Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Artikelen

Werk aan de winkel

Bestaande uitdagingen onder de loep - 1 december 2022

Uitdagende tijden vragen om creatieve oplossingen. Lees hoe verschillende organisaties omgaan met verschillende uitdagingen. Stichting Ouderenhuisvesting Rotterdam ziet een rol weggelegd voor bestaande locaties binnen het tekort aan sociale (huur)woningen, KnaapenGroep gaat de strijd aan met het personeelstekort en Verweij Houttechniek is continu en op verschillende vlakken bezig om toekomstbestendig te blijven.

Stichting Ouderenhuisvesting Rotterdam pleit voor het opsplitsen én delen van (huur)woningen. Dé oplossing voor woningnood, armoede en eenzaamheid? De grote steden hebben te weinig betaalbare huurwoningen voor ouderen. Alleen al in Rotterdam is er op dit moment een tekort van ruim 30.000 woningen in het sociale huursegment. Dit betreft woningen voor starters, doorgroeiwoningen voor gezinnen en toekomstbestendige woningen voor ouderen. In de nabij toekomst zal één op de vier huishoudens in Rotterdam een 65+ huishouden zijn, waarbij het overgrote deel van deze ouderen zelfstandig zal blijven wonen. Dit betekent dat we in versnelt tempo sociale huurwoningen moeten realiseren om onze ouderen in de stad te kunnen blijven huisvesten. Hoe doen we dat?

Woningdelen en woningsplitsen

De meest voor de hand liggende oplossing om het woningtekort op te lossen lijkt het bouwen van nieuwe woningen. Maar het bouwen van nieuwe woningen kost veel tijd, gemiddeld zo’n zeven tot acht jaar. Bovendien is er nauwelijks bouwgrond beschikbaar en lopen de kosten voor bouwen op. 

Er liggen echter op kortere termijn kansen om snel, goedkoop en duurzaam wooneenheden toe te voegen binnen het eigen bezit van woningcorporaties. Bijvoorbeeld door alleenstaande ouderen huurwoningen te laten delen met een vriend of familielid. Of door een woning te splitsen in twee kleinere wooneenheden. De Rotterdamse ouderencorporatie SOR gaf USP, een onafhankelijk onderzoeksbureau, opdracht om dit te onderzoeken. Eén op de vijf huurders geeft aan open te staan voor het delen van de eigen woning met een bekende of familielid. Eén op de zes wil kleiner gaan wonen in een opgesplitste grote woning.

Woningdelen oplossing tegen eenzaamheid

Met name de groep alleenstaanden onder de 65 jaar is geïnteresseerd (34%) om de woning te delen met een ander. Gezelschap van anderen en het feit dat men op deze manier kosten deelt is een vaak benoemde reden. Daarbij draagt de oplossing bij, aan het wegnemen van het gevoel van eenzaamheid onder ouderen. Waarom wordt het dan niet op grote schaal uitgevoerd? Een belangrijke reden die wordt genoemd is de angst dat men gekort wordt op de AOW en toeslagen. Als het lukt om dit bezwaar weg te nemen, komt er een doorstroming op de huizenmarkt op gang. De beschikbare (huur)woningen komen vrij voor andere jonge gezinnen. Ook partners die momenteel een LAT-relatie onderhouden kunnen, mits dit bezwaar weggenomen kan worden, samen één woning betrekken.

Woningsplitsen in twee kleinere wooneenheden

Bovendien heeft één op de zes bewoners interesse om de bestaande woning op te splitsen. Ook hier blijven de bewoners in hun eigen vertrouwende omgeving wonen, worden de woonlasten verlaagd en blijft zelfstandigheid behouden. Het splitsen van een woning kan bij grote appartementen of een ruime eengezinswoningen gerealiseerd worden en zorgt voor een doorstroming op de woningmarkt. 

Om bovenstaande slim en betaalbaar te kunnen doen, is het nodig om meer stil te staan bij de mogelijkheden die bestaande locaties bieden. Het werven van nieuwe locaties is een kostbare en tijdrovende zaak. Het probleem is er nu, er kan nu een verschil gemaakt worden! 

Ook in de zoektocht naar nieuwe collega’s ontstaan creatieve ideeën. KnaapenGroep, een aannemer uit het Brabantse Son, kiest voor een dichte achterdeur, een opvallende arbeidsmarktcampagne én een ludieke actie. 

Van werkbus tot huiskamer: Knaapen ontmoet nieuwe medewerkers

“Onze arbeidsmarktcampagne ‘Alsof je thuis bent’ verbindt de trots en het werkplezier van onze vaklieden met de wortels van ons familiebedrijf. Die campagne was zeer succesvol”, vertelt Jeroen Willems, Hr-manager bij Knaapen. Mede dankzij flink wat publiciteit lukte het Knaapen om een groot deel van de openstaande vacatures in te vullen zonder tussenkomst van een bureau.

Eigen medewerkers centraal

Er zijn meer bedrijven die eigen medewerkers centraal zetten in een campagne, maar Knaapen gaat een stapje verder. Medewerkers werden gevraagd naar het echte Knaapen-gevoel. Zij geven aan dat je helemaal jezelf kan zijn, dat er een familiegevoel heerst en dat het lijkt alsof je thuis bent. Zo ontstond de slogan voor de wervingscampagne: ‘Alsof je thuis bent’. Vervolgens zijn de medewerkers uitgedaagd om dat gevoel te laten zien. Collega’s vertelden op film over hun Knaapen-gevoel en er volgden foto’s. Foto’s met hun baby, in hun ochtendjas, op het toilet, op de hometrainer of met hun voeten in een zwembadje. ‘’Echt mooi dat we zo de trots, betrokkenheid en het werkplezier van onze eigen mensen in beeld konden brengen. Dat straalt ook aan alle kanten van de beelden af”.

Vacatures steeds moeilijker in te vullen, achterdeur dicht

Ook Knaapen merkt dat vacatures steeds moeilijker in te vullen zijn. Het bedrijft groeit en de noodzaak om woningen te verduurzamen neemt toe. Deze combinatie van factoren betekent automatisch meer vraag naar personeel.

Bij Knaapen begrijpen ze dat ze zuinig moeten zijn op het huidige personeel. Daarom besteden ze veel aandacht aan het dichthouden van de achterdeur. “Dat doen we door sterk in te zetten op medewerkerstevredenheid. We zorgen ervoor dat het warme gevoel waar we aan de buitenkant zo trots op zijn ook in het DNA van onze organisatie verankerd is.” Om medewerkers te betrekken bij de keuzes van de organisatie zijn er ook ontbijt- en lunchsessies met de directie. Daarnaast biedt het bedrijf sporten van de zaak, zijn er regelmatig borrels en vieren ze mooie momenten samen met alle medewerkers. Bovendien is er aandacht voor persoonlijke ambities. In 99 van de 100 gevallen lukt het om deze samen met de medewerker te realiseren. 

“Daardoor vinden mensen het leuk om bij ons te werken, voelen zich op hun plek en blijven lang verbonden. Dat ‘Knaapen-gevoel’ sluit weer perfect aan bij onze grote campagne en bij de ludieke actie die we pasgeleden georganiseerd hebben.”

Gereedschap eruit, zithoek erin

Nu kiest het bedrijf voor een nieuwe impuls met een ludieke stunt. Met plezier in zijn ogen vertelt Jeroen over die bijzondere actie: “Op een zaterdag gingen we met een aantal collega’s op pad in een werkbus. Een werkbus zonder hamers, schroeven en elektrisch gereedschap, maar een complete zithoek. We stopten op drukke locaties in ons werkgebied, zoals parkeerplaatsen van bekende bouwmarkten in Eindhoven, Best en Son en nodigden voorbijgangers uit voor een praatje in onze huiskamer.”

Goed werk heeft tijd nodig

Het doel van deze arbeidsmarktcampagne spreekt voor zich: werven van nieuwe collega’s. Door deze actie zet Knaapen zich op een leuke en positieve manier in de schijnwerper. Het filmpje van de dag wordt gedeeld op social media. Ook delen ze cadeaubonnen uit voor de gouden tip in de zoektocht naar nieuwe collega’s, die vervolgens in het Knaapen-gevoel meegenomen worden. 

Verweij Houttechniek gaat voor toekomstbestendigheid. Als strategisch renovatiepartner voor de vastgoedonderhoudsbranche produceert en monteert Verweij Houttechniek houten ramen, deuren, (intrek)kozijnen en aanvullende producten.

Ruud Verweij, directielid Verweij Houttechniek, vertelt: “Ook wij hebben dagelijks te maken met externe invloeden op onze business als stijgende prijzen, beperkte beschikbaarheid van materialen en krapte op de arbeidsmarkt. Daarnaast verandert de vraag vanuit de markt en is het belangrijk dat we waarde blijven toevoegen voor onze klanten’’. Goede samenwerking in de keten is dan ook essentieel: van opdrachtgevers tot grondstoffenleveranciers.

Met de afdeling inkoop staan ze in nauw contact met hun toeleveranciers. Denk bijvoorbeeld aan het maken van prijsafspraken, tijdige communicatie over prijsstijgingen en overleg over materiaalvoorraden. Tegelijkertijd maken ze vanuit verkoop in een offertetraject al duidelijke afspraken over prijzen, indexeringen en levertijden. Met veel klanten werken ze vanuit  co-makerships, waarbij ze met elkaar zeker een jaar vooruit kijken naar wat er aan renovatieprojecten aankomt en hoe ze hierop in kunnen spelen.

Crises het hoofd bieden door innoveren

Om crises het hoofd te bieden, aan de marktvraag te blijven voldoen en verwachtingen te overtreffen, zijn ze altijd bezig met het innoveren van het producten- en dienstenportfolio. Een voorbeeld hiervan is de uitbreiding van het portfolio met het vervangen van borstweringspanelen en glas in bestaande kozijnen. Een ander voorbeeld is de oprichting van een bewonerscommunicatie-afdeling. Hiermee nemen ze klanten veel werk uit handen en dragen ze bij aan de tevredenheid van bewoners. 

Daarnaast zijn ze steeds eerder betrokken in het proces bij grote onderhoudsprojecten. Op basis van de verdieping in een uitvraag en technische opname, geven ze productadviezen die aansluiten op de gevraagde prestaties. Dit zorgt voor duurzame investeringen. Voorbeelden hiervan zijn het Lamikon LongLife-kozijnsysteem en de EPA-deuren, die door de gunstige isolatiewaarden bijdragen aan een beter energielabel van de woning en een lagere energierekening voor de bewoner. De lage onderhoudscyclus zorgt tegelijkertijd voor een gunstige Total Cost of Ownership voor de vastgoedeigenaar.

‘’Natuurlijk hebben we ook mensen nodig die al het werk uitvoeren. Het binnenhalen en behouden van voldoende medewerkers gaat niet vanzelf. Blijven werken aan medewerkerstevredenheid en een goed werkgeversimago is noodzakelijk. Ook werken we regelmatig samen met scholen om jongeren enthousiast te maken voor de branche en ons bedrijf’’.

Als het gaat om de klimaatcrisis wil Verweij Houttechinek de impact op het milieu zo snel mogelijk verder verkleinen. De ambitie is om uiterlijk in 2040 de CO2-uitstoot 100% gereduceerd te hebben en 100% circulair te werken. Om dit te realiseren zijn ze gecertificeerd op de CO2-Prestatieladder en is Jochem van Pommeren, Versneller Duurzaamheid, nu bijna een jaar binnen het bedrijf aan de slag om duurzame innovaties aan te jagen en te implementeren. 

Door continu marktontwikkelingen te volgen, te innoveren en intensief samen te werken in de hele keten, vertrouwt Verweij Houttechniek erop dat ze bestendig zijn én blijven tegen actuele en toekomstige crises. ‘’Onze klanten en hun opdrachtgevers profiteren hier van mee. Zo gaan we met elkaar voor tevreden bewoners in een duurzame wereld.”

Reacties

bekijk ook
x Met het invullen van dit formulier geef je Renda en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren