Durven te leren. Dat credo hoort bij de nieuwe aanpak van Woonbedrijf uit Eindhoven, die bestaat uit een andere manier van aanbesteden. Kandidaten moeten zich niet alleen profileren op prijsniveau, maar ook duidelijk maken hoe ze het door de woningcorporatie opgestelde sociaal bestek en de aantekening van kwaliteitsborging invullen. De renovatie van de Bestse wijk Naastenbest, die van april 2011 tot eind 2012 loopt, vormt de pilot voor deze andere werkwijze. “En dat er wel eens wat fout gaat, dat hoort bij het leerproces. We moeten er allemaal nog een beetje aan wennen”, relativeert Peter van Herk, die projectleider is van de renovatie.
nr 3 2011project 000 25
best
naastenbest
project
tekst wilbert leistra
foto's woonbedrijf
www.renda.nl
Durven te leren. Dat credo
hoort bij de nieuwe aanpak
van Woonbedrijf uit Eindho-
ven, die bestaat uit een
andere manier van aanbeste-
den. Kandidaten moeten zich
niet alleen profileren op
prijsniveau, maar ook duide-
lijk maken hoe ze het door
de woningcorporatie opge-
stelde sociaal bestek en de
aantekening van kwaliteits-
borging invullen. De renova-
tie van de Bestse wijk Naas-
tenbest, die van april 2011
tot eind 2012 loopt, vormt de
pilot voor deze andere werk-
wijze. "En dat er wel eens
wat fout gaat, dat hoort bij
het leerproces. We moeten
er allemaal nog een beetje
aan wennen", relativeert
Peter van Herk, die project-
leider is van de renovatie.
nr 3 2011 project 00026
"Hoi Manolito, alles goed?" Peter van Herk wijst naar de assistent-
uitvoerder die voorbij fietst. "Hij is als het ware de verpersoonlijking van
onze nieuwe aanpak, van het sociaal bestek", legt Van Herk uit. "Alle
bewoners kennen hem, hij heeft voor iedereen een vriendelijk woordje
over en mensen weten dat hij op alle vragen een antwoord probeert te
vinden. Hij let er ook op dat zijn collega's de muziek niet te hard op
hebben staan, dat ze in de huizen niet roken, en dat aan het eind van de
werkdag netjes is opgeruimd. Kortom, hij zorgt dat de bewoners zo min
mogelijk overlast hebben van de werkzaamheden."
KWalitEitsBorgiNg
Ook de aantekening van kwaliteitsborging is nieuw binnen de manier
van samenwerken met Woonbedrijf. Van Herk legt de nieuwe werkwijze
uit: "Met de nieuwe manier van werken controleert de aannemer zelf
zijn werk aan de hand van vooraf met elkaar afgesproken normen.
Uitgangspunt vormt de UAV, waarin we mogen vertrouwen op het afle-
veren van deugdelijk werk, binnen de afgesproken planning en tijd.
Woonbedrijf houdt vervolgens steekproeven, zowel over de techniek
als klanttevredenheid. De projectleider is nu al tevreden over de
aanpak. "In de praktijk werkt dit prima", zegt hij. "Door het vooraf goed
met elkaar te bespreken en slimmigheden te bedenken, is de concen-
tratie op de uitvoering van het werk vanaf de start optimaal. Zowel bij
de hoofdaannemer als bij de onderaannemers."
PHiliPsWoNiNgEN
Woonbedrijf renoveert 408 woningen in de wijk Naastenbest in Best.
"In de volksmond heten deze nog steeds de philipswoningen. De
grotere van de 5 typen werden vroeger bewoond door de ingenieurs,
die vaak kleine gezinnen hadden, en de kleinere typen door de arbei-
ders die er met hun grote gezinnen woonden. Naar alle tevredenheid,
want het verloop is vrij klein in deze buurt. De buurt heeft een heldere
structuur met redelijk brede straten. Het is een typische wijk uit de
jaren 60," vertelt Van Herk.
De huizen leverden de laatste jaren steeds meer problemen op, aldus
de projectleider van Woonbedrijf. Scheurvorming in de gevels en door-
buiging van de betonlateien zorgden voor lekkage. Om de opgave te
kunnen defini?ren, werd een opname gemaakt van ongeveer 10 procent
van de woningen. Dit leverde echter geen uitsluitsel over de hoeveel-
heid werk die te verrichten was. Van Herk: "Na deze opname ? waar ik
ook bij betrokken ben geweest ? bleven nog zo veel vragen over, dat
we het bureau TechnoConsult hebben ingeschakeld om alle woningen
te controleren. Dit heeft wel een paar centen gekost, maar geloof me,
die hebben we uiteindelijk in veelvoud terugverdiend. We hebben name-
lijk niet te maken gehad met stelposten; alle kosten waren helder."
aaNBEstEDiNg
Op basis van de bevindingen van TechnoConsult heeft Woonbedrijf een
aannemer opdracht gegeven twee proefwoningen te renoveren. Dit
heeft tot het definitieve bestek geleid waar een aanbesteding voor is
uitgeschreven. "Hierbij hebben we voor 60 procent op de prijs gelet, 20
procent op de invulling van het sociaal bestek, en 20 procent op hoe de
paragraaf kwaliteitsborging is ingevuld", legt Van Herk de nieuwe selec-
tiecriteria uit.
Binnen Woonbedrijf hebben vertegenwoordigers van de verschillende
betrokken afdelingen ? inkoop, projectleiding en invulling sociaal bestek
? de ingediende voorstellen van de aannemers beoordeeld, zonder dat
de bijbehorende prijzen bekend waren. De keuze viel uiteindelijk op J.A.
van Gisbergen uit Hooge Mierde. "En je zult het niet geloven, maar het
verschil tussen de twee laatst overgebleven partijen was slechts enkele
duizendsten van een punt. Een volstrekt unieke situatie voor ons",
aldus de projectleider.
frissE aaNBliK
De rechterkant van de straat oogt als een rij nieuwbouwwoningen, de
linkerkant heeft een ietwat grauwe uitstraling. "Dat is het verschil tussen
gerenoveerd en nog te renoveren", volgens de projectleider. "De aanpak
van de gevels zorgt voor een frisse aanblik. We hebben allereerst de
gevels laten reinigen. Vervolgens hebben we het voegwerk vernieuwd en
er een coating op laten spuiten die lekkages tegengaat en bovendien
vuilafstotend is. Een nieuwe voordeur is geplaatst en waar nodig nieuwe
kozijnen. En zie het resultaat: als nieuw", zegt hij niet zonder trots.
Ook het interieur van de woningen ondergaat een metamorfose. De
bewoners krijgen veel keuzeopties voorgeschoteld. "Denk aan de
hoeveelheid keukenkastjes, de verschillende frontjes en grepen, een
scan deze code
met je smartphone
om de documen-
taire te bekijken.
www.renda.nl
Scheurvorming in
de gevels en door-
buiging van de beton-
lateien zorgden voor
lekkage.
nr 3 2011project 000 27
scala aan aanrechtbladen en de lengte ervan, een gaskookplaat of een
elektrische, een mengkraan en ga zo maar door", somt Van Herk op.
"Dan hebben we het alleen nog maar over de keuken. Voor de badka-
mer bestaat net zo'n optielijst, tot en met de keuze voor een extra toilet
op de badkamer. Veel opties worden huurneutraal aangeboden, andere
tegen een huurverhoging."
PrijsKaartjE
Een rondleiding door de modelwoning geeft een goed beeld van de
opties en het bijbehorende prijskaartje. Zo levert een luxe afzuigkap een
huurverhoging van ??n euro op, en kan een extra keukenkastje voor 50
eurocent meer huur per maand worden gekozen. Woonbedrijf heeft
volgens Van Herk wel een maximum gesteld aan de huurverhogende
opties. "Onze districtmanager heeft vastgesteld dat bewoners voor in
totaal maximaal 15 euro huurverhoging aan opties mogen kiezen. Op
die manier wil de corporatie er zeker van zijn dat er genoeg woningen
met een lage huur overblijven", legt hij uit.
Hij benadrukt dat er genoeg maatregelen zijn genomen zonder huurver-
hoging, met als blikvanger de trap naar de verdieping. "De stalen spil-
trappen waren de meeste bewoners een doorn in het oog, buiten het
feit dat ze als erg onveilig werden ervaren. Daarom vervangen we de
trappen door een hardhouten variant."
De woningen worden gemoderniseerd naar huidige standaarden,
bijvoorbeeld op het gebied van elektra. "Alle woningen krijgen een
nieuwe groepenkast met aardlekschakelaar en we vervangen ook het
oude, ronde bakelieten schakelwerk. Bij 70 procent van de woningen
wordt de cv-ketel vervangen en bij de woningen die nog asbesthou-
dende ventilatiekanalen hebben, wordt een compleet nieuwe MV-instal-
latie aangebracht", aldus Van Herk.
ZooitjE
"Je krijgt wel een lijst van de bouwwerkzaamheden. De bouwvakker ziet
de volgorde daarin, maar ik ben geen bouwvakker, ik lees die volgorde
niet", zegt bewoner Henk Gipmans in de film `Een zoektocht naar samen-
werking in de keten' (te zien op renda.nl). "Dus je komt tot de conclusie
dat als ze buiten bezig zijn, je hele zolder vol met fijn mechanisch gereed-
schap onder het stof zit, want de dakdekkers waren bezig. Ik kom niet op
het idee dat het een zooitje kan worden." Dit illustreert volgens Van Herk
hoe belangrijk communicatie is bij een grootschalige renovatie-ingreep.
Daarom is de communicatie naar de bewoners ook opgenomen in het
sociaal bestek. De belangrijkste functie van het sociaal bestek is om de
overlast voor de bewoners zo veel mogelijk te beperken, stelt hij. "Een
dergelijke ingreep, zoals hier in Naastenbest, duurt in totaal drie maanden
per woning. Eerst wordt het buitenwerk aangepakt en voor verbeteringen
in de woning staat maximaal twintig werkdagen. In bewoonde toestand,
welteverstaan. Daarom is het van groot belang om ervoor te zorgen dat
de bewoner zo min mogelijk overlast ondervindt van de werkzaamheden.
Dit geldt voor zowel de aard van de werkzaamheden als voor de commu-
nicatie over de werkzaamhede. We hebben bijvoorbeeld de dakisolatie
aangebracht op het bestaande dakbeschot, waardoor we hiervoor niet bij
de mensen binnen aan het werk moesten."
lEErProcEs
De nieuwe manier van samenwerken noemt Van Herk een leerproces.
Hij benadrukt dat er binnen dat proces fouten gemaakt kunnen worden.
"Zowel door ons als door de aannemer. Maar dat is helemaal niet erg,
beide partijen moeten wennen aan het nieuwe samenwerken. Voor-
waarde is wel dat alle betrokken partijen transparant zijn in hun informa-
tie. Niet om elkaar te kunnen afschieten ? iets afkeuren is heel gemak-
kelijk ?, het gaat er juist om hoe iets beter kan."
Een van de verbeterpunten betreft de communicatie met de bewoners
en wie daar verantwoordelijk voor is. Bewoner Richard Nierath beklaagt
zich in `Een zoektocht naar samenwerking in de keten' over het feit dat
hij afdekfolie in zijn brievenbus vindt, maar zonder begeleidend schrijven
wat hij ermee moet. "Ik kwam thuis van mijn werk en zag dat de hele
gang onder het zand en water lag. Was het folie schijnbaar bedoeld om
de voordeur af te dekken. Dat wordt niet gecommuniceerd." Dit wordt
volgens Van Herk direct met de aannemer ge?valueerd, waarbij duidelij-
ker ieders verantwoordelijkheden in de informatievoorziening naar de
bewoners toe worden vastgelegd. De projectleider noemt
de evaluaties ook als voorbeeld van een verbeterpunt: "Oorspronkelijk
werkten we met allerlei checklists die allemaal netjes ingevuld en afge-
vinkt moesten worden. Dat leverde een hoop papiergedoe op. Gedu-
rende het proces kwamen we erachter dat het veel beter werkt om
samen met de aannemer naar een woning te gaan en te constateren
wat goed is gegaan en wat voor verbetering vatbaar is. Dat is helemaal
niet erg, maar je moet wel durven te leren."
tV-crEW
De bewoners van de wijk Naastenbest keken hun
ogen uit. In de buurt liep een heuse tv-crew met
camera en richtmicrofoon. "Dat vond men een
echte happening", vertelt Van Herk. "Het is natuur-
lijk spannend voor bewoners om voor de camera te
komen. Het had ook een gunstig effect waar we
vooraf geen rekening mee hadden gehouden. De
bewoners kregen het gevoel dat hun klachten seri-
eus werden genomen, en wij wisten wat er onder
hen leefde, waar we op konden anticiperen. Het
heeft dus al met al niet alleen een mooie documen-
taire opgeleverd, maar ook tevreden bewoners."
Het verschil tussen een `opgefriste' en
een nog te renoveren gevel is enorm.
Reacties