Meer dan honderd volwassen mannen, en een aantal vrouwen, zaten tijdens het event van de Gebroeders van der Plas op het puntje van hun stoel. Stuk voor stuk hingen ze aan de lippen van Neerlands topscheidsrechter Björn Kuiper. Onder hoge druk, in een split second, beslissingen nemen terwijl je assistenten en grensrechters in je oortje schreeuwen, is voor een scheids op dit niveau een ‘normale’ zaak. De hectiek voorafgaand aan een fluitsignaal was hoorbaar, voelbaar en zichtbaar in de zaal. De adrenaline gierde door de lijven en, misschien nog wel belangrijker, je kon er ook nog wat van opsteken.
Naast de vele prachtige voetbalwedstrijden die Kuipers al heeft mogen fluiten ? hoogtepuntjes zijn oa de finale van de Europa League in Amsterdam (2013), de Champions League finale tussen Real en Atletico Madrid (2014) en tot en met de achtste finales stond hij op het WK in Brazilië ? is hij namelijk ook supermarkteigenaar.
In zijn lezing trok hij mooie paralellen tussen situaties op het voetbalveld en situaties waar je als ondernemer, of je nu aannemer bent of voor een woningcorporatie werkt, mee te maken hebt. Tot twee keer toe werd zíjn C1000 verkozen tot beste C1000 van Nederland. Collega's gingen voor elkaar door het vuur en namen elkaar werk uit handen. Het vertrouwen dat ik had in mijn personeel, vertaalde zich in een fantastische winkel. Ondanks dit succes kwam er een einde aan de formule. C1000 werd overgenomen door Jumbo Supermarkten. Na drie jaar en drie maanden was de 3,1 miljoen euro die Kuipers investeerde in zijn supermarkt 'weg'.
"De nieuwe winkel was echt een plaatje. Maar, mijn mensen waren niet klaar om de stap van C1000 naar Jumbo te maken. Mensen durfden elkaar niet meer te helpen, omdat ze genoeg hadden aan hun eigen werk. De omzet liep weg", deelt de topscheidsrechter zijn verhaal. "No way dat Kuipers dit gaat gebeuren!" Eigenhandig is hij met zijn mensen gaan praten, want alles draait om het team. Puur door (persoonlijke) aandacht kreeg Kuipers zijn ploeg weer op de rit.
Je móet elkaar durven aanspreken, was één van de wijze lessen van Kuipers. Op het voetbalveld is het de normaalste zaak van de wereld: pass die bal eens op mijn rechter- in plaats van op mijn linkerbeen. Je speelt steeds diep, maar ik wil hem in mijn voet. Op de werkvloer lijken we dit lastig te vinden.
Les nummer twee is: winnen doe je door de juiste voorbereiding. Als Kuipers als scheidsrechter niet weet welke teams hij op het veld krijgt en welke spelers er voor hem staan, kan hij niet fluiten. Dat klinkt heel logisch, maar ditzelfde geldt voor ondernemers. "Ken je klant en durf elkaar te corrigeren."
Reacties