Stel je voor, Drents Dorp Oost. Een voormalige Philips arbeidersbuurt tussen de oude fabrieksterreinen Strijp S, R en T in Eindhoven. Zowel de woningen als de openbare ruimte zijn toe aan groot onderhoud. Van sociale samenhang is niet of nauwelijks sprake. Het is nog nét geen achterstandsbuurt. Hoe pakt Woonbedrijf dat aan? Op een in designstad Eindhoven voor de hand liggende manier: via social design, als hulpmiddel bij fysieke, economische en sociale verandering. Aangejaagd door drie zogenoemde Drents Dorp Angels. Maar vooral samen met bewoners. Zij wonen er per slot van rekening.
renda special 2012/2 reuring in de wijk44
reuring in de wijk
Stel je voor, Drents Dorp
Oost. Een voormalige Philips
arbeidersbuurt tussen de
oude fabrieksterreinen Strijp
S, R en T in Eindhoven.
Zowel de woningen als de
openbare ruimte zijn toe aan
groot onderhoud. Van soci-
ale samenhang is niet of
nauwelijks sprake. Het is
nog n?t geen achterstands-
buurt. Hoe pakt Woonbedrijf
dat aan? Op een in design-
stad Eindhoven voor de hand
liggende manier: via social
design, als hulpmiddel bij
fysieke, economische en
sociale verandering. Aange-
jaagd door drie zogenoemde
Drents Dorp Angels. Maar
vooral samen met bewoners.
Zij wonen er per slot van
rekening.
tekst annemoon geurts
Wat wilt u? Voor uw woning, de buurt en met elkaar? Zo startten de
Drents Dorp Angels, drie enthousiaste meiden uit de creatieve indus-
trie, in september 2011 het wijkvernieuwingstraject voor Drents Dorp
Oost. Ze maakten een begin met kennismaken, vertrouwen winnen en
informatie vergaren bij de overwegend cynische en wantrouwende
bewoners. Gewoon, door overal aan te bellen en zich voor te stellen.
Iedereen in de wijk kreeg drie kaartjes om zijn of haar vragen en
wensen kenbaar te maken. De actie werd ondersteund met een hoofd-
kwartier, formele brieven van Woonbedrijf, via social media, een buurt-
website en ludieke aandachtstrekkers, zoals grote graffitiafbeeldingen
van de Angels op zichtlocaties in de buurt.
BEWOnER AAn ZET
"De sociale opgave stond centraal", volgens Angelique Bellemakers,
districtsmanager Strijp bij Woonbedrijf. "Drents Dorp scoorde van alle
Eindhovense Integrale Wijkvernieuwingsgebieden sociaal gezien het
zwakst, een standaard renovatieproces zou kansen laten liggen. Daar-
naast wil klantgestuurd Woonbedrijf eerst naar haar huurders luisteren
en pas daarna besluiten nemen. Bewoners waren aan zet, niet de insti-
tuties. Daarom hebben we een nieuwe aanpak gekozen en 12N
Stedenbouw ingeschakeld voor projectleiding en de uitwerking van de
visie in een sociaal ruimtelijk plan, naast het Woonbedrijf-team."
Ook voor de communicatie koos de corporatie een extern bureau.
"Professionals uit de creatieve industrie blijken als geen ander in staat
om te prikkelen, fysieke, sociale en economische aspecten te verbin-
den en een community in beweging te brengen", weet Bellemakers.
"Dat, samen met de identiteit van zowel de buurt als Woonbedrijf, was
uitgangspunt voor ontwerpbureau Moon/en/co bij de ontwikkeling van
het concept `Drents Dorp Angels' als communicatie- en participatie-
kapstok."
Men neme een theatermaker/fotograaf, illustrator/schrijver en een
designer en noemen hen de Drents Dorp Angels. Vlotte meiden,
herkenbaar in de buurt, ieder met een eigen rol. Het zijn creatieve
spinnen in het web, los van de instituties. Op korte termijn begeleiden
zij het wijkvernieuwingstraject, op lange termijn versterken zij de
community, is de achterliggende gedachte. De Angels organiseren
activiteiten, verzamelen verhalen en jagen ontmoeting aan. Zij willen
prikkelen, inspireren en dagen bewoners uit op een andere manier te
kijken en met elkaar om te gaan. "Bewoners die zich veilig en welkom
voelen en hun buren kennen, zorgen in het algemeen beter voor hun
woning, de openbare ruimte en elkaar. Dat weten we allemaal", stelt
de districtsmanager.
SAMEnHAng VAn BinnEnuiT
Na de aanbelactie kwamen boven verwachting veel kaartjes terug in
het hoofdkwartier. Ook de bewonersavonden werden bovengemiddeld
goed bezocht. Omdat bewoners over het algemeen het meeste op
hebben met hun directe buren en hun eigen straat, waren de bijeen-
komsten per woningblok ? ? la Tupperware ? bij iemand thuis. "Zo
leren directe buren elkaar tegelijkertijd (beter) kennen en versterkt de
florikemartens
renda special 2012/2reuring in de wijk 45
sociale samenhang van binnenuit. Buiten dat het praktisch was om de
indeling en staat van de woning te ervaren", zegt Bellemakers.
Tijdens de eerste bijeenkomst werden vragen en wensen over de
woning, openbare ruimte en sociale samenhang opgehaald, die tijdens
de tweede bijeenkomst verder werden uitgediept. "Bewoners vroegen
niet om gouden kranen, maar om re?le verbeteringen van het woon-
comfort met behoud van lage vaste lasten. Eventuele dure voorstellen,
zoals het vervangen van kunststof door houten kozijnen, werden als
zijnde zonde van het geld door andere bewoners weggehoond." Een
aantal hoofdthema's, zoals vocht en tocht, werd vervolgens via blok-
overschrijdende werkgroepen uitgewerkt.
"Het kleine buurtje ligt tussen de voormalige Philips fabrieksterreinen
Strijp S, R en T, die momenteel worden herontwikkeld tot creatieve
woon- en werkgebieden. Voor zowel de gemeente Eindhoven als de
corporaties lag het voor de hand om met die verhipping mee te gaan",
legt de districtsmanager uit. "Dat we niet daarvoor kiezen, maar voor
redelijkerwijs opknappen van de woningen en de openbare ruimte,
komt voort uit de wensen van bewoners. Want slechts een enkeling
wilde nieuwbouw. Het concept van een sociaal ruimtelijk plan, waaruit
blijkt dat de belangrijkste wensen worden ingewilligd, werd dan ook
door bewoners omarmd. Pas na de presentatie daarvan startte het
besluitvormingsproces, zowel bij de gemeente Eindhoven als binnen
Woonbedrijf. Als klantgestuurde organisatie voegen we hier dus de
daad bij het woord. Uiteraard is er wel een haalbaarheidsanalyse uitge-
voerd; de vastgoed- en bedrijfswaarde moeten ook kloppen."
gROTERE BETROkkEnHEiD
Gedurende de wijkaanpak organiseren de Drents Dorp Angels
verschillende activiteiten voor verschillende doelgroepen, aanhakend
bij wat er speelt in de buurt. De eerste activiteiten waren laagdrempe-
lig, zoals een rondleiding in een gebouw even verderop, het zoge-
noemde `Gluren bij de buren'. "Bewoners kiezen zelf of en hoe ze
meedoen. Met de juiste balans tussen de activiteiten bestaat de kans
dat zij zich op termijn veilig genoeg voelen om ook die buren te
ontmoeten die ze normaal gezien zouden ontwijken," zegt Bellema-
kers. "Een mooi voorbeeld van de verbinding tussen cultuur en wijk-
vernieuwing is het aspergediner onder het Strijps Bultje, een plek die
veel bewoners als onveilig ervaren. Een avond lang was deze unheimli-
che plek getransformeerd tot een gezellig decor. Tijdens het eten
ontstonden gesprekken over de nadelen van de huidige inrichting, de
kansen van deze plek, de verlichting en de kwaliteit van de openbare
ruimte."
Het resultaat van de Angel-activiteiten? "In een buurt waar bewoners
de afgelopen jaren lastig uit hun huizen kwamen, verzinnen zij nu zelf
activiteiten, zoals een spelletjesavond of sollicitatieclub. Daar waar
geregeld ramen werden ingegooid, poffen bewoners nu samen kastan-
jes", somt Bellemakers op. "Die grotere betrokkenheid, de transfor-
matie van overlastplekken naar eventlocaties ?n de positieve reacties
bewijzen dat het werkt. Bewoners worden aangesproken op wensen,
idee?n en passies, ze worden daadwerkelijk geraakt. Overigens zijn
hardnekkige problemen als drugsoverlast, woonfraude en kleine crimi-
naliteit hiermee niet opgelost. Dat is ook niet de taak van de Angels.
Maar de nadruk ligt nu op kansen in plaats van problemen. Woonbe-
drijf was al goed in bewonersparticipatie, maar met de Angels is onze
rol duidelijker. Daardoor kunnen wij ons concentreren op onze taak als
verhuurder en makkelijker overlast aanpakken. Los van het feit dat ons
team er ook plezier aan beleeft en ge?nspireerd raakt."
AnDERE BuuRTEn
Het Drents Dorp Angels-project duurt in ieder
geval twee jaar. De huidige fase is vertrouwen
bestendigen en het intensiveren van de verbindin-
gen. Ondertussen worden de werkzaamheden
aan de woningen en de openbare ruimte voorbe-
reid. Op termijn zullen actieve bewoners steeds
meer verantwoordelijkheden overnemen en naar
verwachting zullen de Angels de bewoners dan
nog incidenteel met projecten ondersteunen.
Zonder het eindresultaat en alle consequenties te
kennen, heeft de corporatie het Angel-concept
voor meerdere jaren aangedurfd. Ook de
gemeente had er vertrouwen in en nam een
volgende rol op zich. "Dat het goed werkt, daar zijn we trots op. Dus
bekijken we hoe we deze aanpak kunnen vertalen naar andere buur-
ten. Kunnen we het SMART maken? Of komt het succes juist voort uit
de combinatie van intu?tie, bestaande structuren en de identiteit van
het gebied? Dat is vooralsnog de vraag. E?n ding is duidelijk; het gaat
altijd over mensen", stelt Bellemakers vast.
fotodorotsobczykillustratiewikkepeters
illustratiesflorikemartens
Reacties