We zien het allemaal om ons heen. Technologie ontwikkelt zich razendsnel, we móeten verduurzamen en vergroenen om onze planeet te redden, er is een tekort aan woningen en vakmensen en er ligt in Nederland een enorme renovatie- en onderhoudsopgave. Met die uitdagingen in het achterhoofd scherpte Knaapen haar visie aan.
Een plek beter willen achterlaten dan hoe je ‘m aantrof, dat zat er bij Knaapen al vroeg in. In 1980 kwam Pieter Knaapen op 30-jarige leeftijd aan het hoofd van het bedrijf te staan. Hij hechtte veel waarde aan de sociale kant van de bouw. Wilde meer achterlaten dan alleen opgeknapte woningen in de wijk. Sociale cohesie creëren. Mede door zijn visie groeide Knaapen uit tot het bedrijf dat het nu is, met een sterke technische én sociale kant.
Met de snel veranderende wereld om ons heen besloten Knaapen haar visie aan te scherpen. Het bedrijf blijft woningen van woningcorporaties renoveren, onderhouden en verduurzamen. Met de kwaliteit en aandacht waar Knaapen zo trots op is én de warmte van een familiebedrijf. De komende jaren staan daarbij specifiek in het teken van duurzaamheid, innovatie en samenwerken. Intern én extern.
Zo’n nieuwe strategie, daar hoort ook een nieuwe slogan bij. Goed voor elkaar. Goed voor elkaar benadrukt die samensmelting van techniek en sociaal en past helemaal bij het DNA van Knaapen. Góed zijn voor elkaar en de dingen gewoon goed voor elkaar hebben, dáár gaat het om.
Dat lukt alleen samen. Natuurlijk. Want om tot de beste resultaten te komen en een mooiere wereld achter te laten voor volgende generaties, moeten we de handen ineenslaan. Sjouwers en verbouwers. Huurders en bestuurders. Bovenburen en onderaannemers.
Knaapen zou Knaapen niet zijn als ze het nieuwe verhaal niet op een bijzondere manier zouden presenteren. Op woensdag 13 september gebeurde dat voor haar medewerkers en op donderdag 14 september voor opdrachtgevers en partners. Géén droge vertelling waarbij de nieuwe kernwaarden een voor een voorgedragen worden, maar een avondvullend programma waarin je ze belééft.
Dat begon al bij de ontvangst. De lift en ontvangstruimte waren ingericht als een woonkamer. Huiselijk, met een staartklok, tapijt op de tafel en fotolijstjes met familiefoto’s. Een oud dametje (van een theatergezelschap) heette de gasten welkom, liet ze zich meteen thuis voelen. Alsof je bij je oma op bezoek gaat.
De volgende ruimte: helemaal anders. Wel nog dat warme en huiselijke, maar nu ook veel groen. Lange tafels gedekt met sedummatten. Een open ruimte, industrieel, duurzaam. Een plek voor ontmoeting. Inspiratie.
En dan. Muziek met het nieuwe verhaal van Knaapen in de vorm van een sprookje. Brabander Björn van der Doelen die de aanwezigen tijdens een 5-gangendiner met enkel zijn stem en een gitaar in het verhaal meenam. Elke gang vertegenwoordigde één van de vijf nieuwe kernwaarden: vooruitstrevend, kraakhelder, het thuisgevoel, verbinding en smaakmakers. De kernwaarden zaten verwerkt in de gerechten, de manier waarop die gerechten werden opgediend, in de beelden die getoond werden, de muziek, het verhaal en de kleding van het personeel. Dit is wie Knaapen is en hoe ze het samen met haar medewerkers, partners en opdrachtgevers wil doen.
Halverwege een nieuwe tafelschikking, bestuurders naast sjouwers, verbouwers naast onderaannemers. Nieuwe gesprekken, nieuwe verbindingen, nieuwe ideeën. Een fijn samenzijn.
“Mooi dat wij onderdeel van de toekomstvisie van Knaapen mogen zijn”, gaf een van de partners van Knaapen terug als reactie op deze avond. En zo is het. Knaapen: Goed voor elkaar.
Reacties