"Kunnen jullie de bewoners een briefje sturen met een afspraak voor de woningopname?" vraagt opzichter Jos van den Broek van Woonstichting St. Joseph aan Janneke de Cort. Janneke is Creatief Bruggenbouwer bij de Knaapen Groep. "Dat kan," antwoordt Janneke, "maar we hebben ook de telefoonnummers en e-mailadressen. Én de tool 'Over mijn Huis'. Dus we gebruiken het medium dat de bewoners zelf kozen!"
Sommige bewoners lezen graag een brief, anderen ontvangen liever een e-mail of sms. En dat kan met het onlinesysteem 'Over mijn Huis'. Bewoners ontvangen hun persoonlijke informatie bovendien op het moment dat het voor hen relevant is. "Een slimme tool," vindt projectleider Judith van Mil. "En het past prima binnen de speerpunten uit ons Koersplan. Digitalisering is de toekomst. We gaan er steeds meer naartoe dat transacties en communicatie met klanten en leveranciers veelal digitaal worden afgehandeld."
Het groot onderhoud aan de 27 eengezinswoningen aan De Beukums, De Linnenbleker en De Pellenwever in Boxtel is inmiddels in volle gang. Voorafgaand organiseerde St. Joseph samen met de Knaapen Groep een bewonersavond in de Kinderboerderij vlak om de hoek. Die werd druk bezocht! Onder het genot van een heerlijk kopje koffie en thee met een koekje erbij maakten we kennis en deelden we onze plannen. En natuurlijk kregen bewoners de mogelijkheid mee te denken en hun ideeën in te brengen. Daarna peilden we de tevredenheid. Uiteraard ook via ‘Over mijn Huis’. "Wat goed dat iedereen zijn woordje kon doen," was één van de reacties. "Ik heb eerder deze week een mail gestuurd, waarin ik aangaf veel bewondering en respect te hebben voor de gang van zaken. Jullie doen het TOP!" vond een ander.
Bewoners kozen tijdens de informatieavond unaniem voor een seniorenslot met een driepuntsluiting. Er zijn ook veel individuele keuzes voor keuken, badkamer en toilet en voor het type en de kleur van de voordeuren en de kleur van de kozijnen van de draairamen. De wijk heeft straks dus een heel andere uitstraling. En huurders konden kiezen voor zonnepanelen. Goed voor de betaalbaarheid! "Net zo goed als het isolatiepakket," lacht projectconsulent Sancha Schuurs: "Door HR++-glas, isolatie en CO2-gestuurde mechanische ventilatie aan te brengen, krijgen de woningen straks gemiddeld label B. Dat bieden we gratis aan!" Directeur-bestuurder Rob Dekker vult aan: "Wij investeren in de energetische kwaliteit van complexen. Bij mutatie stellen we de huurprijs na de energetische investering bij. Maar wel onder de conditie dat het de betaalbaarheid ten goede komt én past bij de wens van de bewoners."
"Mijn moeder snapt niet wat ze komen doen. En wanneer beginnen ze precies?" Jos en Sancha spreken met de ongeruste zoon en schoondochter van een oudere bewoonster. "Mijn schoonmoeder is al 84. En die heeft geen computer." Sancha stelt ze gerust: "Uw moeder krijgt de informatie per post. En we kunnen u als contactpersoon opgeven. Zo ontvangt u de informatie ook en kunt u meekijken en meehelpen!" Ook dat kan in 'Over mijn Huis'.
Maar natuurlijk doen we niet alles digitaal. Rob Dekker: "Verbinding met de klant en dienstverlening op maat: zo zet je de klant centraal. Je wilt weten wat er speelt." Twee weken voor de start bezoekt bewonersbegeleidster Anneke Knaapen elke bewoner. Anneke: "Die krijgt een EHBO-koffer: Eerste Hulp Bij Onderhoud! Met daarin een afvink-lijst ter voorbereiding, afdekplastic om meubels stofvrij te houden, oordopjes en een persoonlijke scheurkalender waarin per dag staat welke werkzaamheden we uitvoeren." Ze legt uit: "Bewoners zijn geen fanatieke lezers. Ze worden graag mondeling geïnformeerd. Ze verdienen oprechte aandacht en goede voorlichting." "Dienstverlening met aandacht," zegt Rob tevreden: "Zo tonen we onze betrokkenheid!"
Reacties