Ondanks dat we weten wanneer de vakantie van start gaat, lopen we jaarlijks toch opnieuw tegen het fenomeen vakantiestress aan. Snel nog even dit, vlug nog even dat. Voor we de deuren sluiten en vertrekken, moet alles nog aan kant want het laten liggen tot na de vakantie is not done. Waarom leggen we onszelf die druk op? Is dat nog wel van deze tijd?
Formeel bestaat hij niet meer, de bouwvak. Maar desondanks sluiten veel bedrijven nog altijd collectief de deuren, gedurende drie weken in het zomerseizoen. Persoonlijk vind ik collectieve vakantiesluiting niet meer van deze tijd. Deze collectieve sluiting heeft mijns inziens dan ook directe invloed op de service en flexibiliteit van bedrijven in de richting van hun klanten en partners. Gespreid verlof heeft immers tot resultaat dat kan worden doorgewerkt. Het aspect tijd heeft hierdoor minder effect op de gemaakte afspraken en bijbehorende kwaliteit, maar dus wel direct effect op het aspect geld.
Daarnaast draagt gespreid verlof ook bij aan de tevredenheid van zowel de klant als zeker ook die van de werknemer. Klanten kunnen immers te allen tijden met hun vragen of opmerkingen bij je terecht. Werknemers wordt in dit geval de mogelijkheid geboden hun ‘grote’ vakantie op een ander moment dan het zomerseizoen in te plannen. Dit zal effect hebben op de keuzes van de vakantiebestemmingen en de prijzen.
Toch zit een collectieve vakantiesluiting nog in de cultuur van veel bedrijven opgesloten. Maar beetje bij beetje zie je bedrijven hier flexibeler in worden. Want ook in dit kader kan worden aangesloten bij Het Nieuwe Werken.
Senior strategisch adviseur Wonen-Leren-Werken bij Wonen Limburg
Reacties