Zoals Einstein ooit stelde: ‘je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt’. Volgens mij zijn er binnen de bouwkolom fundamentele wijzigingen noodzakelijk om te komen tot effectieve duurzame aanpassingen van de kwaliteit van woningen. Er zijn twee essentiële sleutels tot vernieuwing: (1) van aanbodgestuurd naar klantgestuurd, en (2) van ‘prijsvechten’ in projecten naar ketensamenwerking op basis van meerjarige continuïteit.
Voor de komende jaren zie ik als de opgave voor de bouwkolom dat we samen gaan werken aan ketenomkering. De bewoner (klant) is sturend en de huidige toeleverende industrie wordt de leverancier van kwaliteitsaanpassingen. De leverancier maakt dus de afspraken met de bewoner, waarmee hij een groot belang heeft in het ontwikkelen van een aanbod waar de klant echt om vraagt en dus wat voor over heeft. Als vanzelf wordt geïnvesteerd in de innovatie van duurzame effectieve producten. Gevolg is dat de rest van de bouwkolom zich dan omkeert naar de leverancier en toeleverend wordt in vakmanschap. De corporatie richt zich, als grote opdrachtgever, met name op het stellen van de kaders waarbinnen leveranciers producten aanbieden aan haar bewoners. Het afsprakenkader zal verschuiven van projecten naar series van een.
Deze ontwikkeling vraagt bereidheid tot verandering van elke organisatie. Ik voorspel dat het volgen van deze weg leidt tot meer waardering van bewoners en van eigenaren, meer vakmanschap, meer werkplezier, oorspronkelijke oplossingen én lagere kosten.
adjunct directeur en manager vastgoed, Woonbedrijf
Reacties