Klanten willen fullservice oplossingen. En ze willen één partij die hen ontzorgt, die verantwoordelijk is. Één aanspreekpunt dat ze vertrouwen. Of het nu gaat om een uitbouw, een domotica-oplossing, of een zonnepaneel. Dat kunnen we natuurlijk zonder conceptuelen oplossingen. Maar, kunnen we het zonder voor uitgedachte concepten ook efficient? Kunnen we, zonder er al te veel uren in te stoppen, een indicatie van de kosten geven en klanten laten spelen met mogelijkheden?
Dat is namelijk wel noodzaak. Je kunt niet voor iedere consument die misschien een beetje geïnteresseerd is, voor niets een maatwerkoplossing handmatig uitwerken met allerlei alternatieven. Laat de consument totdat de order voor 90 procent binnen is daarom zelf aan de slag gaan. En om zelf te kunnen spelen met mogelijkheden hebben mensen tools nodig, zoals een online selectiemodule. Om deze tools aan te bieden moeten wij vooraf over deeloplossingen nadenken. Deeloplossingen die tot in detail geengineerd zijn, passen op andere deeloplossingen en continu geoptimaliseerd worden.
Wat mij betreft vergelijkbaar met de PAX-kast van Ikea. De klant stelt zelf iets samen. De elementen waar het product van gemaakt is, zijn gelijk en toch zal het niet meevallen om twee dezelfde te vinden. Omdat iedereen naar zijn smaak en wensen iets anders samenstelt, zonder dat hier maatwerk bij komt kijken. Als dit voor een kast kan of een keuken, moet het ook mogelijk zijn voor een uitbouw of een badkamer. Dat kleine beetje maatwerk dat er bij komt kijken, doen we wel op het moment dat de order (bijna) binnen is.
Zo besparen we veel tijd en geld en trekken we consumenten – dé opdrachtgever van de toekomst – naar ons toe. We maken het leuker, leveren sneller en tegen lagere kosten. Het enige dat we hoeven te doen, is los te komen van ons huidig denkpatroon om projectoverstijgende oplossingen te ontwikkelen en vermarkten. Ook wel conceptueel bouwen genoemd.
Aanjager, innovator en marketeer voor de bouw-, installatie- en vastgoedsector
Reacties