Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Artikelen

In kleine stapjes richting duurzaamheid

De bewoner aan het stuur Dionne Verstegen - 7 juni 2018

Corporaties hebben zich verbonden aan de doelstelling hun bezit in 2030 minimaal naar label B te brengen. Die verduurzaming gaat niet lukken zoals we nu renoveren: top-down, projectmatig en zonder ruimte voor bijzondere omstandigheden van individuele bewoners. We sluiten vaak niet aan bij behoeften die bewoners hebben. Dat kan anders, zo pleitten Portaal en Woonbedrijf tijdens het Rendakaffee op de Renovatiebeurs 2018.

“We moeten de bewoner als startpunt kiezen”, aldus Annemieke van Doorn, die als Aanjager innovatie bij Portaal bezig is met de vraagstukken van morgen. Volgens Van Doorn is de vraag naar corporatiewoningen momenteel erg hoog, maar in de maatschappij worden mensen ook aangesproken op hun zelfredzaamheid. Zodoende wil Portaal haar bewoners iets ‘extra’s bieden’. Van Doorn: “We investeren zo’n 80.000 per jaar in onze woningen, maar toch zijn bewoners vaak niet blij. In onze pilot ‘Jouw Thuis’, in het Soesterkwartier in Amersfoort, laten we bewoners zelf kiezen of en zo ja welke verbeteringen ze willen aanbrengen aan hun woning. Ze kunnen hierbij kiezen uit verschillende producten, zoals dakisolatie, ventilatie maar bijvoorbeeld ook nieuwe deuren.”

15 euro

Om uit te zoeken wat bewoners echt willen, richtte Portaal eerst een klantpanel op. Ze vroeg bewoners of ze bijvoorbeeld een nieuwe voordeur wilden, of alleen nieuwe ramen in hun voordeur? Uit het panel bleek dat bewoners hele andere behoeftes had dan Portaal op voorhand dacht. Zo wilde de meerderheid van de bewoners graag een tweede toilet.

Ook konden bewoners de producten van Jouw Thuis uitproberen. Vervolgens kreeg Portaal feedback van bewoners. “Zo was er Nel, die vertelde dat de zonnepanelen op het dak van haar woning haar wel 15 euro per maand opleveren. Dat verhaal werkt stukken beter dan de ingewikkelde tabel die wij in eerste instantie zelf gemaakt hadden”, aldus Van Doorn. Inmiddels helpt Nel in de winkel van Portaal, waar bewoners advies krijgen over de verbeteringen die ze in hun woning kunnen uitvoeren. Door de pilot ontstaat er dus ook een bijzondere samenwerking tussen Portaal en haar bewoners.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Renda en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren