‘Transparante, meetbare prestaties en objectieve evaluaties’. Dat moet een opdrachtgever toch goed in de oren klinken? Ik merk echter dat prestatiecontracten in de vorm van service- en onderhoudscontracten op zonnepanelen ondergeschoven kindjes zijn. Dat baart mij zorgen, juist omdat ik in de praktijk zie dat woningcorporaties zelf niet altijd de benodigde kennis en kunde over zonnepanelen in huis hebben. Sterker nog, de partij die het bestek schrijft dikwijls ook niet. In het bestek worden productkeuzes opgelegd waarbij onvoldoende rekening wordt gehouden met de lange termijn. Een gemiste kans als je het mij vraagt.
Feit is dat veel woningcorporaties niet het maximale rendement halen uit zonnepanelen. De bewoner is hiervan de dupe. Zij lopen opbrengsten mis, terwijl een bepaalde besparing is beloofd. Om zonnepanelen in topconditie te houden, is het van belang ze te laten onderhouden, inspecteren en centraal te laten monitoren. Dat geeft inzicht in de prestaties en voorkomt negatieve effecten op het rendement. Op die manier minimaliseer je als corporatie risico’s, waarborg je rendement en worden opbrengsten gegarandeerd.
Mijn advies aan woningcorporaties: ga voor een duurzame investering. Een specialist zal naar gelang de te leveren prestatie met de best passende en daarmee goedkoopste oplossing komen op de lange termijn. Werk je samen op basis van prestatiecontracten, dan word je als opdrachtgever ontzorgd en ontvangen bewoners de maximale opbrengst.
Reacties