Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Wat is beter: de uitvraag of de uitvraagmarkt?

12 december 2013

De laatste Renda van 2013, editie 2013/4, is verschenen en staat online. Abonnees ontvangen het magazine vrijdag 13 december. In deze editie leest u artikelen die te maken hebben met ‘de nieuwe uitvraag’, tegenwoordig een veelgehoord begrip. Hoofdredacteur Martin Liebregts schreef het volgende voorwoord in deze Renda.

De uitvraag of de uitvraagmarkt?: “Steeds weer introduceren we nieuwe woorden waarvan eigenlijk niemand weet wat ze inhouden. Ze zijn onderdeel van een begroetingsritueel van gelijkgestemden die geen nadere verklaring behoeven. Het is zelfs levensge

Dit gevoel heb ik ook bij het woord ‘uitvraag’ en vooral bij ‘de nieuwe uitvraag’. Ik dacht aan de betekenis ‘door vragen ontdekken’, ofwel doorvragen, zoals dat in mijn geheugen gegrift staat. In de praktijk bleek de betekenis anders en had het te maken met vertrouwen, transparantie en samenwerken. Het voordeel van een magazine is dat je een onderwerp kunt uitdiepen en dat woorden en begrippen nader kunnen worden omschreven. Daardoor wordt het begroetingsritueel betekenisvol en kunnen we elkaar erop aanspreken. In deze editie komt ‘uitvraag’ aan bod. Bij dit woord gaat het om de relatie tussen vraag en aanbod en om kansen geven voor een nieuwe invulling, waarbij meer gebruikgemaakt wordt van kennis en kunde van ketenpartijen. In die zin was ‘uitvraagmarkt’ misschien een betere woordkeuze geweest.

De vraag blijft wat dit soort nieuwe woorden nu precies bijdragen aan de verbetering van kosten en kwaliteit in de bouw. Ze kenmerken de overgangsfase van de oude naar de nieuwe wereld. Het zoeken ernaar kan helpen te ontdekken wat zinvolle mogelijkheden zijn; een soort oefenstof voor vernieuwers die doen alsof ze het weten, maar nog volop zoekende zijn. Op één voorwaarde: bij het gebruik ervan bestaat het gelijk niet, alleen de begroeting.”

Bekijk alle artikelen van Renda 2013/4

Reacties

Renda ©2025. All rights reserved.