Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Hoe woon jij? Aan de Gijzenhoekweg in Oostvoorne

1 december 2022

In 2016 hielp SlimRenoveren het gemeentelijk Woonbedrijf Westvoorne met hun eerste Nul-op- de- Meter renovatieproject aan de Gijzenhoekweg in Oostvoorne. Hoe gaat het nu met de bewoners en hoe staan de woningen erbij?

Tekst Doris de Bruijn

Het Zuid-Hollandse eiland Voorne-Putten had de ambitie neergelegd om in 2040 klimaatneutraal te zijn en dus was er werk aan de winkel voor Woonbedrijf Westvoorne. Net zoals veel corporaties heeft Woonbedrijf Westvoorne versnipperd bezit. Door het lidmaatschap van de Stroomversnelling werd de ambitie geboren om een deel van dat bezit naar Nul-op-de-Meter te transformeren. Een wijk met eengezinswoningen uit de late jaren zestig in Oostvoorne, onderdeel van de gemeente Westvoorne, vormde het toneel. 

De strategie die SlimRenoveren koos voor het betrekken van de bewoners in Oostvoorne was enigszins gedurfd. In plaats van bewoners te gaan overtuigen, legden ze het hele verhaal over Nul-op-de-Meter uit tijdens een informatieavond en deden ze de oproep: welk blok woningen wil meepraten en als eerste de renovatie naar Nul-op-de-Meter meemaken? Dezelfde avond was het pilotblok een feit. Na een intensieve periode van overleg, afstemming en instemming ging de renovatie eind 2017 van start.

Hoe gaat het nu met de bewoners? Familie Schipper aan de Gijzenhoekweg is zeer tevreden over het resultaat van de renovatie. Meneer Schipper: “We zijn die kou in de winter kwijt, net als de tocht. Dit maakt een flink verschil. En ook in de zomer merken we verschil, de extreme hitte binnen is weg. Ook het ventilatiesysteem bevalt prima, we hoeven er niets aan te doen. De zonnepanelen presteren goed en zelfs beter dan verwacht, er is ruim 1.000kWh extra (per jaar) opgewekt ten opzichte van de gegarandeerde opbrengst. Over het resultaat dus alleen maar positieve ervaringen. 

Het proces van de renovatie was een ander verhaal. Het viel op dat sommige werklieden zich niet leken te realiseren, dat ze in iemands huis aan het werk waren en dat, dat extra communicatie vergt. De binnenzijde van de woning was door de familie helemaal vernieuwd en verbouwd. “Daar zet je niet zomaar een koevoet in! En we hadden ineens kortsluiting omdat er een kabel in de tuin was doorgehakt. Dat was ons niet gemeld dus voordat we erachter waren waardoor het kwam... Dat vind ik niet normaal en zelfs onbeschoft”, licht mevrouw Schipper toe. Na deze incidenten zijn er andere vaklieden op het project gezet voor de afwerking in de woning en toen ging het beter. 

Familie Langendoen woont ook aan de Gijzenhoekweg, al 52 jaar. Van de renovatie hebben ze geen moment spijt gehad. “Het was wel even rommel en het duurde lang, maar dat zijn we inmiddels weer vergeten”, blikt mevrouw Langendoen terug: “We hebben geen tocht meer, het is lekker warm en de buitenkant ziet er heel mooi uit, het is er echt op vooruit gegaan.” Meneer vond de uitvoering van de renovatie zo interessant dat hij elke stap in het proces op de voet heeft gevolgd en er zelfs videobeelden van heeft gemaakt. "We hebben ook wel meegedacht met de bouwer. In de modelwoning zagen we bijvoorbeeld een aantal dingen die niet handig of logisch waren en deze zijn aangepast in onze woningen. Zo kan het raam makkelijker open en is de bevestiging van de gevelelementen anders opgelost.” Ook met het energiegebruik gaat het goed. Per saldo is de familie er ongeveer €60 per maand op vooruit gegaan.

Lees hier het uitgebreide artikel:

hoe-is-het-nu-met-de-gijzenhoekweg-oostvoorne-doris-de-bruijn

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.