Op een basisschool ademen kinderen vijf keer zo veel schimmels en bacteriën in dan thuis. Sommige docenten zetten de ramen op een kier, wat al een stuk scheelt, maar de meeste kinderen leren en spelen in te hoge temperaturen en CO2-concentraties. Gevolgen hiervan zijn dat zowel kinderen als docenten minder geconcentreerd zijn, prestaties verminderen en ook het ziekteverzuim hoger wordt. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde leerprestaties bij kinderen zelfs met 16 tot 28 % afneemt als gevolg van een slechte luchtkwaliteit.
Gelukkig hebben we voor nieuwbouw sinds een aantal jaren het Frisse Scholen-beleid. Maar veel scholen stammen nog uit de jaren zestig en zeventig. Het gemiddelde Nederlandse schoolgebouw is 38 jaar oud. Veel schooldirecties wachten met het realiseren van verbeteringen totdat nieuwbouw plaatsvindt, en tot die tijd lijkt het behelpen. Echter, zelfs in de huidige situatie is er al een hele hoop te verbeteren door inzet van goede voorlichting, discipline en wellicht wat kleine aanpassingen. Het is niet alleen een kwestie van geld, maar vaak ook van gedrag.
’s Nachts en in de pauzes eens lekker ventileren, een juiste schoonmaakfrequentie en een kritische blik naar de inrichting van de school, zouden in sommige situaties al een stuk kunnen helpen. Wellicht dat een CO2- en een luxmeter nog voor wat extra bewustwording zouden kunnen zorgen. Het lijkt zo simpel, maar aan de scholen moet wel duidelijk worden gemaakt welke maatregelen getroffen kunnen worden. Daarmee wil ik overigens absoluut niet zeggen dat het probleem dan is verholpen. Maar wachten tot een oplossing komt aanwaaien, lijkt me ook niet de juiste weg. Ondertussen staat namelijk wel de gezondheid van onze kinderen op het spel. Gelukkig hebben wij een school gevonden die de importantie hiervan inziet, dus voor ons is de keuze gemaakt.
Architect, Velux Nederland B.V
Reacties