Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Columns

Gratis renovatie?

Steeds meer organisaties verkopen niet een product of dienst met een marge, maar zoeken naar andere manieren om inkomsten te genereren. Zou dat er toe kunnen leiden dat we in de toekomst gratis renovaties aanbieden? Waar verdienen we dan geld mee?

Hoewel we er ons niet altijd bewust van zijn, zijn er ook in onze sector voorbeelden. Seats2Meet biedt gratis inspirerende kantoorruimte en verdient aan aanvullende diensten zoals printjes, bezoekers en verbruikte breedband. Wegbeheerders verkopen bermmateriaal (gras met asfaltresten) als grondstof voor tapijten.

Welke inkomstenbronnen kunnen wij als sector aanboren, waardoor bouwen gratis wordt? Energie opwekken met gebouwen en de energie verkopen, panden als reclameborden inzetten? Of bied je het pand gratis aan, maar haal je omzet uit het onderhoudsabonnement dat niet meer kost dan het onderhoud van een traditioneel gebouw? Dit doe je dan wel efficiënter door een integrale oplossing die over de hele levensduur goedkoper is.  

Leuke marges, nieuwe mogelijkheden

Überhaupt is het interessant na te denken over inkomstenbronnen uit toekomstige verkopen. Laat ICT'ers slimme oplossingen bedenken voor gebouwen, waardoor we telkens nieuwe toepassingen voor gebouwen verkopen. Op die nieuwe toepassingen maken we leuke marges. En nog belangrijker: ze zorgen dat gebruikers echt blij zijn. Je creëert telkens nieuwe omzetmogelijkheden. Weliswaar niet in de traditionele bouw, maar in de ICT. Maar waarom niet?

We vinden het normaal dat Google ons voor niks laat zoeken en toch een miljardenomzet heeft

Laat je inspireren door andere sectoren. We vinden het normaal dat Google ons voor niks laat zoeken en toch een miljardenomzet heeft. En dat we allemaal in verbinding staan met elkaar via Facebook en Twitter en er nog nooit een rekening voor hebben gehad.

Vraag je af van welk verdienmodel je klant blij wordt. Wil hij je product gratis? En wat kan die klant of het product dat je levert dan (indirect) betekenen? Data genereren voor jou of voor andere partijen? Of andere waarde? Of toekomstige opdrachten? Daarvoor moeten we onze sector begrijpen, de klant begrijpen maar ook andere sectoren begrijpen.

Ieder verdienmodel biedt zijn eigen kansen, omdat elk verdienmodel een bepaald klantsegment aanspreekt. Hoeveel creativiteit zit er in onze sector? Welke alternatieve inkomstenbronnen kunnen we aanboren? Deel je ideeën graag!

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.