Flinke discussie over het spanningsveld tussen duurzaamheid en energie voerde de boventoon van Rendakaffee op 27 februari. In verschillende renovatieconcepten zoals De Stroomversnelling, ligt de nadruk op energiebesparing terwijl bewoners juist vaak waarde hechten aan andere duurzaamheidsaspecten als comfort en gezondheid. "Gaat het om nul op de mens, of nul-op-de-meter", vroeg presentatrice Eva-Marije Smit zich hardop af.
1
Nul op de mens of
nul-op-de-meter?
4-3-2014
Flinke discussie over het spanningsveld tussen duurzaamheid en energie
voerde de boventoon van Rendakaffee op 27 februari. In verschillende
renovatieconcepten zoals De Stroomversnelling, ligt de nadruk op
energiebesparing terwijl bewoners juist vaak waarde hechten aan andere
duurzaamheidsaspecten als comfort en gezondheid. "Gaat het om nul op de
mens, of nul-op-de-meter", vroeg presentatrice Eva-Marije Smit zich hardop af.
Tekst Joop van Vlerken
Veertig professionals hebben zich in Caf? CinQ in 's-Hertogenbosch verzameld voor een
uitverkocht Rendakaffee over energiebesparing en verduurzaming. Dit thema is
aangedragen door Renda-partner Verweij Houttechniek. "De focus op energie is belangrijk,
2
maar ook andere dingen zoals comfort en luchtkwaliteit zijn relevant", licht Erwin Keizer,
accountmanager bij de fabrikant, het thema toe. Terwijl buiten de eerste carnavalsvierders al
aan hun feest in Oeteldonk beginnen, wordt er binnen serieus gediscussieerd.
"Duurzaamheid is gewoon beter te verkopen als de nadruk wordt gelegd op energie-
besparing", reageert Theo van der Meijden van Reynaers Aluminium op de eerste stelling
van het Rendakaffee. Die luidt: `Corporaties leggen te veel nadruk op energiezuinig
renoveren en hebben te weinig oog voor andere duurzaamheidsaspecten'. Bart Kruining van
Ballast Nedam is het met Van der Meijden eens. "Met De Stroomversnelling hebben we voor
energiebesparing gekozen. Dat komt voort uit de economische situatie, omdat je met energie
tegelijkertijd ook geld bespaart. Maar comfort en andere
zaken worden vanzelf beter als je energiebesparing
realiseert."
Kruining reageert als door een bij gestoken op de stelling
`Corporaties willen wel energiemaatregelen nemen, maar zijn
niet ge?nteresseerd in problemen van bewoners zoals vocht
en tocht'. "Wat wil je bereiken met deze stelling? Iedereen is
er juist mee bezig om het voor bewoners zo goed mogelijk te
doen", zegt hij fel. Vrijwel niemand van de aanwezigen is het
met de stelling eens en er klinkt gemor onder de bezoekers.
Maar Nelleke Nelis van VACpunt Wonen herkent er toch iets
in. "Ik geloof wel in de goede intenties van woning-
corporaties. Maar het zou beter zijn als ze het probleem van
de huurder centraal zetten", zegt zij.
Kennisniveau bewoners
Na een kort muzikaal intermezzo kunnen de bezoekers een kant kiezen voor de derde
stelling van het Rendakaffee: `Corporaties betrekken de huurder niet of nauwelijks bij de
keuze van energiezuinige installaties.' Jetske Thielen, werkzaam bij Futura, pleit ervoor om
bewoners hier meer zeggenschap in te geven. Maar daar is niet iedereen het mee eens.
Koen Vermeer van Heijmans heeft als projectleider bij verschillende renovatieprojecten
gemerkt dat als je bewoners de keuze geeft, ze vaak voor de minst uitgebreide optie gaan.
Paul Uppelschoten van Huybregts Relou twijfelt aan het kennisniveau over installaties bij
bewoners. "Mag je van bewoners verwachten dat ze zo veel kennis hebben dat ze een
weloverwogen keuze kunnen maken? Om die kennis
te vergroten zijn wij bezig met bewijswoningen. Hier
laten we bewoners zien hoe installaties werken en wat
het oplevert", vertelt hij. Dat vindt WonenBreburg-
medewerker Nina Viegers een goed idee. Ze reageert:
"Je moet bewoners wel laten zien wat de
consequentie van keuze is." Nelis vindt dat
corporaties en aannemers wel wat meer hun best
mogen doen om bewoners uitleg te geven over
installaties. "Wij maken het mee dat na een renovatie
80% van de bewoners de handleiding van de
installatie niet heeft ontvangen", weet zij.
3
Onvoldoende geld voor duurzaamheid
De laatste stelling van het Rendakaffee maakt de tongen in Caf? CinQ los: `Aannemers laten
zich leiden door kostenreductie en houden bij materiaalkeuze in renovaties te weinig
rekening met duurzame productiemethoden.' De meeste aannemers zijn het niet met deze
stelling eens, maar Bart Knaapen van KnaapenGroep herkent het beeld wel. "Het gaat niet
alleen om aannemers, maar om de hele keten. We maken er op dit moment onvoldoende
geld voor vrij." Geert Kamps, werkzaam bij Wienerberger, geeft een voorbeeld van hoe het
soms kan misgaan met hergebruik van materialen. "Wij hadden het idee om bij een bepaald
project de gesloopte stenen te
vermalen en te hergebruiken. De
aannemer had ze echter al naar de
stort gebracht."
Uppelschoten brengt in dat
duurzaamheid vanzelf wordt
toegepast als je de aannemer ook
verantwoordelijk maakt voor het
onderhoud. "Als je afspreekt dat een
aannemer na de renovatie ook voor
twintig jaar het onderhoud moet
doen, denk hij wel wat beter na over
de materialen die hij gebruikt",
verwacht hij. Vermeer bevestigt dat:
"Er wordt nog te veel naar de korte
termijn en de kosten gekeken. Dat
bevordert duurzaamheid niet."
Volgens Pim Foppele, die werkt bij Winket bv, moeten bouwers afgerekend worden op
milieulasten. "Als je moet betalen voor vervuiling, zal je eerder duurzaam gedrag vertonen.
Dan gaat de markt het vanzelf oplossen", denkt hij.
Stijging van comfort
Duurzaamheid en energie kunnen goed samengaan. Dat is ??n van de conclusies van het
Rendakaffee en de afsluitende netwerkborrel. Volgens verschillende bezoekers leidt
energiebesparing bijvoorbeeld ook tot een significante stijging van comfort, ??n van de
duurzaamheidsaspecten die bewoners het allerbelangrijkst vinden.
Reacties