Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen direct een gevoel heeft bij de combinatie van design en bestaand vastgoed. Maar tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, verbaas ik me er elk jaar weer over wat je daar kunt leren voor het omgaan met bestaand vastgoed.
nr 4 2015hoofdredactioneel 3
Erna van Holland
Hoofdredacteur Renda
KENNIS-
NETWERK
BESTAANDE
BOUW
LEREN VAN LIEBREGTS INTERVIEW CEES FAAY RENOVATIE PEPPELHOF
#4 december 2015
00_cover_2015-4_v3.indd 1 4/12/2015 13:56:35
foto voorpagina:
renovatieproject peppelhof, veghel
foto: bram berkien
tussen droom en werkelijkheid
Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen direct een gevoel heeft bij de combinatie van design
en bestaand vastgoed. Maar tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, verbaas ik me er
elk jaar weer over wat je daar kunt leren voor het omgaan met bestaand vastgoed. Toen ik in
oktober rondliep op de Graduation Show van de Design Academy, trof ik niet alleen het afstu-
deerwerk aan, maar ook de afstudeerders. Zij waren graag bereid een toelichting op hun werk
te geven en dat bood de nodige inspiratie. Wat te denken van glas dat door opwarming van
vloeistof tussen de glasbladen minder transparant wordt? Dan heb je ook geen (lelijke)
zonweringen meer nodig. Denk ook aan 3D-printen; dankzij deze techniek is het mogelijk
verloren gegane unieke stukken eenvoudig na te maken en te plaatsen. Een andere bron van
inspiratie is het verwerken van 700 portretten van steden en gebouwcomplexen tot een
patchwork in een groot gewoven kleed. Allemaal projecten in de circulaire economie.
Het is moeilijk een keuze te maken uit alle activiteiten. Wat mij bijzonder trof, is hoe een
verloren gegaan gebouw weer tot leven kan komen. Peter Wever heeft afgelopen voorjaar
een boek uitgebracht over het Philips Paviljoen bij de Wereldtentoonstelling 1958 in Brussel.
Hij heeft niet alleen het gebouw en de totstandkoming beschreven, maar ook de verhalen
opgehaald van oude Philips-medewerkers die eraan en erin hebben gewerkt. Bij zijn zoek-
tocht heeft hij ook verloren gewaande films gevonden.
Twee afgestudeerden uit Itali? hebben ruim twee jaar gewerkt aan een verbeelding van dit
gebouw in virtual reality waardoor je, met Oculus Rift-bril, nu ook zelf kunt ervaren hoe het is
om door het gebouw te lopen. Mensen die er zelf bij waren in 1958 in Brussel, raakten in
Eindhoven ontroerd om het nogmaals te mogen beleven. Nog even en de stichting Alice kan
met behulp van 3D-printen het gebouw in het echt in Eindhoven herbouwen.
Ook heb ik genoten van de kick-off van de Nederlandse Erfgoed Manifestatie. Dit wordt een
laboratorium voor cultuurhistorici, monumentenzorgers, ambachtslieden, conservatoren, vorm-
gevers, architecten, wetenschappers, bouwers en toeleveranciers die actief bezig zijn met
erfgoed. Een woord dat ik koester, erfgoed. Het wordt gebruikt om zaken te duiden die mensen
waarderen, zich mee identificeren en willen bewaren voor toekomstige generaties. Het wordt
door de maatschappij bepaald en gedragen. Er is dus veel meer erfgoed dan monumenten.
De les die wij tijdens de kick-off hebben geleerd, is dat we moeten durven dromen. En dat we
op zoek moeten naar mensen die met ons mee willen dromen. Je kunt elkaar stimuleren om
resultaten te boeken die je niet voor mogelijk hield. Peter Clausman van de School of Mave-
ricks heeft ons dat spelenderwijs laten ervaren. Ik ga die ervaring met jullie delen tijdens de
komende Renda-events.
Erna van Holland
Hoofdredacteur Renda
Reacties