Mark van Diessen, van Huybregts Relou liep een dagje mee met Rob van der Hout van WonenBreburg. Enkele weken geleden nam Van der Hout al een kijkje in de keuken bij Huybregts Relou.
Renda noemt het Banenruil, maar in de praktijk voelde het als je eerste werkdag bij een nieuwe werkgever! Gelukkig was dit van korte duur. Het ijs was snel gebroken door het warme ontvangst van mijn tijdelijke 'collega' Rob van der Hout, een kopje koffie en een prachtige werkomgeving.
Aansluitend werd ik vol enthousiasme rondgeleid langs de bezette flexwerkplekken. De open cultuur zorgde er direct voor dat we snel inhoudelijke gesprekken voerden met diverse collega's. Er werd me nog duidelijker dat er een groot verschil is tussen beide organisaties; wij zijn als aannemer vaak slechts één à twee jaar betrokken bij een project. Bij WonenBreburg heeft een project een veel langere doorlooptijd (verhuurperiode). Dit vergt andere processen, beslissingsbevoegdheden, keuzes en gegevens. Ik was van mening dat een BIM 3D-model een welkome aanvulling zou zijn, maar op de werkvloer werd dit tegengesproken. Het actueel houden van het model werd als bezwaar gezien, net zoals de te verwachten problemen bij het zoeken van gegevens door medewerkers van het Klant Contact Centrum.
De medewerkers van technisch onderhoud gaven aan dat er in de (nieuw)bouw vaak andere producten en modellen worden gebruikt dan tijdens verhuurperiode. Dat levert soms problemen op. Graag zouden ze, naast bestek en tekeningen, aan willen geven welke materialen zeker niet toegepast moeten worden.
De verhuizing en flexplekken van diverse afdelingen hebben er volgens Rob voor gezorgd dat er een logischer contact is tussen al het technisch personeel. Tot een paar jaar geleden kenden de medewerkers elkaar nauwelijks.
De rondleiding en uitleg over het organogram gaf inzicht in de grote diversiteit van werkzaamheden en ondersteunde taken die nodig zijn om een corporatie te leiden. Tijdens de rondleiding werden veel gezichten gekoppeld aan namen die ik veelvuldig voorbij zie komen. Dit leverde spontane en leuke gesprekken op! Zeker een waardevolle invulling van de Banenruil.
Een voordeel van WonenBreburg is dat door de vele afwijkende taken er ook een grote diversiteit aan werknemers aanwezig is. Dit zorgde voor mooie gesprekken en inzichten. Aannemers hebben vaak minder diversiteit aan werknemers, wellicht is dat de reden waarom we elkaar niet altijd evengoed snappen.
Inzage in de vastlegging van gegevens gaf mij een zeer gedegen en compleet beeld van het woningbezit/proces van WonenBreburg. De "vrijheid" en noodzakelijke discipline om dit gestructureerd en consequent te doen is wel een gevaar; wat vandaag wordt vastgelegd kan morgen weer achterhaald zijn.
Het is weer eens duidelijk geworden; je weet nog maar weinig van elkaar, ondanks dat je als personen en organisaties veel samenwerkt. Een Banenruil helpt hier zeker in. Ik ben wederom bevestigd in mijn overtuiging dat 'resultaat samen komt'. Het effect van ketensamenwerking gaat hiermee veel verder dan het project zelf. Bouwen wordt weer leuk. Ik denk dat we dit soort initiatieven aan moeten grijpen om de totale bouwbranche beter op de kaart te zetten.
Ik wil Rob bedanken voor de gezelligheid, zijn enthousiasme en de melk! De organisatie WonenBreburg bedank ik voor de geboden mogelijkheid en mijn eigen werkgever Huybregts Relou voor de open houding in het initiatief.
Teruglezen hoe het Rob van der Hout in Son verging? Klik dan hier.
De Banenruil is een initiatief van Renda waarbij partners uit het kennisnetwerk enkele dagdelen met elkaar meelopen om elkaars organisatie beter te leren kennen. Medewerkers van corporaties kunnen bijvoorbeeld meelopen met een architect, aannemer of fabrikant. Andersom willen velen uit de bouwkolom graag eens meedraaien met corporatiemedewerkers om zo elkaars taal en cultuur beter te leren begrijpen.
Zelf interesse in een banenruil? Word partner van Renda.
Reacties