Hoe ziet uw organisatie er over 25 jaar uit? Een vraag waar u waarschijnlijk de afgelopen 10 jaar meer mee bezig bent geweest, dan nu. Het is goed om daar juist in tijden van economisch herstel nadrukkelijk over na te denken. U zult wel moeten, want het economisch herstel brengt niet alleen een gevulde orderportefeuille met zich mee, maar geeft ook een boost aan de innovatie. Je ziet het bij duurzaamheid: De vraag is niet meer of we moeten verduurzamen, maar hoe?
De laatste jaren zie je dat de snelheid van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen steeds groter worden. Jan Rotmans (hoogleraar transitiekunde Rotterdam) geeft aan dat we niet in een tijdperk van veranderingen zitten, maar in een verandering van tijdperk. Dat stelt ons voor een aantal uitdagingen. Hoe kun je meegaan in veranderingen, terwijl je het eindresultaat nog niet helemaal scherp hebt?
De eisen die klanten stellen, worden steeds diverser. Hoe zorg je ervoor dat je kunt voldoen aan die uiteenlopende behoeften en verwachtingen? Je ziet krapte op de arbeidsmarkt ontstaan. Hoe zorg je ervoor dat de goede en juiste mensen voor jouw organisatie willen werken? Je kunt het niet alleen – je hebt anderen nodig. Hoe zorg je dat je betrouwbare samenwerkingspartners hebt en een samenwerking die gericht is op het gezamenlijke resultaat?
Wil je op de nieuwe ontwikkelingen in kunnen spelen, dan betekent dat een nieuwe kijk op de organisatie en aansturing van medewerkers. Bij ’thuis zijn we daar volop mee bezig, met samen leren, samen delen en loslaten van oude gewoontes. Niet altijd gemakkelijk, al wel mooie resultaten.
Enkele belangrijke issues bij ’thuis met enkele voorbeelden:
Als ik om me heen kijk, hoor ik veel ambities en zie ik minder daden. Ik hoor mensen praten over samenwerken en zie dat men het lastig vindt om open te zijn over belangen en bijdragen. Ik hoor praten over ruimte voor medewerkers en zie dat fouten worden verdoezeld of afgestraft. Terwijl we daar allemaal van kunnen leren. De praktijk is weerbarstig.
Er zijn echter ook mooie voorbeelden. Een eigenaar van een vooruitstrevend schildersbedrijf, gaf aan dat hij een super duurzame kit ontdekt had. Vanuit zijn gevoel wilde hij die kennis delen met collega’s, een ander die niet investeert in duurzaamheid, zou echter zonder inspanning mee kunnen liften. Ik zei: “Je moet kennis zeker delen. We moeten van elkaar leren. Een schilder die niet duurzaam werkt, kan dat echt niet maskeren door de toepassing van duurzame kit. Die valt een keer door de mand. Duurzaamheid is geen trucje.”
Wat zou u doen? Hoe organisaties er over 25 jaar uit zullen zien weet ik niet. Ik weet zeker dat u in ieder geval adaptief moet zijn en uw medewerkers daarin centraal moet stellen. Anders gaat u de boot missen. Maak er tijd voor, juist nu de economie aantrekt!
Reacties