Waar koopt u als bewoner nu eigenlijk een compleet renovatiepakket voor uw woning? Hoe beslist u wat goed is voor u en uw duurste bezit? Als huurder moet de corporatie of woningeigenaar de eerste stappen nemen, waarna hij tot op zekere hoogte kan meebeslissen. Als eigenaar-bewoner moet u zelf deze stappen zetten.
Ruim anderhalf jaar geleden was ik op zoek naar zonnepanelen. Al heel snel kreeg ik van Jan en alleman aanbiedingen. Via cookies op het internet wist heel zonnepaneel verkopend Nederland dat ik op zoek was. Dit gaf niet altijd een rustgevend gevoel. Bij deze internetaanbieders zaten goede bedrijven, maar ook partijen waardoor ik nu niet direct werd overtuigd. De goede bedrijven gaven voldoende informatie en spraken over verschillende oplossingen. Maar hoe onderscheidt de consument de goede van de slechte aanbieders? Dat gebeurt door een mix van informatie en vertrouwen. Informatie verkrijgt hij snel via de diverse internetsites; vertrouwen krijgt hij van bekenden of goede gesprekken.
Een vraag die daaraan vooraf gaat, is: hoe zorgen we ervoor dat bewoners huizen gaan renoveren? Mensen moet voldoende vertrouwen en informatie worden geven. Dat vertrouwen is erg moeilijk want dat gaat veelal via mond-tot-mondreclame. Met die informatievoorziening kan het bij mijn weten in elk geval nog een stuk beter. Want waar kunt u als bewoner of eigenaar-bewoner eigenlijk terecht? Het is moeilijk om een vergelijk te vinden. Hoe weet u of uw volledige gevel moet worden vervangen, alleen het buitenblad of dat het volstaat om een nieuw pakket tegen de woning te plakken?
Deze informatie moet gestructureerd worden aangeboden. Hiermee wordt het mogelijk bewoners en eigenaar-bewoners een keuze te laten maken. Potentiele klanten moeten niet het gevoel krijgen dat het aangeboden renovatieconcept de enige mogelijkheid is. Als de kans bestaat dat alle aanbieders hun oplossing in de serie van één op de markt brengen, zullen de keuzevrijheid en misschien ook het vertrouwen toenemen. Wellicht leidt dit vertrouwen dan ook tot een toename van het aantal renovaties.
Ruim anderhalf jaar geleden was ik op zoek naar zonnepanelen. Al heel snel kreeg ik van Jan en alleman aanbiedingen. Via cookies op het internet wist heel zonnepaneel verkopend Nederland dat ik op zoek was. Dit gaf niet altijd een rustgevend gevoel. Bij deze internetaanbieders zaten goede bedrijven, maar ook partijen waardoor ik nu niet direct werd overtuigd. De goede bedrijven gaven voldoende informatie en spraken over verschillende oplossingen. Maar hoe onderscheidt de consument de goede van de slechte aanbieders? Dat gebeurt door een mix van informatie en vertrouwen. Informatie verkrijgt hij snel via de diverse internetsites; vertrouwen krijgt hij van bekenden of goede gesprekken.
Een vraag die daaraan vooraf gaat, is: hoe zorgen we ervoor dat bewoners huizen gaan renoveren? Mensen moet voldoende vertrouwen en informatie worden geven. Dat vertrouwen is erg moeilijk want dat gaat veelal via mond-tot-mondreclame. Met die informatievoorziening kan het bij mijn weten in elk geval nog een stuk beter. Want waar kunt u als bewoner of eigenaar-bewoner eigenlijk terecht? Het is moeilijk om een vergelijk te vinden. Hoe weet u of uw volledige gevel moet worden vervangen, alleen het buitenblad of dat het volstaat om een nieuw pakket tegen de woning te plakken?
Deze informatie moet gestructureerd worden aangeboden. Hiermee wordt het mogelijk bewoners en eigenaar-bewoners een keuze te laten maken. Potentiele klanten moeten niet het gevoel krijgen dat het aangeboden renovatieconcept de enige mogelijkheid is. Als de kans bestaat dat alle aanbieders hun oplossing in de serie van één op de markt brengen, zullen de keuzevrijheid en misschien ook het vertrouwen toenemen. Wellicht leidt dit vertrouwen dan ook tot een toename van het aantal renovaties.
Docent bouwtechniek en architectuur, Hogeschool Utrecht
Reacties