De Nederlandse particuliere woningvoorraad staat er in vergelijking met zijn sociale evenknie niet best voor. Reimar von Meding, hoofdarchitect KAW architecten: "Waarschijnlijk is de beste investering van dit moment de verduurzaming van je huis. Het rendeert per direct, je bent er zelf bij en je hebt er invloed op." Dit is deel 2 van vier artikelen over renovatievisies voor de particuliere markt
1
De negatieve wow-factor
11-6-2015
De Nederlandse particuliere woningvoorraad staat er in vergelijking met zijn
sociale evenknie niet best voor. Huiseigenaren investeren slechts stukje bij
beetje in het verduurzamen van hun eigen woning. Renda wil wel eens weten
waarom het maar niet lijkt op te schieten met deze doelgroep. Wat doen we
verkeerd in de sector? Of zijn er factoren buiten de bouw die belemmerend
werken? En: bestaan er oplossingen? Vier professionals die dagelijks te
maken hebben met dit vraagstuk geven hun visie.
De particuliere renovatiemarkt staat nog in de
kinderschoenen. Dit ontluisterende beeld
komt naar voren uit de visies van Rob de
Jong, directeur Sto Isoned, Reimar von
Meding, hoofdarchitect KAW architecten, Jan
Kamphuis, directeur BJW Wonen en Ad
Straub, onderzoeker en hoofddocent TU
Delft. Marketing en productontwikkeling zijn
volgens de heren belangrijke aspecten in het
aan de man brengen van verduurzaming van
de woningvoorraad. Want hoe verkoop je het
idee van duurzaamheid aan de eigenaar-
bewoner? Is dat door hem te vragen wat hij
wil of hem te bieden wat hij wil? Over ??n
ding zijn de experts het eens: energie-
besparing verkoopt zichzelf niet. En daarom is het van belang particuliere renovatie te
koppelen aan iets wat mensen wel graag willen. Bijvoorbeeld een mooie, schone, droge,
gezonde en comfortabele woning.
De visie van Reimar von Meding
"Waarschijnlijk is de beste investering van dit moment de verduurzaming van je huis. Het
rendeert per direct, je bent er zelf bij en je hebt er invloed op. En met een beetje geluk kun je
niet alleen het comfort van je woning vergroten, maar ook een lang gewenste verandering
aan je huis uitvoeren. Het is toch gek dat bewoners niet massaal duurzaam wonen kopen?
Nee, dat is niet gek. De verduurzaming van je woning is een a-sexy product met een
negatieve wow-factor. Ga eens bij jezelf te rade. Wanneer heb je voor het laatst iets gekocht
in de prijscategorie van 40.000? Waarom deed je je laatste impulsaankoop; kocht je die te
gekke schoenen omdat iemand tegen je zei dat ze een uitstekende terugverdientijd hebben?
Heb je dat prachtige gitaar aangeschaft omdat hij minder stroom verbruikt? Wij werken in de
bouw als bezetenen aan technische oplossingen en beweren op het einde dat het goed voor
je is. Dat je huis niet meer tocht, dat het betaalbaar is en dat je buren er ook zo een hebben.
In marketingtermen noem je dat reasons to buy. Maar je koopt niets zonder reasons to use.
2
Het grootste probleem waarom verduurzaming niet massaal door particulieren wordt
aangeschaft, is dat het niet als product herkenbaar is. Door de bouw wordt veel te veel
marktonderzoek gedaan naar leefstijlen en consumentenprofielen. Maar je moet mensen niet
vragen wat ze willen. Dat is namelijk nooit wat ze vervolgens ook doen. Retailers weten al
lang dat het veel betrouwbaarder is om naar gedrag te kijken. Wat goed verkoopt, wordt
verbeterd en wat slecht verkoopt, gaat uit de schappen. Hiervoor moet je als producent
bereid zijn om het overgrote deel van je eerste generatie producten direct in de prullenbak te
flikkeren. Je moet je producten op basis van verkoopgegevens willen doorontwikkelen tot je
een ons weegt. Geloof nou niet dat er ook maar ??n product op deze wereld bestaat dat
iemand heeft bedacht en direct een bestseller werd. Pas als je bereid bent om tot producten
te komen die niet jij wilt maken, maar die mensen graag willen hebben, kom je in een situatie
dat verduurzaming massaal door particulieren wordt gekocht. Hoe graag ik het persoonlijk
ook wil; woorden als duurzaam, zuinig of verantwoord spelen daarbij nauwelijks een rol.
Mijn visie op opschaling van verduurzaming van de particuliere markt, is die van een
consumentenwereld. Hiervoor heb je partijen nodig die echte producten ontwikkelen en een
geheel nieuw team kunnen uitlijnen waarbinnen het ontwerpen vanuit klantbeleving centraal
staat. Je hebt partijen nodig die nieuwe financieringsvormen kunnen aanbieden. En je hebt
een echte retailer nodig die alles van de klant weet en in staat is om de beste spullen te
verkopen. Mijn missie achter deze visie is het ontwikkelen van een nieuwe invalshoek, want
met het klakkeloos kopi?ren van de consumentenmarkt kom je er niet. Dan stap je namelijk
een vervuilende en kortstondige wereld binnen. Nee, de clou van de verkoop van duurzaam
wonen als product is het opschalen van duurzame productie. Als de gevestigde orde van
reguliere consumentenproducenten oplet, krijgt ze van de bouw zo handvatten aangereikt
over hoe je kunt omgaan met het bestaande als product. Het kan een overtreffende trap
worden; de kansen voor duurzame bouw ?n een duurzame consumentenmarkt zijn enorm."
Reimar von Meding, hoofdarchitect KAW architecten
Reacties