruikt de sector
nog steeds de achterhaalde methoden
uit de industri?le revolutie ?
ketensamenwerking is geen geloof nr 2 2013 29
kan er worden geleerd van fouten ? zodat prestaties voortdurend
kunnen worden verbeterd ? en kunnen de noodzakelijke investeringen
in kennis en BIM worden terugverdiend.
mEtEn iS WEtEn iS vErbEtErEn
Een vaak gehoord bezwaar tegen ketensamenwerking is het vermeende
gebrek aan transparantie. Met de bouwenqu?te nog vers in het geheu
gen is de sector terecht huiverig voor vriendjespolitiek. Maar feitelijk
raken zulke verwijten kant noch wal. De waarden die bij ketensamen
werking horen, kunnen worden omschreven via de afkorting EBITO:
Eerlijk, Betrouwbaar, Integer, Transparant en Open. Een dashboard voor
prestatiemeting is daarbij onontbeerlijk. Immers als je niet meet, weet je
ook niet waar je staat. laat staan dat je kunt verbeteren. En voortdu
rende verbetering behoort tot de essentie van ketensamenwerking.
Helaas geldt maar al te vaak dat organisaties de geleverde prestaties
op het gebied van tijd, kwaliteit, geld en duurzaamheid niet systema
tisch bijhouden. Dat is niets minder dan een doodzonde binnen het
gedachtegoed van ketensamenwerking. Want wat je niet meet, kun je
niet verbeteren en het wordt al helemaal lastig aan te tonen dat nieuwe
aanpakken leiden tot betere prestaties.
Aanbesteden en ketensamenwerking leven op gespannen voet met
elkaar. Aanbesteden op laagste prijs lijkt heel transparant. Maar zoals
iedereen in de sector heel goed weet, is het een schijntransparantie.
De prijs is nooit de prijs; altijd is er wel weer gedoe over contractuele
afspraken en meerwerk. De uitspraak `ze komen binnen voor een prik
kie en ze betalen bij de uitgang' vat de huidige praktijk kernachtig
samen. Ketensamenwerking daarentegen kenmerkt zich door volledige
transparantie en openheid; door benchmarking en het steeds hoger
leggen van de lat wordt structureel gewerkt aan het meetbaar verbete
ren van prestaties in plaats van aan loze beloftes.
EEn niEuWE maniEr van WErKEn
Is ketensamenwerking echt anders dan de traditionele manier van
werken? Driewerf ja. Ja, omdat de opdrachtgever niet meer dicteert wat
er moet gebeuren, maar dat de ketenpartners samenwerken aan een zo
goed mogelijk resultaat; outputsturing in plaats van inputsturing. Dat
betekent eerst en vooral dat je elkaar moet kunnen vertrouwen (hetgeen
in deze sector, waar de vechtcultuur domineert, al snel te veel gevraagd
is). Dat betekent ook dat je ketenpartners op een andere manier gaat
selecteren en dat prestaties anders worden gemonitord en besproken.
Ja, omdat er een gezamenlijk gevoel van winst, verlies en risico moet
zijn. Soms moet iemand een stapje meer doen voor het algemeen
belang en dan komt de kwestie van het eigenbelang al snel op tafel. Als
het energieneutraal maken van een woning een extra investering vraagt,
dan kost dat de corporatie geld en de bewoner profiteert. Ketensamen
werking vraagt dus om andere verdien en verdeelmodellen en andere
contractvormen. En een derde maal ja, omdat er strategischer moet
worden gewerkt. Wat willen we bereiken, welke klantwaarde realiseren
we en hoe onderscheiden we ons van de concurrentie? Welke strategi
sche waarde kunnen de toeleveranciers ons geven? Organisaties die
nog denken vanuit de gedachte `elk aanbod schept zijn eigen vraag' of
`wij kunnen alles voor iedereen', zullen de boot missen. Redeneren
vanuit toegevoegde waarde voor de eindgebruiker is een must voor elke
organisatie die toekomstbestendig wil zijn.
DE EErStE rESultatEn
De hamvraag bij ketensamenwerking is natuurlijk of het in de praktijk
ook echt werkt. Dat wil zeggen, of het daadwerkelijk leidt tot betere
prestaties dan bij de meer traditionele vormen van samenwerking. Nu
steeds meer projecten volgens ketensamenwerking worden gereali
seerd, komen de eerste resultaten beschikbaar. In tabel 1 staan de
resultaten van enqu?tes gehouden onder de bewoners van gereno
veerde woningen. Onderwerp was de dienstverlening op een aantal
aspecten. Wat opvalt, is dat renovaties die volgens de principes van
ketensamenwerking zijn uitgevoerd, op alle aangegeven dienstverle
ningsaspecten beter scoren dan renovaties die op de traditionele
manier zijn uitgevoerd. Natuurlijk is dit nog maar een eerste indicatie. In
de loop van dit jaar zullen veel meer gegevens over tijd, geld en kwali
teitsaspecten worden gepubliceerd.
HEt iS gEEn HypE
Ketensamenwerking is geen hype maar de nieuwe manier van werken.
Ketensamenwerking is geen geloof maar een uitvloeisel van economische
wetmatigheden en een methodiek die past bij de realiteit van de moderne
tijd. De kwestie is dan ook niet zozeer of ketensamenwerking beter is dan
de traditionele manier van werken, want daarvan komt steeds meer
bewijs op tafel. De grote vraag is hoe we de huidige vorm van werken
transformeren naar de nieuwe manier. Dat is een lang en soms moeizaam
en pijnlijk proces. Niet alleen omdat daarvoor de eigen organisatie op de
schop moet, maar ook de wijze waarop met partners in de keten wordt
samengewerkt. Bij grote noodzakelijke veranderingen kan een `brandend
platform' soms nuttig zijn. In die zin is de huidige diepe crisis in onze
sector ook een kans. Bent u al bezig om deze kans te verzilveren?
Tabel 1. Gemiddelde rapportcijfers gegeven door bewoners bij renovatieprojecten op een aantal aspecten van dienstverlening
traditioneel ketensamenwerking verschil
Algemene organisatie 6,23 6,83 +0,60
Warme opname 7,05 7,41 +0,36
uitvoering 6,49 7,12 +0,63
Oplever/nazorgfase 6,00 6,78 +0,78
Vakmensen 6,67 7,27 +0,60
Gemiddeld 6,49 7,08 +0,59
uit: de collectieve rapportage kwaliteit van dienstverlening bij onderhoud/renovatie over het meetjaar 20102013, Deloitte.
? Organisaties die nog denken vanuit de
gedachte `elk aanbod schept zijn eigen
vraag', zullen de boot missen ?
Reacties