Maar als u nou echt verandering wilt in deze sector en mee wilt doen mét de verduurzaming van Nederland, dan moet het bouwproces radicaal op de schop. We hebben juist altijd te veel gedaan wat de klant wil. Resultaat: de klant moet tegenwoordig een heel leger van specialisten inhuren om op te kunnen schrijven wat ie nou eigenlijk wil. En dat wordt naarmate gebouwen duurzamer worden, steeds ingewikkelder. De kansen liggen in het bedenken van totaalconcepten en deze vertalen naar producten, en in het inspelen op wat de klant van morgen wil. Dat is de vorm van ondernemerschap die Ford, Disney en Jobs succesvol hebben toegepast.
Of de klant nou een particulier, projectontwikkelaar of corporatie is, ieder bouwbedrijf zou hiervoor aanbod op de plank moeten hebben liggen. En nee, dat kan niet voor alles. Maar 80 procent van de nieuwbouwopgave leent zich hiervoor. En de bestaande bouw? Een prachtige opgave waarvoor de bouwsector fantastische oplossingen kan bedenken. Vooral als de sector dat doet in slimme coalities met focus op innovatie. De koplopers kunnen het al: renoveren naar een A+++-label voor een prijs waarmee 95 procent van uw achterban amper een B-label kan realiseren. Een uitdaging voor u, meneer Brinkman?
Met vriendelijke groet,
Programmaregisseur EnergieSprong
Reacties