Meer energie teruggeven dan het kost aan medewerkers, klanten en aarde, dat is het streven bij de Breman Installatiegroep. Al bijna 100 jaar draait het bij Breman om een gelijkwaardige, duurzame arbeidsrelatie tussen werknemer en werkgever. Met één belangrijk uitgangspunt: de mens staat centraal.
Breman heeft altijd een unieke benadering gehad van bedrijfsbestuur, beter bekend als het ‘Bremanisme’. Lang voordat het wettelijk werd verankerd om werknemers aandeelhouderschap of gelijkwaardige zeggenschap te geven, stelde het bedrijf zijn medewerkers centraal. De onderliggende gedachte is dat een bedrijf net zo goed voor zijn werknemers als voor zijn aandeelhouders moet zorgen. Dit idee weerspiegelt zich in het feit dat medewerkers niet alleen op de werkvloer, maar ook in de bestuurskamer een stem hebben. Het Bremanisme staat voor een bedrijfscultuur waarin de waarde van medewerkers wordt erkend, gewaardeerd en benut, waarbij ze niet alleen bijdragen aan het werk, maar ook aan de besluitvorming en richting van het bedrijf.
Die gelijkwaardigheid wordt ook verder uitgedragen. Al sinds 1987 biedt de vestiging in Gedie een sociale werkplek aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het bedrijf gelooft sterk in gelijke kansen voor iedereen. Zo worden deze enthousiaste collega’s regelmatig gedetacheerd bij andere vestigingen, vanuit de gedachte dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om mee te doen op een inclusieve arbeidsmarkt. Het geeft mensen een doel en daarmee betekenis in het leven. We zien dit terug bij Joke en Lydia, een goedlachse tweeling en beiden medewerkers van Gedie. Ondanks een aantal persoonlijke tegenslagen zien zij alles zonnig in: “Wij hebben een beetje extra hulp nodig, maar dat is niet iets negatiefs. Wees blij met je werk. Dan is het geen werken.”
Reacties