Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Artikelen

De zoektocht naar personeel

Hoe houd je de achterdeur dicht en zet je de voordeur open? Janneke Klunder - 8 juli 2021

Hoe kom je aan goed personeel? Die vraag leeft momenteel bij veel van onze partners. Het is een hele klus om de juiste medewerkers te vinden. Dat terwijl de corporatie- en bouwbranche de komende jaren staan voor grote uitdagingen. De vraag naar verduurzaming, nieuwbouw en onderhoud is groter dan ooit, maar het tekort aan (technische) vakspecialisten is nijpend. Bedrijven staan daardoor voor een enorme wervingsopgave plus de opgave om mensen die goed werk leveren binnen te houden. We vroegen aan Renda-partner KnaapenGroep hoe zij dit aanpakken.

Binnen KnaapenGroep, een familiebedrijf dat al 369 jaar bestaat, ligt de focus op samenwerkingen voor de lange termijn in (groot)onderhoud en renovatie. Met succes, want inmiddels telt het bedrijf 110 medewerkers. Maar hoe zorgen ze ervoor dat werknemers binnen blijven? “Het voelt als één grote familie”, vertelt directeur Bart Knaapen. Daarom krijgen werknemers de mogelijkheid tot doorgroeien en ontwikkelen middels opleidingen, zijn de arbeidsvoorwaarden goed en kan er gesport worden op kantoor. Knaapen: “We zijn er voor onze mensen. Zo is er het KnaapenCollege, dat wordt georganiseerd door én voor collega’s. Medewerkers kunnen er cursussen volgen waar ze interesse in hebben. Ze kunnen leren kitten of alles te weten komen over zonnepanelen. En een cursus boksen voor beginners hebben we ook al eens voorbij zien komen.”

Gesprekken met de mannen

Vanuit het sociale aspect is het renovatiebedrijf gewend te luisteren naar en in gesprek te gaan met  bewoners. Sinds 2020 is dat breder getrokken en is bewonersbegeleider Anneke Knaapen nu chef verbinding op de bouw. “Het is een masculiene omgeving”, zegt Janneke de Cort, creatief bruggenbouwer. “Anneke gaat het project op voor goede gesprekken met medewerkers tijdens onze zogenoemde toolboxlunches. Ze tikt daar onderwerpen aan waar de – veelal – mannen niet vaak onderling over praten. Samen hebben ze het over duurzame inzetbaarheid, bijvoorbeeld over voeding of je lekker in je lijf voelen. Anneke weet zo een kwetsbaarheid te creëren bij de mannen zodat zij over hun zorgen gaan praten.” Ze is een vertrouwenspersoon bij wie deze collega’s terechtkunnen. De Cort: “Vrouwen van de bouwmannen sturen Anneke zelfs appjes of ze het recept van de smoothie die ze kregen kan doorsturen, of dat ze nog tips heeft voor de broodtrommel.”

Onze eigen medewerkers staan in de wervingscampagne centraal.

Mensen maken het werk

Al deze zaken gebeuren als mensen eenmaal binnen zijn. Maar hoe zorg je dat nieuwe medewerkers hun weg weten te vinden naar het bedrijf? Bart Knaapen beaamt dat het lastig is goed personeel te vinden; het bedrijf heeft zo’n 14 vacatures openstaan. Het renovatiebedrijf besloot flink te investeren in creatieve campagnes en aansprekende vlogs. De Cort: “De deuren staan wagenwijd open om mensen naar binnen te krijgen. Daarbij willen we wel graag dat we de juíste mensen aantrekken. Immers, mensen maken het werk. En dus gingen we op zoek naar het ware Knaapen-gevoel.” Dat gebeurde middels diepte-interviews met de eigen collega’s. Een goede zet, want vele medewerkers blijken trots op hun werk én op het bedrijf waar ze werken. “Onze eigen medewerkers staan nu in onze nieuwe wervingscampagne centraal. Onze helden”, aldus De Cort. “Zij stellen zich kwetsbaar op, vertellen over het Knaapen-gevoel én deinsen er niet voor terug om – soms samen met hun hond, konijn of kind – fotomodel te zijn voor een dag.” En wat dat Knaapen-gevoel dan precies is? “Je kunt echt jezelf zijn”, antwoordden de collega’s. “Dat je je geaccepteerd voelt, er ruimte is voor je eigen persoon. Dat familiegevoel; alsof je thuis bent.”

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Renda en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.