Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Columns

Verval niet in oud gedrag na de crisis

Jan-Paul Schop
Het laatste half jaar lijkt het tij voor de bouwsector zich echt te keren. Haast dagelijks is er positief nieuws van en voor de bouwkolom.

Te denken valt aan:

Met het mooie weer van de afgelopen maanden, is het aantal werkbare dagen en ook de productiviteit op de bouwplaats aanzienlijk beter. Veel partijen hebben dit ook direct in de omzet gemerkt. Naast positief economisch nieuws en goed bouwweer, zijn er ook positieve zaken als het Energieakkoord, de Stroomversnelling en de sectorbrede interesse in BIM. Stap voor stap de richting op van duurzamer, efficiënter en intelligenter; de contouren van de toekomstige bouwsector worden meer en meer zichtbaar.

Een gevaar ligt wel op de loer. Nu de crisis langzaam maar zeker achter ons wordt gelaten, bestaat de valkuil in oud gedrag te vervallen. De komende tijd zal met name aan de uitvoerings-, ontwerp- en planzijde van de keten een tekort aan handen gaan blijken. Alle zeilen zullen moeten worden bijgezet om aan de marktvraag te voldoen. En de andere manier van werken, die initieel meer tijdsintensief is, wordt eerder als last dan als lust gezien.

Het vergt dus volhardend geloof en consistent gedrag in de nieuwe richting van de bouwsector en wellicht zelfs het kiezen voor een minder snel herstel. Bijvoorbeeld door projecten te laten lopen en te blijven werken aan de nieuwe richting. Daarvoor is moed vereist. Maar ook aandeelhouders die doorhebben dat het terugvallen in oud gedrag en oude werkwijzen snel leidt tot een hogere omzet, maar die op lange termijn omzet is die tegen minimale winsten en met te grote risico’s wordt gerealiseerd.

Mijn dringende advies is daarom om nu, tijdens het herstel, vast te houden aan de ingeslagen weg: digitalisering (BIM), duurzame en slimme energetische oplossingen, samenwerken in de keten, partnership, elementenbouw in plaats van knutselen op de bouwplaats, innovatie, procesoptimalisatie et cetera. Daarmee wordt een stevige basis gelegd voor een innovatieve en rendabele sector die de BV Nederland mooier, duurzamer, comfortabeler en leuker maakt en bovendien aantrekkelijk is voor jong talent dat de komende jaren het stokje van de babyboomers moet gaan overnemen.

De bouwsector heeft het Amerikaanse credo ‘never waist a good crisis’ zeker ter harte genomen. Echter zal het volgende credo ook in acht moeten worden genomen: de prijzen worden pas aan de eindstreep verdeeld. Stop dus niet met de ingeslagen weg en verval ook zeker niet in oud gedrag!

Managing partner USP Marketing Consultancy en medeoprichter en eigenaar BouwKennis

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren