"De beheerder van de corporatie zegt dat de schimmel in de woonkamer komt omdat ik niet ventileer. Maar als ik niet ventileer, houd ik de warmte binnen en hoef ik minder te stoken." "Er brandt een rood lampje, de pomp zal wel kapot zijn. Kan de corporatie dit komen maken?" De installateur komt kijken en vertelt dat de pomp juist correct werkt als het rode lampje brandt.
Zomaar twee voorbeelden van verkeerd gedrag en een gering begrip bij huurders, als het gaat om energetische veranderingen en techniek in huis. Er blijkt een discrepantie te zijn tussen de bestaande technologie en de bereidheid én kennis van huurders om deze op een goede manier in te zetten. Dat kwam overtuigend naar voren tijdens de Renda Denktank op 11 januari in Utrecht, binnen het onderwerp ‘Bewoners’. Zowel corporaties, aannemers als leveranciers herkennen het probleem. “Brieven en instructieboekjes werken niet”, aldus een van de deelnemers. “Mensen nemen niet de tijd, of hebben geen zin zich in de techniek te verdiepen.”
Een individuele aanpak op maat werkt beter. “We werken met een energiecoach, die persoonlijk en laagdrempelig uitleg komt geven”, vertelt een aannemer. “Dat geeft betere resultaten. Maar zelfs dan schrik je soms nog van hoe selectief mensen informatie onthouden of hoe ze deze informatie interpreteren. Zo hadden we ooit een bewoner die het huis bloedheet gestookt had. We zouden immers langskomen voor een warme opname. Het illustreert dat je er nooit blindelings vanuit moet gaan dat informatie wel begrepen wordt.”
Reacties