Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Columns

Veel bedrijven weten niet wat klantgerichtheid betekent

Marjet Rutten
Een paar maanden geleden belde een klant mij op met de vraag: “We hebben te weinig werk voor onze metselaars, kun jij ons met marketing helpen ze aan het werk te houden?” Dat soort vragen krijg ik regelmatig. Vaak van bedrijven die het woord klantgericht een belangrijke plek geven in hun missie en visie en op hun website. Maar die vraag getuigt niet bepaald van een klantgerichte houding en dat kan je duur komen te staan.

Bedrijven in onze sector zijn vaak op de eigen organisatie gericht. Het optimaliseren van processen en proberen een markt bij hun producten en diensten te vinden. Marketing gaat echter over het ontwikkelen van producten en diensten op basis van de behoefte van de markt.

De vraag is dus hoe je een product of dienst creëert met een maximale prijs-waardeverhouding voor de klant. Los van hoe je organisatie eruitziet, wat jij graag zou willen verkopen. En dus los van de vraag of daar een metselaar voor nodig is. Vraag jezelf altijd af hoe je voor je klant, het in zijn ogen, beste alternatief biedt.

Biedt jij niet het best haalbare alternatief, dan is de kans groot dat er een concurrent komt die geen bestaande organisatie heeft om rekening mee te houden. Waardoor hij volledig uit gaat van de (latente) behoefte van de klant. De kans is groot dat hij dan een product of dienst aanbiedt, dat in de ogen van de klant een betere prijs-waardeverhouding heeft. En dan heb je het nakijken: dan heeft je metselaar namelijk – net als al je andere personeelsleden – helemaal geen werk meer.

 

Tot op heden wordt marketing in de sector veelal ingezet aan het einde van de rit, als de producten of diensten al bedacht zijn. Terwijl marketing juist gaat om het baseren van je product of dienst op de klant. En je hele proces afstemmen op de behoeften van de klant. Marketing gaat over: wat bied je aan, aan wie, hoe en tegen welke prijs? Dat maakt marketing tot een belangrijke bedrijfsdiscipline, waarvan de waarde in onze sector nog zwaar wordt onderschat.

Aanjager, innovator en marketeer voor de bouw-, installatie- en vastgoedsector

Van maken naar raken

Wil je meer weten over marketing in de bouw-, vastgoed- en installatie? Bestel dan het nieuwe boek van Marjet Rutten 'Van maken naar raken' in de shop van Renda.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.