De Nederlandse particuliere woningvoorraad staat er in vergelijking met zijn sociale evenknie niet best voor. Ad Straub, onderzoeker en hoofddocent TU Delft: "Dat wat algemeen bekend is over renoveren in de particuliere markt, heeft een sterk anekdotisch en clichématig karakter. Maar clichés bevatten natuurlijk een kern van waarheid. De duurzame pioniers zijn hoogopgeleid, zijn bewust en bekwaam bezig met duurzaamheid en willen zeker een voorbeeldrol vervullen." Dit is deel 1 van vier artikelen over renovatievisies voor de particuliere markt
1
Wat is energiebesparing de
bewoner waard?
11-6-2015
De Nederlandse particuliere woningvoorraad staat er in vergelijking met zijn
sociale evenknie niet best voor. Huiseigenaren investeren slechts stukje bij
beetje in het verduurzamen van hun eigen woning. Renda wil wel eens weten
waarom het maar niet lijkt op te schieten met deze doelgroep. Wat doen we
verkeerd in de sector? Of zijn er factoren buiten de bouw die belemmerend
werken? En: bestaan er oplossingen? Vier professionals die dagelijks te
maken hebben met dit vraagstuk geven hun visie.
De particuliere renovatiemarkt staat nog in de kinderschoenen. Dit ontluisterende beeld komt
naar voren uit de visies van Rob de Jong, directeur Sto Isoned, Reimar von Meding,
hoofdarchitect KAW architecten, Jan Kamphuis, directeur BJW Wonen en Ad Straub,
onderzoeker en hoofddocent TU Delft. Marketing en productontwikkeling zijn volgens de
heren belangrijke aspecten in het aan de man brengen van verduurzaming van de
woningvoorraad. Want hoe verkoop je het idee van duurzaamheid aan de eigenaar-
bewoner? Is dat door hem te vragen wat hij wil of hem te bieden wat hij wil? Over ??n ding
zijn de experts het eens: energiebesparing verkoopt zichzelf niet. En daarom is het van
belang particuliere renovatie te koppelen aan iets wat mensen wel graag willen. Bijvoorbeeld
een mooie, schone, droge, gezonde en comfortabele woning.
De visie van Ad Straub
"Dat wat algemeen bekend is over renoveren in de particuliere markt, heeft een sterk
anekdotisch en clich?matig karakter. Maar clich?s bevatten natuurlijk een kern van waarheid.
De duurzame pioniers zijn hoogopgeleid, zijn bewust en bekwaam bezig met duurzaamheid
en willen zeker een voorbeeldrol vervullen. Letterlijk, door hun duurzame woning open te
Bron: Donaldytong
2
stellen voor publiek. Volgt na deze pioniers de grote groep vanzelf? Helaas niet. Het zijn
andere typen huishoudens die in andere typen woningen wonen, met andere vragen en
gedrag en die andere waarden belangrijk achten.
Aan de hand van het Stroomversnelling-voorbeeld Huur en Koop, benoemden twintig
researchers van het onderzoeksprogramma Real Estate & Housing van de faculteit
Bouwkunde TU Delft, in maart 2015 een reeks onderzoeksvragen. Onze bestaande kennis
heeft geen of beperkte antwoorden op radicale veranderingen in het aanbod op de
renovatiemarkt en heeft ook slechts gelimiteerde antwoorden op het marktgedrag van met
name woningeigenaren. Zo weten we niet of verduurzaming van de eigen woning vraag- of
aanbodgestuurd is. Is het verstandig vraag en aanbod te bundelen per straat of buurt? En
wat is een goed verkoopkanaal voor verduurzaming? Renovatiewinkels gekoppeld aan
internetadviezen lijkt veelbelovend, maar we kennen hun succesverhalen nog niet.
En er zijn meer vragen. Waarom investeert de ene bewoner wel en de andere niet in zijn
eigen woning? Zijn investeringsmomenten nog altijd gekoppeld aan de ontwikkeling die een
huishouden meemaakt en de wooncarri?re? Met andere woorden: is dat meestal kort na de
aankoop van de woning? Als dat zo is, waarom zijn makelaar-beheerders dan nog altijd
buiten beeld gebleven bij de verduurzamingsopgave en zijn banken zo laat wakker
geworden? Onbekend is ook wat energiebesparing en comfortverbetering de bewoner waard
is, net als de relatie tussen investeringen in de woning, de woonkosten en de
verkoopwaarde.
Het Europese samenwerkingsverband voor onderzoek Cohereno (zie Hoeovertui>udeei≥naar-bewo≠r?′,Renda20146),probeertantw∞rdentev∈denopdezevra≥nd∞rv∞rzichti≥conclusiesteverb∈denaanhet≥dragvanded∪rzameπoniers.Daarna∗is∈ditonderzoekbesχkˉeke∩is≥bun∂denbra∈s→rmenresearchersmetgroepenbedrijvenomeennieuwaanbodaandepartici̲ereklantteku∩enbieden.FrankKalshovenvaedekenmerkenvanditaanbodm∞isamen∈zijncolumnHet spel en de knikkers: kan
de bouwsector opnieuw beginnen?' (de Volkskrant, 29 december 2012): "De kern van de
zaak is de klantervaring. Als je de duurste aankoop van je leven doet, een huis of een grote
verbouwing, wil je daar als klant blij van worden. Van het resultaat ?n van het proces dat
daartoe leidt. Bouwen en verbouwen hoort een feest te zijn."
Ook dit is moeilijk te staven met gedegen onderzoek, maar vertrouwen van de eigenaar-
bewoner gaat altijd samen met kwaliteitsborging en garanties. In de waardepropositie van
aanbieders zijn duurzaamheid, energiebesparing en comfort van belang, maar zeker ook
meedenken en -voelen met de eigenaar, de klant centraal stellen en onafhankelijk advies
uitbrengen. Hoe onafhankelijk dit advies moet en kan zijn, is weer een ander groot
vraagstuk."
Ad Straub, onderzoeker en hoofddocent TU Delft en vakredactielid Renda
Reacties