Veel corporaties maakten de afgelopen periode de overstap van traditioneel aanbesteden (met uitgebreid bestek) naar een vernieuwende vorm van vragen op basis van regisseren en functioneel specificeren. Een logische ontwikkeling, want zeker bij renovaties is het bieden van de laagste inschrijfprijs geen garantie voor een succesvol project. Bij ieder renovatieproject zijn competenties als het omgaan met huurders, realiseren van een haalbare planning en omgaan met verrassingen, minstens zo belangrijk. Daarbij komt nog dat de laagste prijs aan de voorkant niets zegt over het totale exploitatieresultaat. Aansluitend bij dit artikel is de kennispaper 'Het nieuwe opdrachtgeven' opgesteld. Deze is geschreven door Marcel van Bodegraven (Aardvast), Stefan Katier (Kabu) en Sean Vos (SlimRenoveren). De paper is gratis aan te vragen bij Renda.
1
Aanbesteden in 2015:
cultuurverandering gevraagd
5-10-2015
Veel corporaties maakten de afgelopen periode de overstap van traditioneel
aanbesteden (met uitgebreid bestek) naar een vernieuwende vorm van vragen
op basis van regisseren en functioneel specificeren. Een logische
ontwikkeling, want zeker bij renovaties is het bieden van de laagste
inschrijfprijs geen garantie voor een succesvol project. Bij ieder
renovatieproject zijn competenties als het omgaan met huurders, realiseren
van een haalbare planning en omgaan met verrassingen, minstens zo
belangrijk. Daarbij komt nog dat de laagste prijs aan de voorkant niets zegt
over het totale exploitatieresultaat.
Tekst Sean Vos, SlimRenoveren
Nul-op-de-meterrenovatie aan de Meester S. van Houtenweg in De Bilt. Corporatie SSW heeft als regisserend opdrachtgever op basis van een vraagspecificatie en
een uitgebreide dialoog met drie consortia het ontwerp van De Verduurzamers als winnend renovatieplan gekozen.
2
Het effect van de opkomst van regisserend uitvragen op basis van functioneel specificeren,
is een brede scope aan verschillende uitvragen. Daarbij hanteert iedere opdrachtgever een
eigen methode. Er zijn diverse standaardmethoden zoals Resultaatgericht Samenwerken en
Best Value Procurement. Maar het merendeel van de uitvragen wordt door de opdrachtgever
zelf opgesteld als maatwerk, al dan niet met hulp van een externe expert. Het karakter van
de verschillende uitvragen is daarmee zeer divers. De ene opdrachtgever gaat voor een
uitgewerkt bestek, waarin het eindresultaat tot in detail staat beschreven, en vraagt de
aanbieder om input over proces en prijs. De andere opdrachtgever laat zich voor wat betreft
het eindresultaat graag verrassen op basis van een vooraf gegeven projectbudget.
Afscheid traditionele werkwijze
Jarenlang is de bouwsector gewend geweest om in bestekken tot in het kleinste detail
proces en eindresultaat van een project vast te leggen en aanbieders op prijs te laten
concurreren. In tegenstelling tot andere sectoren en de consumentenmarkt, is deze
werkwijze in de bouwcultuur nog altijd sterk verankerd. Het voordeel van deze methode is
dat je als opdrachtgever bent gedwongen om vooraf goed over de gewenste oplossing na te
denken. Alles wordt tot in de puntjes beschreven, voordat de aanbesteding van start gaat.
Er kleven echter ook nadelen aan deze werkwijze. Aanbieders worden niet uitgedaagd om
met innovatieve oplossingen te komen en concurreren uitsluitend op prijs. Scherp inschrijven
is het enige dat telt. Aanbieders worden verleid om fouten in het bestek te zoeken, waardoor
ze buiten de inschrijfprijs extra marge kunnen behalen op het project om zo de inschrijfprijs
te drukken. Vraag en aanbod houden elkaar op deze manier, met de factor prijs als
schijnzekerheid, voor de gek. `Als de opdrachtgever het zo wil, kan hij het zo krijgen', is een
veel gehoorde redenatie bij de aanbieders.
Functioneel specificeren
Bij uitvragen op basis van functioneel specificeren wordt afscheid genomen van het bestek.
Hiervoor in de plaats komt een vraagspecificatie. Daarin is vastgelegd wat de opdrachtgever
met het project wil bereiken, maar staat niet beschreven hoe dit moet worden bereikt. Het is
aan de aanbieder om met een plan te komen waarin het eindresultaat en het proces zijn
vastgelegd. Voor de opdrachtgever valt er wat te kiezen en wordt doorgaans een betere
prijs-kwaliteitverhouding gerealiseerd tegen lagere faalkosten. Meer waarde voor de
investering dus, zowel in de planvormingsfase als in de uitvoering en exploitatie. Het geeft
aanbieders meer vrijheid om een antwoord te formuleren en zich te onderscheiden van hun
concurrenten. Kennis en ervaring worden daarbij beter gewaardeerd dan bij selecteren op
prijs.
Deze werkwijze roept bij aanbieders echter ook meer vragen op dan een traditioneel bestek.
Bovendien moeten zij, vaak geholpen door externe partners, meer inspanning verrichten om
antwoord te kunnen geven op de gestelde vraag. Een ontwerp en plan van aanpak maken
omvat immers meer dan uitsluitend calculeren. Het samenspel tussen de vraag van de
opdrachtgever en het antwoord van aanbieders in de selectiefase, is daarmee fundamenteel
anders dan bij een aanbesteding waar uitsluitend de laagste prijs het selectiecriterium is.
Uitvragen met behulp van een vraagspecificatie betekent dat de opdrachtgever in de
voorbereidingen minder werk hoeft te verzetten; hij hoeft immers niet in detail vast te leggen
3
hoe moet worden gewerkt. Daartegenover staat wel dat de vraag en het selectieproces zeer
zorgvuldig dienen te worden vastgelegd om aanbieders duidelijk te maken wat het
projectresultaat moet zijn.
Hierbij is het van groot belang om binnen de organisatie van de opdrachtgever een
eenduidig beeld te hebben van de opgave. De verantwoordelijken voor financi?n,
vastgoedbeheer en wonen, het managementteam en de RvC moeten op ??n lijn zitten en
gezamenlijk de projectdoelstellingen en de wijze van vragen ondersteunen. Vanuit deze
projectdoelstellingen kunnen vervolgens het gewenste eindresultaat en het proces worden
beschreven.
Spelregels selectieproces
Naast het vastleggen van het
gewenste projectresultaat in een
heldere vraagspecificatie, is het van
belang de selectiespelregels goed op
papier te zetten. Bij een aanbesteding
op basis van de laagste prijs is dit
relatief eenvoudig; met het vastleggen
van een deadline voor het indienen
van de prijs en een kwalitatief goed
bestek, zijn de belangrijkste
ingredi?nten ingevuld. Voor
regisserend opdrachtgeverschap op
basis van functioneel specificeren is
het wat ingewikkelder. De proposities
van de verschillende aanbieders
worden op verschillende
kwaliteitsaspecten getoetst, waarbij
naast objectieve ? en dus meetbare ?
resultaten ook subjectieve aspecten een belangrijke rol kunnen spelen. Het is daarom van
belang goed vast te leggen hoe verschillende aspecten zoals architectuur, wooncomfort,
energieprestatie, communicatie, planning en kosten met elkaar worden vergeleken,
afgewogen en gescoord. Dit zodat aanbieders in de selectie kunnen zien welke aspecten de
opdrachtgever belangrijk en minder belangrijk vindt. De wijze van scoring geeft daarmee veel
inzicht in de vraag en zal de aanbieders sturen in de keuze voor hun antwoord.
Sterk kostenverlagend
Voor opdrachtgevers werkt regisserend opdrachtgeven sterk kostenverlagend, omdat in de
planvormingsfase niet meer hoeft te worden ge?nvesteerd in een ontwerp, advies en
gedetailleerd bestek. Deze kosten worden feitelijk doorgeschoven naar de aanbieders, die
op basis van eigen ervaring en herhaling de planvorming veel effici?nter kunnen uitvoeren.
Regisserend opdrachtgeverschap biedt daarmee veel vrijheid om de spelregels van de
selectie te bepalen. Het is daarbij verleidelijk alle risico's en projectkosten bij aanbieders
neer te leggen, maar dat is voor de lange termijn een doodlopende weg.
Artist impression nul-op-de-meterrenovatie aan de Meester S. van Houtenweg in De Bilt
4
Aanbieders zijn voor een selectie op basis van deze vorm van opdrachtgeverschap duurder
uit dan wanneer uitsluitend op prijs wordt geselecteerd. Als opdrachtgever vraag je dus meer
van aanbieders, wat betekent dat het nog belangrijker is respectvol met hen om te gaan. Een
goede balans tussen wat je vraagt en wat je hebt te bieden, is essentieel om ook voor de
lange termijn een goede relatie met aanbieders te houden. Het is van het grootste belang de
gestelde spelregels ook echt na te komen. Daarnaast is een ontwerp- of rekenvergoeding in
veel gevallen op zijn plaats. Een goede dialoog in de selectiefase zorgt bovendien voor
vertrouwen. Hierdoor kan het toezicht op werkvoorbereiding en uitvoering effici?nter en op
basis van vertrouwen en een gezamenlijk belang.
Cultuurverandering
Bij functioneel specificeren
gaat het samenspel tussen
opdrachtgever en aanbieders
in de praktijk nog wel eens
mis. Beide vallen soms terug
in de traditionele rol van
aanbesteden. Een mooi
voorbeeld is de nota van
inlichtingen, waarin vragen van
aanbieders door de
opdrachtgever worden
beantwoord. Waar volgens de
traditionele werkwijze de
opdrachtgever er belang bij
had dicht bij de formuleringen
in het bestek te blijven ? die
waren immers juridisch
getoetst ? en dus vrijwel
iedere vraag ontwijkend te
beantwoorden met de
formulering `zie bestek', is het
bij regisserend opdrachtgeverschap van het grootste belang dat aanbieders de vraag en
behoeften van de opdrachtgever goed begrijpen. Alleen wanneer de vraag volkomen helder
is, kan immers een goed passend antwoord worden geformuleerd. Toch zijn de meeste
nota's van inlichtingen ook bij een regisserende vraagstelling nog sterk ontwijkend
geformuleerd. Hierdoor leveren ze geen enkele bijdrage aan de dialoog tussen
opdrachtgever en aanbieder die nodig is om tot het beste projectresultaat te komen.
Het optimaal inzetten van regisserend opdrachtgeverschap vraagt om een
cultuurverandering in de hele organisatie van de opdrachtgever. Opdrachtgevers en
aanbieders dienen in de selecties dichter bij elkaar te komen en op basis van een
gezamenlijk projectbelang al in de selectieprocedure een dialoog te voeren over de te
boeken resultaten. De aard van de opgave bepaalt hoe intensief die dialoog moet zijn, maar
bij iedere selectie volgens de nieuwe werkwijze dienen samenwerking en wederzijds respect
centraal te staan.
De cultuurverandering die hiervoor nodig is, vindt niet zomaar van de ene op de andere dag
plaats. De corporatiesector zit daar op dit moment middenin. Er zijn koplopers, volgers en
Bron: WoCom
5
achterblijvers, met een grote diversiteit aan
uitvragen en daarmee grote kwaliteitsverschillen
tussen de verschillende uitvragen als gevolg.
Uiteraard vraagt de aanpak niet alleen om een
cultuurverandering bij opdrachtgevers, maar ook
bij opdrachtnemers. Alleen wanneer beide partijen
met een open houding en wederzijds vertrouwen
de opgave oppakken, ontstaat de synergie die tot
het gewenste resultaat leidt.
Stappenplan voor opdrachtgevers
Om organisaties die hun opdrachtgeverschap willen vernieuwen te helpen, hebben drie
ervaringsdeskundigen uit de sector hun belevingen en best practices samengevat in een
stappenplan voor de inrichting van een projectuitvraag. Het plan is opgenomen in de
kennispaper `Het nieuwe opdrachtgeven' en geeft stap voor stap praktische handvatten voor
het inrichten van een projectuitvraag op basis van regisserend opdrachtgeverschap en
functioneel specificeren. Daarbij wordt niet ??n variant voorgeschreven, maar is er juist
keuzevrijheid voor verschillende uitvraagvarianten en selectiemethoden. Het stappenplan
legt dus niet vast hoe de vraag dient te worden gesteld, maar geeft wel inzicht in wat
allemaal in de vraagstelling aan bod zou moeten komen voor een evenwichtige en complete
uitvraag.
Kennispaper
De kennispaper `Het nieuwe
opdrachtgeven' is geschreven door
Marcel van Bodegraven (Aardvast),
Stefan Katier (Kabu) en Sean Vos
(SlimRenoveren). De paper kan gratis
worden gedownload op www.renda.nl.
Reacties