Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Artikelen

Leren van Tony's Chocolonely

'Werken aan onze missie "Crazy about chocolate, serious about people" doen we met alle medewerkers' - 15 augustus 2023

Anne-Wil Dijkstra is sinds 2017 'Choco Co-Captain' - 'bij iedere andere organisatie zou ik "COO" heten'- bij Tony's Chocolonely met o.a. 'People & Culture' onder haar hoede. Sinds de oprichting in 2005 groeide Tony's naar 70 collega's in Nederland en is sinds 2 jaar ook actief in Amerika.*

*Dit artikel komt uit het boek Employee Experience – Happy people, better business (2018) van Heleen Mes en Gea Peper.

Tony’s heeft een missie: 100% slaafvrije chocola. Dan gaat het niet alleen om de producten van henzelf. Alle chocolade wereldwijd moet slaafvrij zijn. Nog steeds werken er 2 miljoen kinderen op de cacaoplantages in West Afrika. Geschat wordt dat daarvan 90.000 werken als moderne slaaf; ze gaan niet naar school, krijgen niet betaald en worden gedwongen te werken. Journalist Teun van der Keuken zette in 2004 deze praktijk op de kaart door zichzelf aan te geven als chocoladecrimineel. De rechtszaak die volgde, bracht de structurele misstanden op de cacao plantages onder de aandacht. Hij werd niet veroordeeld, maar gaf wel het startsein voor Tony’s Chocolonely. Tony’s wil aantonen dat chocolade maken anders kan. Het bedrijf wil een voorbeeld zijn van verantwoord ondernemen en de wereld een beetje mooier maken. Streven naar 100% slaafvrije chocolade, en dan wel de lekkerste.

‘Die missie,’ zegt ‘Choco Co-Captain’ Anne-Wil Dijkstra, ‘daar werken we met z’n allen aan. Iedereen heeft er zijn rol in. Je werkt hier echt om het verschil te maken. De samenwerking is heel hecht. We geloven dat de samenwerking versterkt wordt als iedereen door elkaar zit, dus niet discipline bij discipline. En om de samenwerking onderling te versterken, houden we ieder half jaar op een ludieke manier een bureaubingo. De laatste keer waren de werkplekken genummerd en konden we met een duikbril op eendjes happen met een nummer erop, dat dus verwees naar je nieuwe werkplek. 2 keer per jaar geven we elkaar 360 gradenfeedback, op onze eigen manier. In onze tweedaagse “Chocademie” staat voor de komende tijd “teamsamenwerking” centraal. Het is tijd geworden om onze medezeggenschap te gaan organiseren. We hebben een denktank om dit “op z’n Tony’s” vorm te geven. De verkiezingen zullen zeker in Tony’s-stijl gaan.’ Ook wordt er ieder jaar een gezamenlijke ski- of surftrip (dit laatste voor de Amerikaanse collega’s) georganiseerd om de onderlinge band te versterken.

Onze kernwaarden moeten in je genen zitten, je moet je ook zo gedragen als niemand kijkt.

Anne-Wil Dijkstra

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Renda en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.