Het boek Bewonerscommunicatie bij duurzame woningverbetering bundelt theoretische kennis en praktische ervaring over de communicatie met bewoners tijdens woningverbeteringprojecten. Het is een module bij de Toolkit Bestaande Bouw. Met het speciaal voor het boek ontwikkelde CommunicatieKompas kan in vier stappen een basisstrategie worden bepaald. Henk Kieft van KAW | architecten en adviseurs, Jos Idema van woningcorporatie De Huismeesters, en Erwin Kuiper van BAM Woningbouw zijn initiatiefnemers van de uitgave, die per november te koop is.
nr 5 2010 toolkit30
toolkit
communicatie is
sleutelfactor
Het boek Bewonerscommu-
nicatie bij duurzame woning-
verbetering bundelt theoreti-
sche kennis en praktische
ervaring over de communi-
catie met bewoners tijdens
woningverbeteringprojecten.
Het is een module bij de
Toolkit Bestaande Bouw.
Met het speciaal voor het
boek ontwikkelde Communi-
catieKompas kan in vier
stappen een basisstrategie
worden bepaald. Henk Kieft
van KAW | architecten en
adviseurs, Jos Idema van
woningcorporatie De Huis-
meesters, en Erwin Kuiper
van BAM Woningbouw zijn
initiatiefnemers van de
uitgave, die per november te
koop is.
tekst annejet dijkstra
"Wat mij opvalt, is dat er door veel professionele verhuurders bij reno-
vaties zo weinig systematisch aandacht wordt besteed aan de contac-
ten met bewoners," vertelt Kieft, die als senior adviseur bij KAW |
architecten en adviseurs al heel wat jaren meeloopt in de woningreno-
vatie. "Terwijl een succesvolle bewonerscommunicatie de sleutelfactor
in je project is. Je hebt de medewerking van bewoners nodig, niet
alleen in de uitvoering, maar vaak ook in de besluitvorming. Als er een
huurverhoging doorgevoerd gaat worden, moet 70 procent van de
zittende huurders immers instemmen met de plannen."
IngrIJpEnD
Ook los van die wettelijke regel vindt Kieft dat communicatie met bewo-
ners vanzelfsprekend zou moeten zijn. "Bij grootschalige woningreno-
vatie praten we over forse ingrepen in de persoonlijke levenssfeer van
mensen. Fysiek: we denderen h?n huis binnen; financieel: het gaat over
h?n portemonnee; en sociaal: wat gebeurt er met de sociale structuren
wanneer een buurt ingrijpend op de schop gaat? Ik denk dat we ons als
nr 5 2010toolkit 31
ontwerpers en bouwers wel wat meer bewust zouden mogen zijn van
die persoonlijke en sociale aspecten. We denken nog teveel vanuit de
techniek."
Erwin Kuiper, hoofd Innovatie & Ontwikkeling bij BAM Woningbouw
Noord, en Jos Idema, strategisch beleidsadviseur bij woningcorporatie
De Huismeesters in Groningen, beamen dat. "Projectleiders zijn
meestal technisch opgeleid en van nature gericht op techniek", volgens
Kuiper. "Bovendien hebben ze een sterke focus op het halen van de
planning en het bewaken van het budget. En dat moet ook, maar bij
woningverbetering moet je als bouwer ??k rekening houden met de
bewoners. Hun leven gaat gewoon door. Voor hen is de uitvoeringsfase
de meest ingrijpende fase en daardoor vaak een periode met behoorlijk
wat stress. Dit vraagt ruim v??r de uitvoering van het project om een
nauwgezette afstemming tussen initiatiefnemers en bouwer. Als je
hierin gezamenlijk optrekt verkleint dat de kans op teleurstellingen,
onbegrip ? en daarmee weerstand ? van de bewoners." Idema ziet bij
corporaties veel projectleiders worstelen met de communicatie met
bewoners. "Hoewel we al een behoorlijk aantal renovaties samen met
de bewoners achter de rug hebben, is het bij ieder nieuw project weer
een zoektocht hoe we het beste met bewoners kunnen communiceren
en hen mee laten participeren", volgens hem. "Professioneel opgezette
bewonerscommunicatie staat bij veel corporaties nog in de kinder-
schoenen. Projectleiders kunnen wel wat ondersteuning gebruiken."
STIMulErEn
Die ondersteuning is er nu in de vorm van het boek Bewonerscommuni-
catie bij duurzame woningverbetering. Het idee voor het boek ontstond
in Groningen, waar Idema en Kieft elkaar in het najaar van 2008
ontmoetten op een lokale bijeenkomst over verlaging van energiege-
bruik en CO2
-uitstoot. Eerder dat jaar hadden corporaties en huurders-
organisaties landelijk afspraken gemaakt over het terugdringen van het
energieverbruik in de bestaande woningvoorraad. Het gasverbruik moet
v??r 2020 met 20 procent omlaag en het energielabel van woningen
moet zo veel mogelijk naar niveau B worden omgezet. Idema: "Als we
die doelstellingen willen halen, zijn alleen fysieke maatregelen niet
voldoende. We zullen bewoners ook moeten voorlichten en enthousias-
meren om hun gerenoveerde huis en hun nieuwe installaties zo opti-
maal mogelijk te gaan gebruiken. Want wat heb je aan het aanbrengen
van mechanische ventilatie of een intelligente cv-thermostaat als bewo-
ners de mogelijkheden daarvan niet of verkeerd gebruiken? Ons boek
gaat daarom niet alleen over communicatie met bewoners, maar ook
over het stimuleren van energiezuinig woongedrag."
ConCEpTvErSIE
Begin 2009 verscheen onder regie van BAM Woningbouw de Toolkit
Bestaande Bouw, een driedelige verzameling renovatieconcepten die
per woningtype uitgewerkt en doorgerekend waren. Signalen uit de
markt brachten de initiatiefnemers van het communicatieboek en de
BAM bij elkaar. "De Toolkit Bestaande Bouw werd zeer enthousiast
ontvangen, maar ons bereikten tegelijkertijd signalen dat projectleiders
behoefte hadden aan advies over de communicatie met bewoners. Het
initiatief van KAW en De Huismeesters sloot daar prachtig op aan,"
vindt Kuiper. De drie partijen vormden samen met communicatieadvies-
bureau Noorderlings uit Groningen een redactieteam, waarin ook de
gemeente Groningen en de afdeling Energie en Klimaat van Agentschap
NL (voorheen SenterNovem) betrokken werden. Via een lezerspanel is
op de conceptversie van het boek feedback gevraagd van corporaties,
gemeenten, het ministerie van VROM, Aedes en de Woonbond. "We
wilden er een praktisch boek van maken voor alle betrokken partijen in
de woningverbetering", vertelt Idema. "En ik denk dat we daarin zijn
geslaagd. Speciaal voor dit boek hebben we een instrument ontwikkeld,
het CommunicatieKompas, waarmee projectleiders eenvoudig een
basisstrategie voor hun bewonerscommunicatie kunnen bepalen. In het
CommunicatieKompas worden de fysiektechnische en de sociale
kenmerken van het project gecombineerd en geanalyseerd. Die analyse
leidt tot de keuze van een bepaalde communicatiestrategie." Een test
heeft uitgewezen dat projectleiders goed uit de voeten kunnen met het
CommunicatieKompas. "Wij hopen natuurlijk dat dit boek zal bijdragen
aan meer systematische communicatie met bewoners, meer wederzijds
begrip en een soepele samenwerking. En als dat uiteindelijk leidt tot
een lager energieverbruik in de bestaande woningvoorraad hebben we
ons doel bereikt!" besluit Idema.
BEWonErSCoMMunICATIE BIJ
DuurzAME WonIngvErBETErIng
Een praktisch handboek voor project-
leiders bij corporaties, vastgoedbe-
heerders, bouwbedrijven, gemeenten
en bewonersorganisaties. ISBN
978-94-6-104-004-6, 144 pagina's,
45,-. Te bestellen bij uitgeverij
?neas of via www.toolkitonline.nl.
Het boek bestaat uit drie delen:
I het CommunicatieKompas
II achtergrondinformatie over communicatie, participatie en gedrag
III Aan de slag! Adviezen en tips per fase van het woningverbete-
ringsproces.
Reacties