Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Columns

Geen toekomst zonder investering in kennis

Marjet Rutten
De markt verandert snel. Er zijn steeds meer specialisaties en technische oplossingen. Bovendien verandert het bouwproces in rap tempo. Dit leidt tot andere technieken, andere contractvormen, andere samenwerking, noem maar op. Het vraagt enorm veel van de kennisontwikkeling van mensen in onze sector.

Stopt u als uitvoerder niet continu tijd in de kennisontwikkeling van de mensen binnen de organisatie, dan ontstaat een afstand die niet meer is in te halen. U bent dan geen gesprekspartner meer voor de klant en u verandert in een ‘domme’ uitvoerder. Geselecteerd op prijs, maar wel aansprakelijk voor iets waar u nauwelijks kennis van heeft. Een gevaarlijke situatie die het voortbestaan van uw organisatie danig in gevaar brengt.

Die gevraagde kennis gaat ver. En steeds verder, want niet alleen is het belangrijk om van nieuwe producten op de hoogte te zijn; er dient zoveel kennis aanwezig te zijn dat u er ook goed over kunt adviseren. U wordt geachte te weten in welke situaties die producten ook op de lange termijn voor de klant van toegevoegde waarde zijn. Zelfs als u geen praktijkervaring heeft met een bepaalde oplossing, moet u vanuit uw vakmanschap de oplossingen kunnen doorzien.

Daarbij komt, dat mensen in de uitvoering kennis nodig hebben om te weten hoe producten goed verwerkt kunnen worden. En aangezien klanten steeds vaker vragen om garanties te leveren en verantwoordelijkheid te nemen, moet de directie voldoende kennis hebben om voor de kwaliteit garant te kunnen staan.

Had u gehoopt dat werken in deze sector eenvoudig wordt? Vergeet het! Heeft u mensen binnen de organisatie die denken: ‘die tien jaar tot mijn pensioen red ik wel met mijn huidige kennis, ik ben te oud om te leren’? Geef ze een schop onder hun kont. De kennis die we nu opdoen, gaat allang geen tien jaar meer mee. Een leven lang leren mag dan wel een ongelooflijke saaie term zijn, maar het is wel wat deze tijd van ons vraagt. Wilt u toegevoegde waarde leveren en zo klanten voor u winnen, dan moet u blijvend investeren in kennis. Doet u dat niet, dan loopt de klant weg en is er maar één verantwoordelijk voor de ondergang van uw bedrijf. It’s a hard life!

Aanjager, innovator en marketeer voor de bouw-, installatie- en vastgoedsector

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.