Ik ben een fan van lijstjes. Dat komt waarschijnlijk van vroeger, van de tijd dat ik zomers op zaterdagmiddag op het grasveld met mijn transistorradiootje naar de Veronica Top 40 luisterde: Wie staat deze week nummer 1? The Beatles, The Stones, The Cats, the Who of The Golden Earring, ..?
Mijn voorkeur voor lijstjes is niet uniek. Het maken van lijstjes zit verweven in onze maatschappij, in ons huidige bestaan. Alles lijkt bijna een competitie. Denk aan sport, maar ook aan acties als Best shop in Town, de Slimste Mens of de meest Favoriete Werkgever. Deze laatste lijst, jaarlijks gepubliceerd in Intermediair (in 2020 voor de 19de keer), triggert me. Welk bouwbedrijf staat in die lijst en op welke plaats? Mijn verwachtingen zijn hoog. Want onze sector is toch razend interessant: een enorme bouwopgave en je kunt al je ambitieuze plannen om de klimaatverandering aan te pakken in de praktijk brengen. Er ligt een geweldige uitdaging. Stap op die trein, zou ik tegen al die jongelui willen zeggen.
De lijst van Intermediair vertelt mij iets anders. Na een grote olie-, een vliegvaart-, een internetbedrijf en vele anderen kom ik pas op plaats 47 de eerste bouwer tegen. Scrol ik verder, dan tref ik de 2de bouwer op plaats 87 aan. De bouw staat er volgens dit imago-onderzoek niet zo goed op. De sector spreekt jonge, hoogopgeleide mensen te weinig tot de verbeelding. Hoe komt dit? Op internet tref je vele onderzoeken aan over dit thema. Ik heb onderstaand een aantal punten verzameld:
Dat laatste is natuurlijk wel waar. Wie van ons heeft er niet met Lego gespeeld en is er door geïnspireerd? Waarschijnlijk heeft menigeen van onze ouders de steentjes nog bewaard in schoenendozen op zolder. Of zit het hem in het feit dat we vroeger veel meer hutten bouwden en veel meer buiten speelden? Wie zal het zeggen.
Maar laten we het eens omdraaien. Laten we de mooie zijde van ons vakgebied meer voor het voetlicht brengen. Ik heb zelf alvast een aantal punten geselecteerd:
Waarom gaan we dit verhaal niet vertellen? Op feestjes, op verjaardagen, op partijtjes, strooi met enthousiasme voor je werk. We hoeven ons daar toch niet voor te schamen? Niet zo bescheiden. De bouw is toch de motor van onze economie? Laten we samen die negatieve modus doorbreken, laten we inspireren. We hebben een eerlijk verhaal te vertellen zonder fake-news of complottheorie.
En zorg daarmee dat weer meer jongeren geïnteresseerd raken. Ga eens naar de scholen, de universiteiten en de hogescholen, daar zitten de high-potentials. Bied jongeren een mooie stageplaats in je bedrijf, geef studenten een inspirerende afstudeeropdracht. En leer van deze jongeren, laat je inspireren. Bouw je eigen brug om verbonden te blijven met de omgeving!
Reacties
Ruud Schuttel - BAM Wonen 12 februari 2021 09:27
Nou, nog net binnen de top 50. Het zegt zeker iets over het imago van de bouw, terwijl er fantastische mogelijkheden binnen de bouwbedrijven liggen met mooie uitdagingen op alle gebieden, van marketing tot en met logistiek. Gelukkig zie ik binnen onze organisatie maar ook andere grote bouwers zoals TBI regelmatig trainee's die aan allerlei onderdelen van het bedrijf mogen proeven. Zonder uitzondering zijn dat veelbelovende jongens en meisjes, die door de organisatie gekoesterd worden als mooie groeibriljantjes. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om hun. Voor alle medewerkers binnen de bouw van timmerman tot bedrijfsleider proberen we een goed gewaardeerde job in een mooie, duurzame en veilige werkomgeving te bieden met voldoende ontplooiingsmogelijkheden.