Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Artikelen

De Vitale Corporatie - deel 3

Carlo Muller, Marion Muller-van der Flier, Michel Radix - 1 oktober 2018

Dat de wereld van en rondom woningcorporaties volop in beweging is, merken ook de mensen die er werken. Corporaties hebben gereorganiseerd en zullen dat blijven doen. Dat moet ook, want er blijven veranderingen komen waar zij zich aan moeten conformeren. Tijd om te werken aan de mentale gezondheid van corporaties: toekomstbestendige medewerkers en vitale teams met aandacht voor leiderschap, samenwerking en teambuilding.

Om te werken aan vitaliteit van corporaties kent De Vitale Corporatie© 5 programma’s. Naast een algemene vitaliteitsscan, is in het vorige artikel aandacht besteed aan toekomstbestendig vastgoed. Onderstaand artikel gaat in op de mentale gezondheid. Het laatste deel gaan we in op het versterken van de financiële gezondheid van je corporatie en het werken aan toekomstbestendig woonbeleid.

De reacties van corporatiemedewerkers op een reorganisatie en de daarbij behorende veranderingen variëren van gelatenheid tot lichte paniek. Waar krijg je als medewerker straks mee te maken? Hoe ga je om met de veranderingen? Wat zijn de gevolgen voor het team waarin ze al jaren werken? 

Trends

Als het gaat om medewerkers en teams spelen een aantal trends een belangrijke rol. Zo hebben digitalisering en big data grote invloed op het corporatiewerk. Een 24/7 huurdersportal en een app voor bewonerscommunicatie doen hun intrede. Administratieve banen nemen af en data-analyse en dienstverlenend werk neemt toe. Ondertussen blijft persoonlijk contact met bewoners essentieel en digitalisering moet ondersteunend zijn aan mensen en processen.

Ook verandert de manier van werken. Werk dat overblijft wordt complexer, specialistischer en gericht op innovatie en creativiteit. Expertises worden meer aan elkaar verbonden, het aantal stakeholders in de keten neemt toe en de grenzen van de corporatie met uitvoerende partijen vervagen. Er ontstaat een meer organische manier van werken, zonder duidelijke structuren. Dit vraagt om een werkomgeving waarin medewerkers van verschillende bedrijven met elkaar in verbinding worden gebracht.

Ook de rol van managers zal veranderen. Enerzijds als gevolg van automatisering van managementactiviteiten en anderzijds door de groeiende zelfsturing van teams en mensen. Corporatiemanagers zijn in de toekomst verbindend, coachend, faciliterend en vooral strategisch betrokken bij een team. Het management richt zich daarnaast op het bij elkaar brengen van huurders en aannemers en het samenstellen van de juiste teams.

Naast het optimaliseren van teams zien we een duidelijke trend gericht op het coachen, begeleiden en ontwikkelen van medewerkers en hun loopbaan, die geen ‘baan-voor-het-leven’ meer is. Ook de trend in flexibilisering van werk zet door, dienstverbanden worden korter en arbeidsrelaties en arbeidsvoorwaarden zijn meer gericht op de behoeften van het individu. Medewerkers verbinden zich in mindere mate aan één werkgever. Het aantrekken van goed personeel wordt daarmee nog lastiger en vraagt om een andere benadering, met aandacht voor individuele behoeften en persoonlijke ontwikkeling.

Een laatste belangrijke trend is het realiseren van een goede balans tussen digitaal en fysiek werken. Volgens experts dient het kantoor in de toekomst vooral als een katalysator voor waardevolle ontmoetingen en verbindt het medewerkers met de organisatie, collega’s, bewoners en andere stakeholders. In een tijd waarin we overal en altijd kunnen werken is verbondenheid (een ‘thuisgevoel’) essentieel voor het waarborgen van productiviteit en effectieve samenwerking.

De mens maakt het verschil!

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Renda en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.