Veranderingen worden daarnaast ook ingegeven omdat we actief willen blijven deelnemen, en innovaties omdat het technisch mogelijk is. Er hoeft geen succesgarantie te zijn. Wat heeft de markt over voor een nieuwe oplossing? En vervult deze oplossing de juiste behoefte? Het is de vraag wat belangrijker is: het verbeteren van energieprestaties, het verhogen van verhuurbaarheid, of het verbeteren van wooncomfort. Waarschijnlijk allemaal, en meer.
Daadwerkelijke innovatie hoort een dagelijkse activiteit te zijn. Het is een medaille met twee kanten. Aan de ene kant hebben wij als producent op internationaal niveau ruim voldoende kennis en ervaring in huis om steeds nieuwe oplossingen in keramisch bouwen en renoveren te bieden. Aan de andere kant moeten we de vragen uit de markt op de juiste manier beantwoorden. Er moet worden nagedacht over de toekomst en geluisterd naar partijen uit de gehele bouwkolom – ook als het gaat over verduurzaming van bestaande bouw.
Samen met TNO en diverse bouwpartijen hebben we ons onderworpen aan vier scenario’s. De strategische variabelen zijn de vragen van zowel klant als eindklant, de grillige rol van de politiek, en de nog moeilijker in te schatten fundamentele veranderingen van onze kenniseconomie.
De conclusie? Weet hoeveel unieke kennis en oplossingen je al in huis hebt. Blijf veranderen en innoveren, iedere dag, maar stel je open en coöperatief op. Verbeter je bestaande beleid, vertrouw in jezelf, en werk samen met andere partijen. Samen, omdat we alles wat wij weten, weten van een ander. Doe de goede dingen goed.
Marketing manager Wienerberger
Reacties