Halverwege jaren negentig maakte ik zelf de overstap naar de bouwkolom. Vrouw, blond en jong. Tussen die blauwe pakken tijdens een beursbezoek of tussen de fluitende macho’s op de steiger tijdens een bezoek aan de bouwplaats. Nou – en ik spreek uit ervaring – probeer je zelf dan maar eens op je gemak te voelen als vrouw!
Begrijp me niet verkeerd, de vrouwen die graag in de bouw werken, staan echt wel hun mannetje. Maar toch vormt de machomannencultuur vaak nog wel het imago van de bouwwereld en het blijkt nog altijd lastig hier verandering in te brengen. Ik weet zeker dat jongeren en vrouwen kunnen zorgen voor de nodige verandering. Deze mooie mix vormt de huidige vertegenwoordiging van de bouwkolom en zij kan dit veranderproces nu eens goed op gang brengen. Natuurlijk gebeurt er al van alles, maar het gaat naar mijn idee allemaal te langzaam. En dat is gewoon zonde.
Het percentage vrouwen in de bouw blijft nog altijd laag in vergelijking met andere branches. Het aandeel is wel toegenomen, maar het zijn dan vooral functies waarin we de soft skills terugvinden, zoals HRM-, communicatie- en marketingfuncties. Of zie ik het verkeerd? Zijn ze er wel, maar stellen vrouwen in de bouw zich nog altijd te bescheiden op? Waarom horen we zo weinig van ze? Mijn vermoeden is dat de meeste vrouwen in de bouw, de echte doorzetters zeg maar, zichzelf liever niet in de spotlights zetten. Puur vanwege het vrouw zijn. En als ze het al doen dan moet het over de inhoud gaan. Geen positieve discriminatie aan hun adres alsjeblieft.
Vrouwen bezitten van nature vaak beter ontwikkelende eigenschappen als empathie, verbinden en jezelf kwetsbaar op durven stellen. Dat vormt een goede tegenhanger van die ‘blauwe skills’ zoals hierboven aangegeven. Het zou de boel gewoon allemaal wat beter in balans brengen. Daar ben ik echt van overtuigd.
Vrouwen benaderen de markt en het product vaak met meer empathie. Zo hebben wij het:
Misschien is het voor ons vrouwen wel gewoon wat makkelijker om vanuit een koper te redeneren, omdat we zelf ervaren kopers zijn. Haha, ja het cliché is waar. Want wist je dat naar schatting 80 à 90% van alle koopbeslissingen in en rondom de woning door vrouwen wordt genomen? Dus zonder gekkigheid; klantgerichtheid is enorm belangrijk. En dat begint met je verplaatsen in je klant. Omdat vrouwen vaak een groter inlevend vermogen hebben, kunnen zij in de bouw daarom juist een enorme toegevoegde waarde brengen.
Gelukkig zie je dat we in de bouwsector ook steeds meer denken vanuit de klant, wat bij B2C al meer ingebakken is. En het ligt natuurlijk niet alleen aan empathie waardoor de benadering verandert. Het vergelijken van producten en bedrijven via internet is ook een belangrijke reden. Het onderscheidende vermogen krijgt steeds meer belang in de marktbenadering, want tenslotte doen mensen zaken met mensen. Het zou alleen zo mooi zijn als het in onze sector wat vaker vrouwen zijn die de zaken doen.
Commercieel directeur Faay Vianen
Reacties