Er is geen geld meer voor nieuwbouw. De crisis dwingt tot creativiteit, ketensamenwerking en de focus verleggen naar de bestaande voorraad. Renoveren is het toverwoord voor de komende decennia. Maar het is de kunst om bestaande woningen te renoveren tot het hedendaagse niveau zonder bakken met geld uit te geven. De sleutel hiertoe is kennisdeling door eenduidige documentatie.
rondetafelgesprek20 nr 1 2013
documentatie
is sleutel tot innovatie
Er is geen geld meer voor
nieuwbouw. De crisis dwingt
tot creativiteit, ketensamen-
werking en de focus verleg-
gen naar de bestaande voor-
raad. Renoveren is het tover-
woord voor de komende
decennia. Maar het is de
kunst om bestaande wonin-
gen te renoveren tot het
hedendaagse niveau zonder
bakken met geld uit te
geven. De sleutel hiertoe is
kennisdeling door eendui-
dige documentatie.
tekst janneke klunder
foto's roel simons
DE DEElnEMERs
We stellen de deelnemers van het
rondetafelgesprek aan u voor:
1 Yuri van Bergen, adviseur product-
en procesinnovatie BouwhulpGroep
2 Janneke de Cort, creatief bruggen-
bouwer KnaapenGroep
3 Robin Dirks, projectleider onderhoud
WonenBreburg
4 Frank Metsemakers, co?rdinator
gebiedsontwikkeling Woonbedrijf
1
3
2
4
rondetafel
gesprek
rondetafelgesprek nr 1 2013 21
Woningcorporaties doen er jaren over om ervaring op te bouwen met
kwaliteitsaanpassing van hun bestaande voorraad. Eens in de 45 jaar
van het leven van een woning vindt er een renovatie plaats met structu-
rele kwaliteitsaanpassingen. Bij een gemiddelde complexgrootte van
100 woningen heeft een corporatie met 4500 woningen te maken met
??n complex per jaar. Een corporatiemedewerker heeft daarmee een
beperkt aantal projecten om zijn eigen kennis op te bouwen. En dan is
er ook nog de diversiteit van negen ? tien verschillende woningtypen.
Voor de praktijk op corporatieniveau is dit niet genoeg om voldoende
kennis op te bouwen. Hiervoor is het nodig om corporatiebreed de
kennis te delen, bijvoorbeeld door het documenteren van renovatiepro-
jecten zoals dat gebeurt in de renda projectendatabase. Deze database
is acht jaar geleden ingericht door advies- en architectenbureau Bouw-
hulpGroep en Uitgeverij ?neas, als tegenhanger van onroerendgoed-
website funda.
DE pRaktijk
Leren door kennis te delen; een goede aanleiding om vier professionals
uit die renovatiepraktijk erover te laten discussi?ren. Aangeschoven
voor het rondetafelgesprek zijn vier lieden die in hun dagelijkse praktijk
die specifieke kennis goed zouden kunnen gebruiken. Want stuk voor
stuk geven zij aan dat ze nog op de traditionele manier werken, waarbij
elk project wordt bekeken vanuit de binnen de eigen organisatie aanwe-
zige kennis. WonenBreburg begint nog als vanouds met een door de
woonconsulent, projectleider en beleidsmedewerker samengesteld
document met de te nemen maatregelen plus een bedrag daarbij,
waarna het bestuur beslist of het project voor dit bedrag doorgang
vindt. "In het voortraject hebben we de bewoners gevraagd of ze
verbeterd willen hebben wat wij van plan zijn. In 95 procent van de
gevallen willen ze dat wel. Daarnaast is zo, dat als het er in de praktijk
op neerkomt dat bewoners 15 dagen overlast ervaren, dat dit helaas
Nieuwsgierig
naar de renda
projectendata-
base? Scan
hiernaast de
code of ga
naar www.renda.nl/projecten.
rondetafelgesprek22 nr 1 2013
een feit is wat ze moeten accepteren", gaat Robin
Dirks, projectleider onderhoud bij woningcorpora-
tie WonenBreburg, van start. Hetzelfde geldt voor
woningcorporatie Woonbedrijf, waar Frank
Metsemakers co?rdinator gebiedsontwikkeling is.
"Zelf heb ik nul projecten gedaan, zeg ik met
enige trots. Ik zit dan ook met name aan de klant-
zijde van de organisatie, al heb ik een bouwkundige
achtergrond. Het project waar ik nu aan werk betreft een
groot renovatieproject, waarbij we optimaal willen aansluiten bij de
klant; niet alleen in keuzemogelijkheden maar ook in het moment. Ook
de sociale kant van de renovatie krijgt wat ons betreft veel aandacht.
Binnen Woonbedrijf is er wel enige ervaring, maar niet met een derge-
lijk intensief proces", legt hij uit.
Wat grootschalige renovaties betreft, pakt aannemer KnaapenGroep
circa 1200 woningen per jaar aan. 45 procent van de opdrachten komt
binnen via aanbestedingen, en 55 procent via een bouwteam. "Bij een
aanbesteding is voor sommige projectleiders het bestek belangrijker
dan de koran en de bijbel bij elkaar. Er lijkt een straf te staan op
afwijken van het dichtgetimmerde plan. Bij ketensamenwerking
en in bouwteamverbanden krijgen onze praktijkjongens meer
ruimte om vanuit hun ervaring goede idee?n aan te dragen. Meer
ruimte laten voor elkaars expertise en leren van elkaars ervarin-
gen, dat stimuleert de creativiteit en innovativiteit in de bouwbran-
che", vindt Janneke de Cort, creatief bruggenbouwer bij Knaapen-
Groep. Voor BouwhulpGroep bestaat de huidige renovatiepraktijk uit
het verrichten van programmastudies, waarbij het bureau nadenkt over
hoe het project in het vervolg ondersteund kan worden. "Er wordt
nagedacht over wat moet worden aangepast, en of er moet worden
geconserveerd, gerenoveerd of getransformeerd", legt Yuri van Bergen
uit, adviseur product- en procesinnovatie bij het bureau. "Ook kijken we
naar de gewenste prestaties. Dit alles is gedocumenteerd. Naderhand
evalueren we: als we opnieuw een dergelijk project aangaan, maken we
dan dezelfde afweging, en kunnen we sturen op innovatie?"
DocuMEntatiE
Dat brengt het gesprek meteen op het volgende onderwerp. Hoe zit
het met de documentatie van de renovatie-ervaringen voor een volgend
project? Dit wordt nog bar weinig gedaan, geven de deelnemers toe.
Hoewel ze wel allemaal inzien dat er nog veel te winnen is als de kennis
die intern beschikbaar is, gedeeld wordt. De Cort geeft aan dat
KnaapenGroep wel veel documenteert als het op proces, aanpak en
materiaalgegevens aankomt. "We evalueren een project ook, en die
evaluatie wordt opgeslagen. Maar bij een volgend project worden deze
gegevens niet weer geraadpleegd, want de kennis zit nog in het
hoofd." "Dus wel de risico's, maar niet de kansen worden gedocumen-
teerd?", wil gespreksleider Martin Liebregts weten. "Wij registreren
ook de dingen die wel goed zijn gegaan en die leerpunten nemen we
mee. Maar de bouwbranche is koning als het gaat om het wiel driemaal
opnieuw uitvinden; innovatie is veel te lang uitgebleven in deze sector",
zegt De Cort. "Dat zag je ook bij het eerste rendakaffee", reageert
Metsemakers. "De jonge honden komen met nieuwe idee?n,
maar veel van die idee?n zijn in de jaren zeventig al min of
meer uitgeprobeerd, vertelden de uitgenodigde senioren
ons. Ervaringen zijn en worden blijkbaar niet goed over-
gedragen."
"Als ik met een collega spreek, kom ik erachter hoe
gehandeld is tijdens een eerder project. Maar als ik
het precies wil weten, dan moet ik het bestek, revisie-
tekeningen en de bouwverslagen doorspitten om de
details terug te vinden. Dat is behoorlijk tijdrovend", zegt
Dirks, waarmee hij aangeeft dat dit een belemmering vormt om in de
dagelijkse praktijk terug te kijken naar eerdere resultaten. "Dat maakt
ons werk lastig", haakt De Cort in. "Wat ideaal zou zijn, is standaardi-
seren. Wij als KnaapenGroep lopen er vaak tegenaan dat elke project-
leider op een andere manier dingen gespecificeerd wil zien. Dat doen
we omdat de klant het vraagt."
rondetafelgesprek nr 1 2013 23
DRop
Per corporatie of aannemer duurt het lang voordat binnen de organisa-
tie eigen ervaring is opgebouwd. Geen mens is in staat alle kennis te
verwerven over de soorten woningen die er zijn. Dus moet het
ketenbreed gebeuren. Ware het niet dat de bouw al jaren-
lang kampt met het probleem dat marketing onderaan
op de agenda staat geplaatst. "Documentatie biedt
veel kansen voor innovatie voor woning of compo-
nenten. Het biedt een motor om verder door te
ontwikkelen", vindt Van Bergen. Ook De Cort erkent
dat er iets drastisch moet veranderen, wil de branche
in de toekomst verder met de bestaande bouw. "Tijdens
mijn werk als marketeer van Venco en RedBand heb ik
ervaren dat een winkel is ingericht met verschillende afdelingen. In
het gangpad voor het snoep vind je veel dropjes. De volumezakken van
1,50 euro liggen onderaan, de luxe Dropmeesters van Venco liggen op
ooghoogte, met minder inhoud en duurder. Maar de kopers zijn
hetzelfde. Het is niet zo dat rijke mensen op ooghoogte kopen, en dat
arme mensen op hun knietjes langs de schappen gaan. Nee. Voor
collega's pak je een volumezak om in een grote pot op het werk neer te
zetten. Maar voor jezelf voor de zaterdagavond pak je de duurdere
luxeverpakking. Het gaat om emotiebeleving. Als marktpartijen in de
bouw differentiatie in producten aanbieden voor de klant, dan heeft
deze meer keuzemogelijkheden. Als corporatie vind je ook de ene wijk
belangrijk, terwijl je in een andere wijk `gewoon' het noodzakelijke
aanpakt. De renda projectendatabase is een winkel, de Albert Heijn
voor bouwoplossingen. Corporaties zijn dan de winkelende consument
die keuze heeft uit verschillende producten", trekt zij de vergelijking.
"De parallel met de winkelketenindustrie trekt me ontzettend aan",
reageert Metsemakers van Woonbedrijf. "Winkels positioneren zich op
een bepaalde manier in de markt. Hema, V&D en Bijenkorf hebben ook
lange tijd deel uitgemaakt van ??n concern, specifiek gericht op een
bepaald marktsegment. Als corporatie zou je ook op die manier naar je
bezit kunnen kijken; strategischer maar kleinschaliger, dat is het
vertrekpunt voor je renovatieopgave. Dan moet een bewoner ook op
die manier naar een woning gaan kijken." "Binnen een renovatieproject
kun je kiezen uit een hele trits aan opties. Maar niet elk project is
hetzelfde, hoewel de gezamenlijke keuzen wel altijd rond een gemid-
delde lijn liggen. We zouden vaker oplossingen moeten vergelijken",
beaamt ook Dirks van WonenBreburg de noodzaak tot kennisdeling.
pERspEctiEf
"Energie wordt duurder, dus moeten we iets aan de labels doen.
De doelstelling voor WonenBreburg is label B of ten minste twee
labelsprongen te realiseren. Als het rendabel is om een hoger
label te behalen, dan staat het beleid dat niet in de weg. Dan is het
eerder zo dat projectleiders dit op basis van hun ervaring niet meer
verder onderzoeken", schetst Dirks de huidige praktijk bij WonenBre-
burg. Daarmee is de corporatie geen uitzondering, want deze manier
van werken komt vaker voor binnen de corporatiewereld. Maar voor de
renovatie van een woning zijn meerdere oplossingen en aanvliegroutes
te bedenken. En die oplossingen, die gestuurd worden door de veran-
derende eisen in de tijd, willen corporaties eigenlijk met elkaar kunnen
vergelijken. Om als opdrachtgever een goed programma of vraagspeci-
ficatie te kunnen maken, moet je een goed beeld hebben van de
huidige mogelijkheden. "We voeren momenteel een grootonderhouds-
project uit als pilot ketenintegratie. Hierbij is meer ruimte voor bewo-
nersparticipatie dan bij traditionele projecten", vertelt
Dirks. "We vragen hoe de bewoners de oplossingen
zien die wij aandragen. Zo is op basis van signalen
van huurders bij het bezichtigen van een proefwo-
ning, gekozen voor een ander type raam. Het
waren naar buiten draaiende ramen die we wilden
vervangen door een draaikiepraam met vast deel.
Dan houd je een raam over waar je niet bij kunt.
Uiteindelijk is gekozen voor een constructie waarbij
beide ramen naar binnen opengaan. Dan kunnen ze
allemaal gewassen worden en kunnen ze gebruikt worden als verhuis-
raam." "Documenteer dit ramenvoorbeeld. Dan kan later in eenzelfde
situatie teruggevonden worden hoe het is opgelost", raadt Liebregts
Dirks aan.
rondetafelgesprek24 nr 1 2013
corporaties hun keuze maken op basis van prijs, dan blijft het gaan
zoals nu", constateert ze. "En als een andere partij goedkoper is bij
hetzelfde concept, dan kun je die kiezen", vult Metsemakers aan. Ook
Dirks plaatst een kanttekening: "Het is moeilijk voor bewoners; als
KnaapenGroep geen Audi levert en de klant wil die, wat dan?"
DatabasE
Hamvraag blijft alleen hoe je de motor aan de praat krijgt. Als je iets
inzichtelijk maakt, krijg je kwaliteit door kennisdeling. Een voorbeeld is
de renda projectendatabase, waarin voltooide renovatieprojecten gedo-
cumenteerd staan met toegepaste materialen, maatregelen en het
financi?le plaatje erin opgenomen. "Kennisontsluiting is belangrijk, maar
het moet eerst gedocumenteerd worden, daar gaat het om. Voor de
aannemer of corporatie speelt het dilemma: wat ga ik prijsgeven? Je
hebt een project waar je vijf jaar mee bezig bent geweest, en een
andere woning met dezelfde kwaliteit, die twee jaar heeft geduurd. In
een database kun je projecten vergelijken en de beste kiezen", legt Van
Bergen uit. Corporatie Woonbedrijf uit Eindhoven heeft al tien projecten
in de renda projectendatabase opgenomen. "Maar dat zijn relatief
kleine projecten. De uitdaging zit erin om te leren van de grotere projec-
ten zoals Drents Dorp, Doornakkers of Philipsdorp", vindt Metsema-
kers. "Wij hebben geen geheimen voor de buitenwereld. Het enige wat
ons tegenhoudt, zijn de kosten", reageert Dirks van WonenBreburg.
Ook De Cort staat positief tegenover het idee van meer documenteren.
"Ik zou niet weten waarom we het niet zouden doen. Het is alleen een
intern dilemma. Van nature zijn we geneigd de kaarten tegen de borst
te houden. In de praktijk merk ik dat je informatie moeilijk bij elkaar
krijgt. Mensen willen wel informatie uit een database halen, maar die
informatie gaat er maar moeilijk in. Maar het is crisis en er moet met
elkaar worden samengewerkt. Kennisdeling groeit in de markt."
"Blijkbaar is er toch een drempel, want het gebeurt nog nauwelijks. Het
gaat erom te laten zien wat je kunt. Je wilt appels met appels vergelijken.
Alleen zeggen dat je de beste bent, maar nooit een wedstrijd spelen, is
gemakkelijk", stelt Van Bergen. "De drive is, dat er nu te weinig mensen
gedreven zijn en inzien dat ze kennis nodig hebben om slimmer te
worden. Ze zijn te eigenwijs", doet gespreksleider Liebregts een duit in
het zakje. Dat klopt helemaal vindt Dirks, die een dergelijke ervaring ook
heeft met collega's. "Techneuten houden graag vast aan wat voor hen
vertrouwd is, aan wat zich voor hen heeft bewezen en werkt. Dat remt
vernieuwing. Maar het is crisis en de sector staat onder druk. Renovatie
komt nu pas op gang. Kennis delen kan de motor zijn tot innovatie binnen
de renovatiewereld", voorspelt Dirks tot slot.
Technische specificaties zijn niet altijd bekend bij renovatieprojecten. Wat
is het perspectief? "De afgelopen 65 jaar aan renoveren, is altijd neuze-
len geweest. Aanvankelijk werd gebouwd tegen de woningnood en
daarna vooral sloop-nieuwbouw van de vooroorlogse voorraad. Nu zitten
we met veel voorraad uit de jaren zestig met een goede maatvoering en
kwaliteit; die kan makkelijk verlengd worden in levensduur en betaalbaar
blijven. We moeten ons daarbij w?l realiseren dat we met bestaande klan-
ten werken, niet zoals bij sloop-nieuwbouw of nieuwbouw", reageert
Metsemakers. "De vraag naar het ontwikkelen van nieuwe oplossingen
blijft", weet Van Bergen van BouwhulpGroep. "Dat mis ik", stelt De
Cort. "We zijn met elkaar gefocust op effici?ntie en minder kosten. Maar
we zijn niet bezig met de nieuwe vraag en dat is interessant. Als je er shit
in stopt, blijft er shit uitkomen; we moeten naar nieuwe kansen, en daar
moet lef voor ontstaan." "We moeten het proces ingaan;", vindt ook
Metsemakers, "kijken wat de klant wil, het gesprek met de klant
aangaan. Dat is makkelijker voor ons als corporatie als we weten dat de
back-up goed geregeld is; dat we kunnen stoelen op ervaringen en
beproefde kengetallen bij een bepaald type woningen, en daarvan gemak-
kelijk kunnen leren. Als we met z'n allen de bewoners als klant willen
zien, moeten we zorgen dat de kennis op orde is. Het is ons gezamen-
lijke ding", schetst hij zijn visie op een oplossing.
VERtRouwEn
"Vergelijk het met de auto-industrie: je loopt een showroom binnen en
kunt zien hoe duur een auto precies is en welke keuzeopties je hebt. Bij
een aannemer weet je niet wat de prijs is. Dat is het probleem voor
corporaties; het vertrouwen tussen aannemers en corporaties is er
niet", concludeert Dirks. "Kennis delen is de start van renovatie.
Vergelijkingsmateriaal wil je hebben; wat betaal je voor zo'n soort reno-
vatie? Maar die transparantie is er niet", vindt ook Van Bergen.
"Dat is een mooie vergelijking, die met de auto-industrie. Bij het kopen
van een auto is het kader dat het een Fiat, Suzuki of Volkswagen gaat
worden", noemt Metsemakers als voorbeeld. "Idealiter kiest de klant
eerst een bepaald type, een woning in een bepaalde buurt. Vervolgens
zijn er opties waarbinnen gekozen kan worden. Maar het gaat verder. Ik
zou datzelfde gesprek graag met aannemers voeren: `wij willen deze
woningen naar kwaliteitsniveau Skoda tillen en daarbij deze opties
kunnen aanbieden. Wat gaat dat kosten?' Gebaseerd op de juiste erva-
ringen zou je dan vooraf een selectie kunnen maken, waarna de prijs
vaststaat en je samen het gesprek met de klant kunt aangaan. Dat zou
veel kosteneffici?nter werken." "De vraag moet zijn wat het oplevert,
niet wat de kostprijs is", zegt Van Bergen. De Cort reageert: "Je wilt
vergelijk in prijs ten opzichte van de opties, dus als aannemer zeg ik: ik
lever dit en dat kost het. Maar als wij als aannemer blijven denken dat
Reacties