Het Renda-netwerk draait om kennisdeling. In 2019 gaan we meer dan ooit inzetten op het faciliteren daarvan. Dat betekent dat partners en leden zelf de tools in handen krijgen voor het creëren van content.
Kennisdeling begint vaak met het zichtbaar maken van de eigen werkzaamheden; in je eigen organisatie, branchebreed of richting bewoners. Zodoende organiseerden we 12 december een eerste workshop content creëren. Tijdens deze workshop namen Dionne Verstegen en Evamarije Smit 18 enthousiaste deelnemers mee in het doelgroepdenken. Ook kregen ze praktische tips over hoe je de leesbaarheid van een tekst kunt verbeteren.
Eén van de belangrijkste zaken die je helder moet krijgen voor het schrijven van een tekst is voor wie je hem schrijft. Wanneer je een boodschap wilt overbrengen naar een huurder, vraagt dat een andere benadering dan wanneer je professionals als doelgroep hebt. Professionals hebben een bepaalde voorkennis. Aan de andere kant geldt weer dat ze vaak weinig tijd hebben om teksten te lezen. Dat maakt kort en bondig schrijven belangrijk.
Daarnaast zijn er nog enkele basale schrijfregels om rekening mee te houden. Zo wekt een tekst van een e-mail of brief die taalfouten bevat weinig vertrouwen bij de lezer. Daarnaast moet een tekst structuur hebben, helder geschreven zijn en uitnodigen tot lezen.
Voor welke doelgroep schrijf je?
Huurders:
Professionals:
Er komt een vervolg op deze workshop. Hiervoor willen we gaan kijken waar de behoefte van partners en leden ligt en specialisten vragen om cursussen op specifieke onderdelen te begeleiden. Zo kun je denken aan een workshop die meer gericht is op bewonerscommunicatie, het opstellen van een content kalender, nieuwsbrieven versturen of social media berichten.
Graag blijven we met jullie in gesprek over jullie behoeftes op het gebied van content creëren, zodat we tot een gericht cursusaanbod kunnen komen. Heb je hier ideeën over? Stuur dan een mailtje naar renda@aeneas.nl.
Reacties