Stel u voor: een winkel waar u als consument producten kunt kopen om duurzaam te kunnen wonen. Er is een overzichtelijk aanbod met vaste prijzen en voor elk product is helder wat het de consument kan opleveren en welke productcombinaties mogelijk zijn. Daarbij wordt de klant gestimuleerd tot vraag door slimme marketing. De zaak voorziet in keuzevrijheid en gezonde concurrentie tussen producenten, wat de prijs en kwaliteit ervan ten goede komt. Verkrijgbaar zijn kleine producten die de klant zelf direct kan aanschaffen, maar ook grote, complexe renovatie-ingrepen met aantrekkelijke financieringsmogelijkheden. Dit samen vormt de formule van Reimarkt, een concept dat de verduurzaming van zowel huur- als koopwoningen hierdoor denkt te versnellen.
1
Zonnepanelen als kassalokkertje
28-03-2013
Stel u voor: een winkel waar u als consument producten kunt kopen om
duurzaam te kunnen wonen. Er is een overzichtelijk aanbod met vaste prijzen
en voor elk product is helder wat het de consument kan opleveren en welke
productcombinaties mogelijk zijn. Daarbij wordt de klant gestimuleerd tot
vraag door slimme marketing. De zaak voorziet in keuzevrijheid en gezonde
concurrentie tussen producenten, wat de prijs en kwaliteit ervan ten goede
komt. Verkrijgbaar zijn kleine producten die de klant zelf direct kan
aanschaffen, maar ook grote, complexe renovatie-ingrepen met aantrekkelijke
financieringsmogelijkheden. Dit samen vormt de formule van Reimarkt, een
concept dat de verduurzaming van zowel huur- als koopwoningen hierdoor
denkt te versnellen.
Tekst Eefje van der Werf
Het initiatief voor Reimarkt is ontstaan tijdens de uitvraag van woningcorporatie Stadlander
voor hun Slim&Snel-opgave. In diverse regio's staat de corporatie voor de opgave om 600
woningen uit de jaren zestig en zeventig te verduurzamen. De grote uitdaging bij die opgave
zit hem in het versnipperde bezit; om echt iets te kunnen betekenen voor wijk en buurt zullen
particulieren ook betrokken moeten worden.
2
Zeventig inzenders schreven zich in om aan de slag te gaan met deze opgave. Tijdens een
eerste bijeenkomst, waarvoor twintig consortia uitgenodigd waren, werd de oproep
gelanceerd om krachten te bundelen voor een nieuwe benadering van de particuliere
opgave. Want het betrekken van particulieren, gecombineerd met de grote verspreiding van
de woningen over verschillende dorpen, vraagt om oplossingen op een hoger schaalniveau.
Hierdoor ontstijgt de opgave ook die van Stadlander.
Vijf consortia verenigden zich na deze bijeenkomst tot ??n superconsortium. De consortia
zagen namelijk in, dat als ieder voor zich particulieren probeert te mobiliseren en hiervoor
een proces opzet inclusief financiering, dit voor ieder afzonderlijk moeilijk haalbaar wordt en
zeker niet effici?nt is. Reden dus om de krachten te bundelen.
Mensen serieus nemen
De gemene deler van de deelnemende partijen
is dat ze woningen kunnen renoveren. Maar om
particulieren actief te krijgen, zal meer gedaan
moeten worden aan bewustwording en goede
financieringsmogelijkheden, zo stelt het
superconsortium. Door dit als gezamenlijk
initiatief op te pakken, kan er samen nagedacht
worden over het aantrekken van geldstromen en
benadering van de eindgebruikers. Het
consortium ontwikkelde hiervoor de Reimarkt,
waarin duurzaam wonen als
consumentenproduct gekocht kan worden. "Om iets te kunnen verkopen, is er meer nodig
dan alleen een product maken", zegt Janneke de Cort van KnaapenGroep, een van de
deelnemende partijen. Het begint met mensen serieus nemen, volgens haar. Dit betekent dat
er niet door ??n partij wordt bepaald wat goed voor hen is, maar dat ze zelf kunnen kiezen
wat ze nodig hebben en leuk vinden. "Als je wilt dat een bewoner zelf kan shoppen, is het
onvoldoende om ??n bouwbedrijf te selecteren dat alles als ??n project aanpakt", stelt
Reimar von Meding van KAW architecten, die de vergelijking maakt met de normale gang
van zaken bij het activeren van particulieren bij renovatieprojecten.
De buurtsuper van Reimarkt biedt daarom verschillende producten aan voor het
verduurzamen van woningen, voor woningeigenaren, huurders en woningcorporaties. In de
winkel krijgt de klant inzicht in de kwaliteiten van het product, de kosten, en wat het voor hem
oplevert. Het aanbod helpt vervolgens ook om de juiste vragen te stellen. Daardoor kan
Reimarkt laten zien dat er, met de juiste financiering, veel meer mogelijk is dan gedacht.
Bijvoorbeeld energienotanul. De aangeboden producten lopen uiteen van direct toepasbaar
tot complete renovatiepakketten. "De kleine, simpele producten als zonnepanelen zou je
bijna kunnen beschouwen als lokkertjes die naast de kassa liggen", schetst Von Meding.
Samenstelling consortium
Het superconsortium bestaat uit de
volgende partijen:
Active Warmth, Admix, Aldus
Bouwinnovatie, BAM Woningbouw, biq
stadsontwerp, Brink Climate Systems,
Cauberg-Huygen, De Loods Architecten,
Dura Vermeer, DWA, Era Contour,
Essent, Heembouw, Inbo, KAW
architecten, KnaapenGroep, Kuub, Local,
PFC
2
, Stichting De Bakkerij, SVn,
Urbannerdam, Van Ieperen Groep en
VDM.
3
Concurrentie op producten
De vijf consortia gaan dan ook niet met z'n allen ??n renovatieproduct maken. Ieder heeft
zijn eigen specifieke kennis en kunde over renoveren, en dat blijft ook zo. Want wat Reimarkt
niet wil, is de opgave aannemen en deze verdelen over de partijen. Daarom zetten de
partijen allemaal hun eigen producten in de winkel. En zo
kan het, dat er dus van ??n type product meerdere
aanbiedingen van verschillende partijen in de schappen
komen te liggen. Er kunnen bijvoorbeeld meerdere
merken gevelrenovatie komen. Een aantal producten
hebben de partijen nu al op de plank liggen, en kunnen zo
de winkel in.
Volgens De Cort zit de uitdaging erin om datgene wat de
partijen altijd al maakten en deden, om te vormen tot wat
de klant echt wil. "Ons grootste leermoment zal zijn,
wanneer we zien of er klanten komen en of zij onze
producten kopen", denkt De Cort. Leon van der
Pluym van BAM Woningbouw ziet dit positief in.
"Het mooie is dat je er straks ook in de winkel met
die woonconsument over praat, waardoor je
voortdurend je product kunt verbeteren. Ook kun je
nieuwe producten gaan ontwikkelen, die veel beter
afgestemd zijn op de vraag die daadwerkelijk bij
de particulier leeft", voorziet hij. "Wat zo leuk is,"
haakt Von Meding in, "is dat we zeggen dat we
willen verleiden. Maar we brengen onszelf ook in
de positie dat we moeten verleiden." Want juist de
concurrentie is de trigger om de producten steeds
beter te maken. Gezamenlijke marketing moet de producten
vervolgens onder de aandacht brengen van de eindgebruiker.
Retailmarketing
Marketing is iets waar de bouwsector nog niet goed in is. Hoe
verkoop je een product aan een klant? Volgens de betrokken
partijen zal hier met Reimarkt vorm aan gegeven worden. De
naam Reimarkt zegt niemand nu nog iets. Maar straks moet de
consument bij deze naam de associatie krijgen dat hij hier simpel
producten kan kopen om zijn woning te verduurzamen, is de
achterliggende gedachte van het plan. "Een naam is een
naam, je mag ervan vinden wat je wilt. Het is nu nog iets waar
je geen beeld bij hebt. Wij moeten die inhoudelijke lading gaan
Verschillende ontwerpen voor de
supermarkt van Reimarkt.
4
geven en de marketingmachine op gang brengen om hieraan bekendheid te geven. Dat is
retailmarketing, en dat is wat anders dan bouwmarketing", legt Von Meding uit.
Een fysieke winkel waarin fysieke producten worden verkocht, mag dan ook heel serieus
genomen worden. De klant moet kunnen zien wat hij koopt en zijn aankoop bij wijze van
spreken zo mee naar huis kunnen nemen. "Hoe blijven de pannen zitten tijdens vervoer als
we een dak als compleet product verkopen? Met andere woorden: hoe kan je als bouwer
een product maken dat de consument in de winkel kan kopen? Dat is precies de vraag die
we ons moeten stellen", zegt Von Meding. "Niet alles zal kunnen, maar er moet over
nagedacht worden en er moeten harde afspraken naar de klant toe gemaakt kunnen
worden."
Aan de slag
Als ??n van de drie consortia is Reimarkt begin maart gekozen om zijn plannen voor de
opgave van Stadlander uit te gaan werken. Dit proces geeft de kans om het idee concreet uit
te werken, zodat aanbod ontwikkeld kan worden om de winkel mee te vullen. "De bouw is zo
traag. Daarom willen we ook zo graag aan de slag, om vanuit de markt alles op te tuigen. In
korte tijd zijn we al tot dit concept gekomen. Nu wil ik met een goede marketeer om tafel",
stelt De Cort daadkrachtig. Het superconsortium gaat voor de corporatie totaaloplossingen
ontwikkelen, waarbij huurders kunnen kiezen uit een productenpalet met basispakketten, die
voldoen aan de vraag van Stadlander. Hiervoor zal proactief onderzoek gedaan worden. Ook
zal onderzocht gaan worden wat de echte behoefte van de corporatie is. Volgens de
deelnemers zal hier al veel informatie uitkomen. Daarnaast zal marktonderzoek onder de
particulieren gedaan worden, om echt te begrijpen wat de vraag achter de vraag is. De
inschatting van de Reimarkt-partijen is, dat in een maand tijd achterhaald kan worden welke
tien beste producten nu al in de winkel kunnen. Door de grote hoeveelheid van 600
woningen binnen deze opgave, kan een groot basisassortiment gemaakt worden. Daarna zal
de vraag wederom onderzocht worden, wat weer zal leiden tot een nieuw aanbod.
De aangeboden producten lopen uiteen van direct toepasbaar tot complete renovatiepakketten.
5
Ander soort industrie
De deelnemende partijen hebben met Reimarkt het eerste honderd procent marktinitiatief in
handen, voor rendabele verduurzaming van woningen en benadering van particulieren. Door
de manier waarop de bouwsector georganiseerd was, zou het nooit gaan lukken het
vraagstuk op te lossen. Juist daarom hebben de partijen binnen Reimarkt de handen ineen
geslagen, om zo deze opgave op te pakken en hiervoor een andere business case te
formuleren. De consortia zijn van mening dat hierdoor een heel ander soort industrie zou
kunnen gaan ontstaan, die het wel gaat doen. De betrokken bouwpartijen kunnen zich gaan
toespitsen op waar zij goed in zijn: het ontwikkelen en leveren van kwalitatief goede
woningen. Hiervoor wordt via de winkel de marketing onafhankelijk naar de eindgebruiker
georganiseerd, en vindt tegelijkertijd de feedback van klant naar producent plaats, zodat
producten kunnen worden doorontwikkeld.
Keten op zijn kop
Naast Reimarkt kunnen straks ook andere partijen in het gat tussen bouwpartijen en
consumenten springen. Volgens Marlien Oderkerk van Dura Vermeer zou Ikea dit kunnen
gaan doen, aangezien het bedrijf al huizen aan het bouwen is. "En daarna gaat Microsoft
wellicht de hele keten op zijn kop zetten, want dat ziet een markt in Microsoft-huizen die het
wil leveren. Of juist de energiemaatschappijen, die nieuwe business nodig hebben als er
straks veel energienotaloze woningen zijn. Er gaan heel veel shiften plaats vinden", voorspelt
ze.
Door de traditionele rolverdeling in de bouw, met ieder zijn eigen business case, lijken de
partijen elkaar in een wurggreep te houden. "Wat wij nu als oplossing hebben bedacht, is
daar eigenlijk een katalysator voor; alle partijen ? en dat is best wel bijzonder ? hebben hun
business case losgelaten", vertelt Von Meding. "De aannemer kan hierin niet aannemen, de
architect kan er niet adviseren, en de bewonersbegeleider kan geen proces opzetten om de
Voor Reimarkt moet
ingezet worden op
retailmarketing, niet op
bouwmarketing.
6
bewoners te begeleiden. Dit is echt losgeknipt nu. En dat hebben we niet bedacht als
procesmiddel, maar dat is ontstaan." Volgens Oderkerk begint het sowieso met geloof in de
supermarkt en met openheid naar elkaar toe over wie wat kan leveren op een overkoepelend
niveau. "Dat is waar we ons nu op gaan focussen, want we weten het zelf ook echt nog niet",
volgens Oderkerk. Von Meding: "We hebben op zich wel scherp wat we zouden moeten
doen, maar nog niet wie wat doet. Die verdeling wordt met de hele groep gemaakt."
Winkelketen
Het superconsortium beperkt zich met
Reimarkt dan ook niet meer tot enkel de
opgave van Stadlander. Door de
continue input en ontwikkeling werkt het
breder, en kan ingezet worden in heel
Nederland. De partijen voorzien dat
Reimarkt kan uitgroeien tot een grote
winkelketen waar consumenten net zo
makkelijk als andere commerci?le
producten, duurzaam wonen kunnen
kopen. Mensen kunnen er vergelijken en
kiezen, en verschillende bouwers
kunnen op basis van marktonderzoek
aanbod ontwikkelen en met gezonde
concurrentie de producten aanbieden.
Als ze dat slecht doen, verkopen ze ook
niets in Reimarkt. En als de ??n daar
beter van wordt, is dat gewoon omdat hij
het betere producten weet te maken en
het beter weet te verkopen. "De vraag is
eigenlijk andersom: wanneer zou jij gaan
shoppen bij Reimarkt?", besluit De Cort.
Door gezamenlijke marketing moeten de producten onder
de aandacht worden gebracht van de eindgebruiker.
Reacties