Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Columns

Moet de klant nog wennen aan zijn centrale positie?

Frans de Haas
De klant centraal is een niet veelzeggende slogan lijkt me. Toen de woningmarkt nog een aanbodmarkt was en voor elke woning wel een koper of huurder was te vinden, werd ook gezegd dat de klant centraal stond. Maar veel betekenis had het niet. Als koper had je niet veel te zeggen en was je al blij dat je ingeloot was en een huis ‘mocht’ kopen.

De financiële crisis, met verstrekkende gevolgen voor de woningmarkt, heeft die situatie drastisch veranderd. De potentiële koper, als die er al is, is nu in de positie om persoonlijke wensen op tafel te leggen en aanbieders willen alles doen om optimaal aan die wensen tegemoet te komen. Naast de bekende zoekcriteria (locatie, locatie en nog eens locatie), ontstaat er ruimte om een wat gedetailleerder wensenlijstje te hanteren: Is er ook een echt energiezuinige woning? Heeft u een woning waar mijn bejaarde moeder met haar rollator zelfstandig binnen kan komen? En is er een woning waarin mijn astmatische dochter het minder snel benauwd krijgt? Vragen die helemaal niet gek zijn, maar die tot voor kort nog nauwelijks gesteld werden.

Wat ook de vraag is: weet die koper wel wat er te wensen is? Er is geen, net als bij de aanschaf van bijvoorbeeld een camera of wasmachine, Consumentenbond die in een tabel op een rijtje zet welke kwaliteitsaspecten bij een woning spelen en hoe een bepaalde woning daarop scoort. Is de gemiddelde woonconsument die een huis wil kopen of wil laten renoveren, in staat een wensenlijstje op te stellen, met zaken die voor zijn specifieke situatie belangrijk zijn of minder prioriteit hebben? Het antwoord is simpel: nee. Zie de televisieprogramma’s waarin een BN’er met een koppel op zoek gaan naar een woning. Het gaat overal over, maar niet over de kwaliteitsaspecten die professionals beschouwen met instrumenten als GPR Gebouw of BREEAM. Het lijkt wel of de klant nog moet wennen aan zijn ‘centrale’ positie en de mogelijkheden die daarbij komen kijken. Een soort empowerment van de woonconsument.

Gelukkig zijn er steeds meerdere partijen die begrijpen dat de klant pas centraal kan staan, indien die klant weet wat zijn positie is en weet wat hij kan vragen. Die partijen zijn ook bereid om de klant daarin te helpen. Want pas als dat op grote schaal gebeurt, kunnen aanbieders hun aanbod specifieker maken, en kunnen zij zich onderscheiden op kwaliteiten die de klant weet te waarderen.

Directeur De Haas & Partners

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.