Krimp is een voor Nederland nog volstrekt ongewoon fenomeen. Het vraagt om lef, experimenteren en pionieren om er mee om te gaan. Ook, of júist op het thema Wonen. Stadsregio Parkstad Limburg als proeftuin? Prima, doordat we in demografische zin voorop lopen, ontkomen we niet aan die rol. Samen met collega-overheden en maatschappelijke organisaties moeten we die rol oppakken en ervoor zorgen dat de ervaringen hier als gids dienen voor de regio’s die volgen.
nr 3 2010 opinie6
opinie
nu proeftuin,
straks gidsregio
Krimp is een voor Nederland
nog volstrekt ongewoon
fenomeen. Het vraagt om lef,
experimenteren en pionieren
om er mee om te gaan. Ook,
of j?ist op het thema Wonen.
Stadsregio Parkstad Limburg
als proeftuin? Prima, doordat
we in demografische zin
voorop lopen, ontkomen we
niet aan die rol. Samen met
collega-overheden en maat-
schappelijke organisaties
moeten we die rol oppakken
en ervoor zorgen dat de
ervaringen hier als gids
dienen voor de regio's die
volgen.
tekst andy dritty
Andy Dritty is portefeuillehouder Wonen
van de Stadsregio Parkstad Limburg en
wethouder van de gemeente Landgraaf.
Parkstad Limburg, de regio van 8 gemeenten (ruim 250.000 inwoners)
in Zuidoost Limburg, heeft geen gebrek aan aandacht op dit moment.
De reden: krimp. Of nauwkeuriger: de bevolkings- en huishoudensda-
ling. Collega-overheden, media, maatschappelijke organisaties, bedrijfs-
leven: allemaal ontdekken ze het thema, ze snuffelen eraan, zien
kansen en bedreigingen en vinden dat er wat moet gebeuren. In Park-
stad zelf, zijn we een stap verder. Als eerste stedelijke regio in dit land
hebben we de laatste jaren immers al kennis gemaakt met het feno-
meen. De genoemde fasen ? van ontdekken tot vinden dat er wat moet
gebeuren ? hebben wij in feite al doorlopen. En intussen zijn wij in een
volgende fase beland: die van handelen. Niet om de krimp in z'n geheel
te keren, maar om van de regio een duurzaam vitale regio te maken,
met een behapbare bevolkingsdaling als gegeven. Ons handelen moet
krimpproof zijn.
UitdagiNg
We staan gesteld voor een uitdaging. Kort en krachtig: voor de periode
2008-2020 moeten netto ruim 6.000 woningen worden onttrokken om
de woningmarkt in een nieuw evenwicht te brengen. Krimp gaat echter
nr 3 2010opinie 7
gepaard met ontgroening en vergrijzing en daar-
mee met meer vraag naar andere woningen. Dat
maakt dat het onttrekken van woningen aan de
voorraad, gecombineerd kan en moet worden met
het cre?ren van nieuwe kwalitatieve wooneenheden.
We willen de woningmarkt immers ook gewoon bij de
tijd houden. We gaan daarbij uit van een zogenoemde
terugbouwopgave van 7.000 woningen. Dat maakt dat er
in 2020 13.000 woningen aan de voorraad onttrokken moeten zijn.
ONOrtHOdOxe maatregeLeN
Slopen kost geld. Ter indicatie uit het rapport Limburg Transformeert
van de provincie Limburg (2007): `het uit de markt nemen van leeg-
staande woningen zonder dat iets wordt teruggebouwd kost afhankelijk
van de boekwaarde en herinrichting van het terrein al gauw zo'n
50.000,- per woning'. De conclusie van de combinatie `aantal te
onttrekken woningen' en `sloopkosten' is gemakkelijk te trekken: als
we Parkstad Limburg op een andere manier krimpproof kunnen maken,
gr??g.
Vandaar dat we in de regio aan de slag zullen en moeten met een
combinatie van onorthodoxe maatregelen. Waarbij we rekening houden
met de beperkingen, maar ook met de kansen die de woningmarkt
specifiek in onze regio biedt. Ik noem twee voorbeelden.
Uit onderzoek voor Parkstad is gebleken dat het interessant is te bekij-
ken welke woningen zich lenen voor samenvoeging. Het samenvoegen
van inmiddels verouderde duplexwoningen bijvoorbeeld, in combinatie
met het aanpassen van de woningen aan de huidige eisen op het
gebied van energie en duurzaamheid, is een goede optie. Specifiek
voor Parkstad Limburg zijn er ook mogelijkheden binnen beschermde
stads- en dorpsgezichten. Daaronder bevinden zich de voor deze regio
zo typische mijnwerkerswoningen die bijzonder klein zijn, maar een
prachtige uitstraling hebben. Met het samenvoegen van deze woningen
blijft een karakteristiek beeld voor de regio behouden. Bovendien
cre?er je aantrekkelijke woningen in een bijzondere omgeving.
Ander voorbeeld. Parkstad Limburg vergrijst relatief sterk. De vraag
naar zorggeschikte woningen zal daardoor flink toenemen. Dergelijke
woningen klakkeloos toevoegen aan de voorraad is in deze regio geen
optie, want de reeds vermelde sloopkosten komen er in feite bovenop.
Daarbij: de dynamiek van de woningmarkt is in een krimpregio relatief
gering, waardoor bewoners die zorg behoeven hun woning niet snel
(genoeg) verkocht krijgen, terwijl die snelheid juist bij deze groep van
belang is. In de wetenschap dat bij deze doelgroep ? de senioren ? het
particuliere woningbezit hoog is en dat de verhuismobiliteit in deze regio
en onder deze groep beperkt is, moeten we onze strategie bijstellen.
Veel meer dan voorheen gaan we ons richten op de aanpasbaarheid
van het bestaande woningbezit om te komen tot een (zorg)geschikt
woningaanbod. Doel is dat mensen zolang mogelijk in hun eigen woning
kunnen blijven wonen ?n dat de zorgaanbieders in deze woning de
juiste zorg kunnen leveren.
Het zijn twee voorbeelden uit een ruimer
pakket van twaalf onorthodoxe maatregelen
waar we in Parkstad Limburg mee aan de
slag zijn. Want hoewel de echte realisatie nog
vooral voor ons ligt, zijn we wel al aan de slag. We
concentreren ons met de onorthodoxe maatregelen in
eerste instantie op vijf wijken in de regio: vijf proeftuinen in
de proeftuin zeg maar. Dat doen we samen: gemeenten, regio,
provincie, Rijk, en vooral ook de corporaties en andere maatschappe-
lijke organisaties.
PrOeftUiN
Een proeftuin heeft als eigenschap dat je niet zeker weet wat de
opbrengst gaat worden. Zoals gezegd, krimp is een voor Nederland
onbekend fenomeen en dat vraagt nu eenmaal om experimenten. In
Parkstad Limburg weten we inmiddels door ervaringen en door onder-
zoek w?l dat een aantal uitgangspunten helpt bij het optimaliseren van
de opbrengst van die tuin:
We pakken de zaak op regionaal niveau op. Als stadsregio Park-
stad Limburg verkeren we in de prettige positie dat er al een intens
samenwerkingsverband ligt, waarbinnen we kunnen opereren. Maar
met een zo duidelijk regionale woningmarkt is een aanpak op dat
niveau hoe dan ook de enige juiste. Ook de corporaties gaan in dit
gebied daarom steeds intensiever samenwerken.
investeren loont. In opdracht van VROM, provincie en Parkstad
is een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse uitgevoerd van de
geplande herstructurering van de woningmarkt. Kort en goed: door
komende decennia 500 miljoen euro te investeren in de woonsector,
cre?er je een `leefbaarheidswinst' van 1,2 miljard euro.
Proeftuin: meekijken = meedoen. We weten in Parkstad wat er
moet gebeuren. En we hebben de plannen en idee?n h?e we de wo-
ningmarkt krimpproof willen maken. Komende jaren zal blijken welke
onorthodoxe maatregelen uit de proeftuin uitgerold worden over de
regio en vervolgens verder over het land. Zo worden we van proef-
tuin gidsregio. Het adagium `investeren loont' trek ik daarbij graag zo
breed mogelijk: kapitaalkracht, maar ook denkkracht is zeer welkom.
En boter bij de vis: meekijken is meedoen. Partijen uit de regio zelf
nemen het leeuwendeel van de investering voor hun rekening. Ge-
zien de belangen voor de rest van het land is substantieel `meedoen'
door het Rijk een logische en broodnodige aanvulling.
Reacties