Kent u Knab, Hello Fresh en Bloomon? Ik raad u aan eens op deze websites te kijken. Het zijn stuk voor stuk diensten waar ik werkelijk fan van ben. Voor als u het nog niet wist: Knab is een bank, Hello Fresh bezorgt eten en Bloomon bezorgt bloemen. Niets nieuws, toch? Wel dus. En onze branche kan van ze leren.
Knab vond dat de banken niet transparant waren en niet servicegericht. Ze besloten dat ze het beter konden en wat mij betreft lukt dat ze helemaal. Los van de frisse en gebruiksvriendelijke website en app, denkt de bank echt mee. Zo krijg ik regelmatig sms’jes van Knab met tips. Bijvoorbeeld om, gezien mijn saldo, geld over te maken naar mijn spaarrekening omdat ik dan meer rente krijg. Ik word daar blij van. De berichtjes zijn persoonlijk en meedenkend en ik héb echt wat aan deze bank.
Hello Fresh herkende het probleem van zo veel jonge stellen en gezinnen: geen tijd om boodschappen te doen en te koken. Geen zin om zelf te bedenken wat te eten, wel graag gezond willen eten. Met een abonnement op Hello Fresh krijg je elke week een box vol met verse ingrediënten en eenvoudige, gezonde recepten bij je thuisbezorgd. Bloomon geeft je, zoals ze het zelf zeggen, ‘het ultieme thuisgevoel’. Met een abonnement op Bloomon ontvang je wekelijks, tweewekelijks of maandelijks een prachtige bos bloemen bij je thuis.
Wat deze bedrijven leveren is niets nieuws. Bankzaken, eten, bloemen. Dat bestond allemaal allang. De manier waarop ze het leveren echter, is compleet anders en speelt feilloos in op waar een grote groep mensen behoefte aan heeft. Dat bewijst hun succes wel.
In de bouw hebben we het zo veel over productinnovatie, terwijl in de wereld om ons heen een ware dienstenrevolutie aan de gang is. Bouwen kunnen we allemaal, de techniek beheersen we wel. Maar weten we eigenlijk wel waar onze klant werkelijk behoefte aan heeft? Iets waar hij niet om vraagt omdat het nog niet bestaat, maar waar hij je duizendmaal voor zou bedanken als je het zou leveren.
In plaats van te zoeken naar verbetering vanuit de huidige kaders, zouden we nieuwe kaders moeten scheppen. Niet alleen het product (dat moet gewoon goed zijn, dat spreekt voor zich), maar we moeten vooral ook de service centraal zetten. Wat denkt u, hoog tijd voor een dienstenrevolutie in de bouw?
Hello Fresh herkende het probleem van zo veel jonge stellen en gezinnen: geen tijd om boodschappen te doen en te koken. Geen zin om zelf te bedenken wat te eten, wel graag gezond willen eten. Met een abonnement op Hello Fresh krijg je elke week een box vol met verse ingrediënten en eenvoudige, gezonde recepten bij je thuisbezorgd. Bloomon geeft je, zoals ze het zelf zeggen, ‘het ultieme thuisgevoel’. Met een abonnement op Bloomon ontvang je wekelijks, tweewekelijks of maandelijks een prachtige bos bloemen bij je thuis.
Wat deze bedrijven leveren is niets nieuws. Bankzaken, eten, bloemen. Dat bestond allemaal allang. De manier waarop ze het leveren echter, is compleet anders en speelt feilloos in op waar een grote groep mensen behoefte aan heeft. Dat bewijst hun succes wel.
In de bouw hebben we het zo veel over productinnovatie, terwijl in de wereld om ons heen een ware dienstenrevolutie aan de gang is. Bouwen kunnen we allemaal, de techniek beheersen we wel. Maar weten we eigenlijk wel waar onze klant werkelijk behoefte aan heeft? Iets waar hij niet om vraagt omdat het nog niet bestaat, maar waar hij je duizendmaal voor zou bedanken als je het zou leveren.
In plaats van te zoeken naar verbetering vanuit de huidige kaders, zouden we nieuwe kaders moeten scheppen. Niet alleen het product (dat moet gewoon goed zijn, dat spreekt voor zich), maar we moeten vooral ook de service centraal zetten. Wat denkt u, hoog tijd voor een dienstenrevolutie in de bouw?
Creatief bruggenbouwer en MT-lid, KnaapenGroep
Reacties