De soap rondom Bijlmerflat Kleiburg is nog niet ten einde. Onzeker is of de flat wordt gerenoveerd of alsnog tegen de vlakte gaat. Eigenaar Rochdale ziet er geen brood meer in en wil het liefste slopen. Zonde, stellen zowel bewoners als betrokken architecten.
de ongewisse toekomst van kleiburg renda special 2011/1 39
de ongewisse toekomst
van kleiburg
De soap rondom Bijlmerflat
Kleiburg is nog niet ten
einde. Onzeker is of de flat
wordt gerenoveerd of alsnog
tegen de vlakte gaat. Eige-
naar Rochdale ziet er geen
brood meer in en wil het lief-
ste slopen. Zonde, stellen
zowel bewoners als betrok-
ken architecten.
tekst tosca vissers
foto's casa architecten
40 renda special 2011/1
Kleiburg is een van de zes galerijflats die bij het Bijlmer Museumgebied
hoort. Stichting Bijlmer Museum zet zich in voor het behoud van de
hoogbouw in de Bijlmermeer. De zes flats in de zogenoemde G- en
K-buurt, naast Grubbehoeve ook Gooioord, Groeneveen, Kruitberg,
Kikkenstein en Kleiburg, zouden zoveel mogelijk hun karakteristieke
jarenzestiguiterlijk behouden. De idee?n van de oorspronkelijke ontwer-
pers van de Bijlmermeer zijn hier het beste uitgewerkt. Alle flats,
behalve Kleiburg, zijn onder handen genomen. Onduidelijk is wat er met
deze flat gaat gebeuren, sloop of renoveren. Woningstichting Rochdale,
eigenaar van Kleiburg, neemt na de zomer een definitief besluit.
WERElDBEROEmD
Kleiburg is samen met de bijbehorende parkeergarage het laatste
onderdeel van een wereldberoemd stedenbouwkundig hoogstandje dat
nog intact is gebleven. Het werd midden jaren negentig al aangemerkt
als het hoogtepunt van het oorspronkelijke Bijlmermeerconcept. In
samenspraak met het Stadsdeel Zuidoost ontstond in 2009 het plan
om aan de eerste poot van Kleiburg voorlopig niets te doen, maar zo te
laten staan voor sociale huur. De tweede poot zou worden gesloopt en
de resterende twee delen van de flat zouden worden verbouwd tot luxe
appartementen. Zouden, want na vijftien jaar verkeert de flat alsnog in
een soort twilight zone; niemand weet wat ermee gaat gebeuren.
Pitch
Joop de Haan is sinds 2004 directeur van het Projectbureau Vernieu-
wing Bijlmermeer, dat het vernieuwingsproces voor betrokken partijen
in de Bijlmermeer co?rdineert. De Haan werkt nauw samen met Roch-
dale en andere ontwikkelaars in de wijk. Hij vertelt dat Rochdale eerder
gemaakte afspraken over de wijze waarop Kleiburg gerenoveerd zou
worden ? te weten een deel slopen en van een ander deel koopwonin-
gen maken ? niet meer kon nakomen. "De crisis gooide namelijk roet in
het eten en het verkopen van honderden woningen betekende een
behoorlijk afzetrisico."
Inmiddels zijn de meeste bewoners weg uit de flat en is nog steeds niet
bekend wat de nieuwe bestemming wordt. Om daar duidelijkheid in te
krijgen, heeft Rochdale een pitch uitgeschreven waarbij iedereen een
idee voor een nieuwe bestemming van de flat bij de corporatie mag
indienen. Spontaan hebben zich allerlei partijen gemeld, uiteenlopend
van de daklozenbond, een schildersbedrijf en verschillende projectont-
wikkelaars. Ieder met een enthousiast ontwikkelplan voor de flat. "Een
re?el plan hiervoor bedenken is nog niet zo eenvoudig. Naast het zelf
inrichten van een cascowoning heb je ook te maken met verschillende
gemeenschappelijke voorzieningen, zoals entrees en liften. De flat meet
400 meter en bestaat uit 10 verdiepingen en kilometerslange galerijen.
Die moeten allemaal worden gerenoveerd, onderhouden en betaald." In
het totaalconcept moet ook duidelijk zijn welke investeringen moeten
worden gedaan en hoe de nieuwe bewoners dat denken op te brengen.
DE BijlmERmEER
De Bijlmermeer: 17.000 woningen, waarvan
13.000 hoogbouwgalerijflats in de sociale huur-
sector. Het beheer was verdeeld over 16 ver-
schillende corporaties.
De architectuur van de nieuwe woningen en de
stedenbouwkundige opzet van de wijk stuitten
v??r de start van de bouw in 1966 al op forse
kritiek. De kilometerlange betonnen galerijflats
van 10 verdiepingen hoog, onderdeel van de
strikt uitgewerkte `functionele stad'- gedachte
uit die periode, met een duidelijke splitsing van
functies, werden te massaal en te anoniem
gevonden. Sociale problemen stapelden zich in
een snel tempo op en kregen landelijke
bekendheid. Noodzakelijke voorzieningen wer-
den niet op tijd of helemaal niet gerealiseerd.
Aanvankelijk ge?nteresseerde huurders vonden
te weinig diversiteit in het aanbod van de
woningen en bleven weg. Nieuw opgeleverde
flats bleven hierdoor lange tijd onbewoond en
moesten fors concurreren met eengezinswo-
ningen elders in de regio. In plaats daarvan
huisvestten zich grote groepen kansarmen en
werklozen in de wijk. De strikte scheiding tus-
sen wonen en recre?ren bleek al snel uit te
nodigen tot criminaliteit, drugsoverlast en ver-
loedering en sommige delen van de wijk veran-
derden 's avonds in desolate gebieden. De wijk
kreeg een slechte naam en nieuwe bewoners
bleven weg.
modelwijk
De bedoeling was dat de Bijlmermeer een
modelwijk moest worden. Een wijk voor de
moderne mens. Het prachtige ideaal leek vrij-
wel onuitvoerbaar. Ondanks nijpende woning-
nood haakten ge?nteresseerde huurders halver-
wege de bouwperiode al af. Ze verhuisden naar
eengezinswoningen in de overloopgemeenten
of naar de aangrenzende nieuwe wijk Gaasper-
dam, met woningen die in hun ogen wel een
menselijke maat hadden. Veel nieuwe bewo-
ners kozen niet voor de Bijlmermeer vanwege
de positieve kwaliteiten, maar vanwege de kor-
te wachttijd en de mogelijkheid om van daaruit
een woning elders in de stad te vinden. De Bijl-
mer bood een tijdelijk onderkomen, waar bewo-
Luchtfoto van een
deel van het Bijlmer
Museum (2007).
fotodeltaforte
de ongewisse toekomst van kleiburg renda special 2011/1 41
Ook het stadsdeel heeft een aantal voorwaarden gesteld. De investe-
ringen moeten minstens 25 jaar houdbaar zijn. Bovendien moet het plan
bijdragen aan de opbouw van de buurt, zodat mensen er voor langere
tijd blijven wonen en om een positieve reden voor de wijk kiezen. "Een
eventuele renovatie moet wel goed zijn, niet dat je de flat voor een
habbekrats opknapt en vervolgens met winst doorverkoopt. Dat zou
niet goed zijn. Dan dreigt toch weer sloop vanwege de verpaupering
van de wijk", zegt De Haan.
BijlmERmusEum
Architect Peter Dautzenberg is voorzitter van de stichting Bijlmer
Museum en woont al veertig jaar in de Bijlmermeer. Destijds verhuisde
hij vanuit de binnenstad naar de Bijlmer vanwege de royale luxe nieuwe
woningen. Hij woont er nog steeds prima. Dautzenberg heeft zich altijd
fel tegen de sloop van Kleiburg verzet. Begin dit jaar had hij een brief
gestuurd aan de stadsdeelraad met het verzoek om de voorgenomen
sloop in elk geval een half jaar uit te stellen. "Met de sloop van Kleiburg
gaat een typisch Nederlands bouwwerk verloren. De flat is een van de
laatste klassieke honingraatflats die nog in de wijk staat. Kleiburg en het
bijbehorende parkeergebouw zouden een plaats moeten krijgen op de
lijst van jonge monumenten of op de Werelderfgoedlijst van UNESCO
in plaats van afgebroken te worden. Duidelijk is wel dat er iets moet
gebeuren met de flat. De afgelopen jaren is er weinig aan Kleiburg
opgeknapt." Dautzenburg heeft geprobeerd om, evenals bij Grubbe-
hoeve, een soort Koop Je Eigen Bijlmer op te zetten. "Er zijn mensen
die graag in deze wijk willen wonen en zelfs woningen willen kopen",
stelt hij vast. Grubbehoeve kon worden gered van de sloophamer
omdat negentig mensen een appartement hebben gekocht voor de
boekwaarde en renovatiekosten. Volgens Dautzenberg kan Kleiburg op
deze manier ook worden gered. "Als Kleiburg wordt gesloopt, verdwijnt
ners weinig binding mee hadden. Ook waren er
na de eerste opleveringen problemen met het
beheer. Dat leken aanvankelijk de gebruikelijke
kinderziektes en aanloopproblemen, maar de
moeilijkheden waren een stuk structureler van
aard. Corporaties moesten alle zeilen bijzetten
om het vuilafvoersysteem op gang te houden.
Liften en bellentableaus werkten binnen de
kortste keren niet meer en moesten snel wor-
den gerepareerd. De toegangsdeuren naar de
kilometerlange binnenstraten en galerijen
moesten voorzien worden van stevige drangers
en sloten. De gemeente had grote problemen
met het op orde houden van de openbare ruim-
te, die 80 procent van de wijk besloeg. Het
hoofdwinkelcentrum en de metrolijnen kwamen
veel later klaar dan gepland. De drugsproble-
matiek nestelde zich in de bergingen en gara-
ges. Leefbaarheid en veiligheid gingen er ver-
der op achteruit. De mutatiegraad liep in som-
mige flats op tot 20 procent.
Nieuw Amsterdam
In de jaren tachtig, twintig jaar later, stond ??n
op de vier woningen in de hoogbouwgalerijflats
in de Bijlmermeer leeg. Nog eens twintig jaar
later is bijna de helft van de flats gesloopt. Zo
ging dat niet langer, concludeerden ook de cor-
poraties. Ze besloten om bijna alle flats onder
??n corporatie onder te brengen: Nieuw
Amsterdam. Met een werkkapitaal van 100
miljoen gulden, ook wel `de bruidsschat'
genoemd, werd een kleinschalige, rayongewij-
ze beheerstructuur opgetuigd waarmee de
nieuwe corporatie voortvarend aan de slag
ging. Grote en kleine verbeteringsprojecten
werden uitgevoerd, zoals het splitsen van
woningen en het compartimenteren van gale-
rijen. Ook kregen de buitengevels andere kleu-
ren en werd de reiniging verbeterd. De kwali-
teit en continu?teit van het beheer van de
woningen gingen er stukken op vooruit. Maar
de exploitatie van de flats bleek structureel
verliesgevend. Het aanbod aan galerijflats was
namelijk veel groter dan de vraag naar dit spe-
cifieke woningtype, een probleem waarmee
overigens heel Nederland te maken had. Bij-
zonder aan de Bijlmermeer was de steile,
De hofzijde van
Grubbehoeve, de flat
waarvan de renovatie
in de prijzen viel.
42 renda special 2011/1
de ruimtelijke samenhang en verliezen we het enige monumentale
gebied in Amsterdam Zuidoost dat jaarlijks door duizenden toeristen uit
binnen- en buitenland wordt bezocht", zegt hij.
GRuBBEhOEvE
Volgens Koen Crabbendam, architect van CASA architecten te Amster-
dam zijn er tal van plannen voor Kleiburg te bedenken, die ook zonder al
te hoge investeringen kunnen worden gerealiseerd. De flat Grubbe-
hoeve die het architectenbureau in 2008 voor Rochdale renoveerde, is
precies dezelfde flat als Kleiburg. Dit renovatieproject won zelfs de
Zuidoost Architectuurprijs 2009. Crabbendam legt uit dat bij deze reno-
vatie het hoogbouwconcept voorop stond: "Grubbehoeve is met drie
poten de kleinste flat binnen het museumgebied. Dit heeft er zeker toe
bijgedragen dat er rondom de flat minder problemen te constateren
waren en de galerijwoningen er zelf altijd relatief goed bij hebben
gestaan." Volgens de architect heeft gebrek aan transparantie bijgedra-
gen aan de criminaliteit en andere rottigheid in de Bijlmer. Hij legt uit dat
het oorspronkelijke idee van de Bijlmermeer was gebaseerd op de
Unit?s `d'Habitation van Le Corbusier met woongebouwen op poten in
negatieve spiraal waarin de wijk terechtkwam.
Mogelijk veroorzaakt door het revolutionaire
stedelijk ontwerp, gebaseerd op een utopisch
beeld van de samenleving, de enorme omvang
van de wijk, de drastische bezuinigingen bij de
bouw op essenti?le kwaliteiten, verrommeling
van de (semi-)openbare ruimtes en een andere
bevolkingssamenstelling dan was voorspeld.
Duidelijk werd dat een georganiseerde volks-
huisvesting geen structurele verbetering in de
wijk opleverde. Voor hoogbouw werd in de Bijl-
mermeer een rigoureuze maatregel ingevoerd.
Het idealistische stedenbouwkundige plan
werd losgelaten en een deel van de woningen
werd uit de markt genomen.
vernieuwing
Begin jaren negentig besloten Nieuw Amster-
dam, de huidige Woningstichting Rochdale, de
gemeente Amsterdam en stadsdeel Zuidoost
in samenwerking met het Centraal Fonds voor
de Volkshuisvesting een ingrijpende sociale en
stedenbouwkundige vernieuwing in te zetten
om de Bijlmermeer een nieuw perspectief te
bieden. De hoofddoelstellingen gelden nog
steeds: het versterken van de sociale, cultu-
rele en economische positie van de bewoners,
het versterken van de positie van de woningen
en de wijk in Amsterdam wat betreft
woningaanbod, aanbod van werkgelegenheid,
culturele activiteiten en bereikbaarheid, en het
scheppen van voorwaarden voor een goed
beheerbare wijk. Met als inzet het slopen van
duizenden woningen die nog maar net twintig
jaar oud waren en de herziening van het ste-
denbouwkundig plan waarvoor de benodigde
financi?n gevonden moesten worden om dit
alles beschikbaar te stellen. Dit besluit werd
niet zonder slag of stoot genomen en bleef
ook de jaren daarna onderwerp van heftige
publieke discussies.
Anno 2012
De grootschalige vernieuwingsoperatie die in
de jaren negentig in gang was gezet, zorgde
voor een fysieke, sociale en economische
metamorfose van de wijk. Bijna de helft van de
jarenzestigflats is inmiddels gesloopt en ver-
vangen door laagbouw en kleinschalige flats.
Een deel van de woningen bleef sociale huur-
De eerste stedenbouwkundige plannen die
architect Siegfried Nassuth voor de Bijl-
mer tekende, geven gebouwen op poten
aan. Dat principe, essentieel voor de
Bijlmer, is door allerlei bezuinigingen eruit
gehaald. Plinten en galerijen zijn dichtge-
maakt, waardoor de flats op dit niveau
uiteindelijk zijn dichtgegroeid en anoniem
geworden.
de ongewisse toekomst van kleiburg renda special 2011/1 43
woningen, andere zijn koopwoningen gewor-
den. Veel hoogbouw is grondig gerenoveerd.
In 1992 moesten circa 3000 woningen met de
bijbehorende garages tegen de vlakte. Een
aantal oorspronkelijke verhoogde dreven,
gezamenlijk 3 km, is verlaagd tot maaiveldni-
veau. In 2001 werd besloten om nog eens
3500 woningen te slopen. In 2009 is dit sloop-
programma afgerond. Uiteindelijk zijn 7000
woningen gesloopt en worden circa 8000 nieu-
we woningen bijgebouwd, 70 procent is markt-
sector en 30 procent sociale sector. Eind 2008
zijn hiervan ongeveer 4000 woningen opgele-
verd. De bedoeling was om in 2011 de laatste
nieuwe woning op te leveren, het is echter las-
tig vast te stellen wanneer deze oplevering zal
plaatsvinden. Dan moeten ook alle 15 flats zijn
gerenoveerd. Dijken zijn afgegraven en viaduc-
ten zijn gesloopt. Het ooit beruchte winkelcen-
trum Ganzenhoef onder de Bijlmerdreef is
samen met de dreef gesloopt en er is een
nieuw centrum met woningen en kantoren
gerealiseerd. Ook de meeste parkeergarages
uit de oorspronkelijke opzet ? in totaal 14 ? zijn
of worden afgebroken. Nieuwe winkelcentra
zijn gebouwd en de oude gerenoveerd. Metro-
station Ganzenhoef is vernieuwd en metrosta-
tion Kraaiennest is gesloopt, het nieuwe sta-
tion wordt binnenkort opgeleverd. Het meren-
deel van de bewoners met lagere inkomens
dat vanwege de sloop moet verhuizen, blijft in
de wijk wonen en betrekt een bestaande of
nieuwe sociale huurwoning. De hogere inko-
mensgroepen maken wooncarri?re in de Bijl-
mermeer en stromen door naar koopwoningen
en vrije sectorhuurwoningen. Er zijn nieuwe
gebouwen gekomen voor welzijnsinstellingen
en gezondheidscentra, kinderdagverblijven,
een nieuw sportcentrum en het Bijlmer Park-
theater. De meeste kerkgenootschappen zijn
weg uit de parkeergarages en ondergebracht
in drie kerkgebouwen en een kerkverzamelge-
bouw. In de ooit zo onherbergzame plinten van
de flats en beganegrondverdiepingen van de
nieuwbouw langs de hoofdstraten zijn klein-
schalige bedrijfsruimtes gerealiseerd die veel
overzichtelijker zijn.
een park en op de begane grond paviljoens waar mensen elkaar
ontmoeten. "De eerste stedenbouwkundige plannen die architect Sieg-
fried Nassuth voor de Bijlmer tekende, geven gebouwen op poten aan.
Dat principe, essentieel voor de Bijlmer, is door allerlei bezuinigingen
eruit gehaald. Plinten en galerijen zijn dichtgemaakt, waardoor de flats
op dit niveau uiteindelijk zijn dichtgegroeid en anoniem geworden."
Bouwtechnisch was er weinig mis met Grubbehoeve, maar de installa-
ties zijn wel vervangen en aangevuld. In het plan zijn voornamelijk de
onveilige plinten, trappenhuizen en bergingen aangepakt. "In de Bijlmer
lag het essenti?le probleem vaak bij `hoe kom ik veilig van mijn voor-
deur mijn auto in?' Transparantie draagt samen met de bedrijvigheid en
de vele voordeuren absoluut bij aan een veilig gevoel op de begane
grond. Overdag maar ook 's avonds als eenpitters die nog in hun
kantoor zitten te werken." De 313 individuele fietshokken in de plint zijn
vervangen door collectieve fietsenstallingen. "Individuele bergingen
werken niet bij zulke aantallen. De entrees van de portieken zijn in de
poorten opgenomen, om de sociale veiligheid te garanderen." Crabben-
dam vindt het onzin om Kleiburg te slopen. "Ik begrijp ook wel dat het
nu lastig is om 500 woningen tegelijk te verkopen, maar als je de
verkoop faseert, middeldure huur over een langere periode introduceert
en eigen initiatief van ge?nteresseerden de ruimte geeft, lukt dat waar-
schijnlijk wel. In Grubbehoeve staan op dit moment van de 162 koop-
woningen 3 te koop en van de 151 huurwoningen 12 te huur en worden
de huurwoningen bij mutatie verkocht. Constructief is Kleiburg identiek
aan Grubbehoeve, dus je kunt zo aan de slag met relatief simpele ingre-
pen, dat hebben we immers aangetoond. Technisch gezien is de flat
tegen aanvaardbare kosten op een hedendaags niveau op te knappen
waarvoor zeker bewoners te vinden zijn", zegt hij.
Atletiekbaan onder de metro.
Architect Dautzenburg heeft geprobeerd om,
evenals bij Grubbehoeve, een soort Koop Je
Eigen Bijlmer op te zetten "Er zijn mensen die
graag in deze wijk willen wonen en zelfs wonin-
gen willen kopen", stelt hij vast.
Reacties