Een rode loper, warm welkom, 'schandalig' lekkere koffie en koekjes: 23 november hield Renda de eerste 'Dag van de Bewoner' en de onthulling van de 'Gelukkigste bewoner' in het Krachtstation in de Utrechtse wijk Kanaleneiland. "Ja, die wijk die u kent uit het Achtuurjournaal", zegt Evamarije Smit, een van de organisatoren, in haar openingswoord. "Geen standaard locatie. Midden in een corporatiewijk, maar wel een schitterde wijk: hier gebeuren namelijk veel nieuwe dingen."
De palmbomen langs het pad naar de ingang van het Krachtstation wuiven in het natte herfstweer: op sommige momenten komt het zelfs met bakken uit de hemel vallen. Een groot contrast met het vrolijke, zomerse uiterlijk van het Krachtstation. Gelukkig namen de bijna 200 deelnemers van de ‘Dag van de Bewoner’, juist die sfeer mee naar binnen: daar wordt gelachen, genetwerkt, kennis gedeeld en opgedaan. Eerst plenair, in de ‘zitkuil’, met een presentatie van Jeroen van Hattum (Hostmanship Group Nederland), over de vraag hoe de klant zich echt welkom voelt. En later in kleinere groepen, verdeeld over zeven verschillende workshops (zie kader). Alles in het teken van die bewoner. Wie is hij? Wat verlangt zij? Hoe stellen we de huurder centraal? “We moeten de professional helpen om die bewoner meer tussen de oren te krijgen”, zegt Smit. Ze richt zich tot de huurders in de zaal: “Weten jullie dat we het vaak over jullie hebben? We praten veel over jullie. Eindeloos. Maar we willen nu graag praten met jullie!”
Reacties