"Elke dag proberen we het verschil te maken in het leven van bewoners door samen te werken." Hiermee opent een video op de website van Domijn. De Twentse woningcorporatie wil verbinden en innoveren. Hiervoor gebruikt de organisatie nu de nieuwe bestelapp van BMN Connect waarmee onderhoudsmedewerkers tijd besparen, faalkosten beperken én bewoners meer service bieden.
Met vestigingen in Enschede, Haaksbergen en Losser verhuurt en beheert Domijn circa 15.500 sociale huurwoningen. De corporatie wil haar klanten meer bieden dan alleen een huis, namelijk een echt thuis. Dagelijks zetten ruim 200 medewerkers zich hiervoor in. Al jarenlang is groothandel BMN Bouwmaterialen een vaste partner. Ook BMN wil voor haar klanten meer zijn dan alleen leverancier. Met extra diensten en logistieke oplossingen helpt deze bouwspecialist woningcorporaties aan efficiënt woningbeheer en tevreden huurders.
Van alle keuken-, badkamer- en toiletrenovaties die Domijn uitvoert, besteedt zij een groot deel uit aan Remuon+ vastgoedbeheer. Het overige deel pakt de eigen onderhoudsdienst op. “Op deze manier houden we feeling met ons werk. We kennen de staat van ons bezit, weten wat er speelt onder bewoners en volgen de bouwtechnische ontwikkelingen”, vertelt Jeroen Kamphuis (32) van Domijn. De meewerkend uitvoerder Dagelijks Onderhoud werkt op vele gebieden samen met BMN Enschede. “Onze huurders kiezen materialen uit in hun showroom. Zij worden uitstekend geholpen en de bestellingen komen direct in het systeem. Daarnaast volgen onze vakmannen er trainingen. Laatst kregen zij een workshop over lijmen en voegen. BMN had twee specialisten van dat merk uit Duitsland geregeld. En een Chinese rijsttafel. Goed voor elkaar hoor!”
Een badkamer, keuken of toilet renoveren in bewoonde staat is soms niet eenvoudig, maar Domijn buigt de gelegenheid om in een kans. “Als je veel met bewoners te maken hebt, kun je ook laten zien hoe goed je je best doet”, aldus Kamphuis. Ook hierbij vindt de corporatie in BMN een meedenkende partner, vooral op het gebied van duurzaamheid, logistiek, afvalmanagement en efficiënte bouwprocessen. Senior adviseur Erik Goossen gaf Jeroen de tip om de Connect bestelapp eens te proberen. “Mijn eerste reactie was dat we het veel te druk hadden voor experimenten, maar dit wilde ik toch een kans geven. Uit ervaring weet ik namelijk hoe tijdrovend en foutgevoelig conventionele bestelprocessen zijn. Hier valt veel te winnen.”
Een week geleden gebruikte Kamphuis de bestelapp voor het eerst om warme opnamen te doen voor keukenrenovaties. “Samen met de bewoners besprak ik hun opties. Op mijn tablet vinkte ik de gekozen tegelkleur, frontjes en werkblad aan, inclusief benodigde hoeveelheden. De bewoners vonden deze werkwijze erg prettig, ook omdat zij nu niet naar de showroom hoefden. De bestelling ging rechtstreeks naar BMN Enschede. Geen losse Excelbestanden en omslachtige routes langs magazijnmedewerkers meer. Zodra onze planners de renovatie op de agenda hebben gezet, zet BMN de materialen voor de deur. Alles compleet en netjes in een afsluitbare minicontainer. We hoeven dus niets bij de mensen in huis te laten liggen en grijpen nooit mis.”
Hoewel zijn ervaring met de app nog pril is, vindt Kamphuis de start veelbelovend. Hij wil de tool dan ook snel breder inzetten, waardoor zowel corporatie als huurders kunnen profiteren van de voordelen. “De lijst met materialen groeit gestaag. Als wij een aanvulling hebben, wordt deze direct doorgevoerd. Uiteindelijk kunnen we tijdens warme opnamen complete keukens, badkamers en toiletten samenstellen én direct bestellen. Van bijzondere situaties maken we meteen foto’s die we in het projectmapje opslaan. Dat geeft de bewoner ook zekerheid. Alle gegevens worden veilig in de cloud bewaard. En als een andere huurder in hetzelfde type woning ook zijn keuken laat vervangen, dan kopiëren we het eerste project. Persoonlijke voorkeuren aanpassen en klaar!”
Voor Kamphuis is het niet de vraag óf het zo ver komt, maar wanneer. “We hebben de app nog maar net in gebruik en het levert ons nu al bewezen voordeel op. Het proces van opname tot en met bestelling is verkort, vereenvoudigd en minder foutgevoelig. De ontwikkelaars snappen dat efficiëntie en blije huurders voor ons kritieke succesfactoren zijn. Hun geheim? Dat komt ons bekend voor: verbinden en innoveren.”
Reacties