Goed voor het milieu, goed voor de innovatie en goed voor de bewoner. Is dat laatste trouwens ook echt het geval? Gelukkig kan ik daar volmondig ja op antwoorden. Bewoners waarden het wooncomfort van de Nul-op-de-Meterwoning. En ook het aanzicht van de nieuwe gevel waarderen ze. De vele onderzoeken die wij uitvoeren wijzen hier steeds op.
Toch is niet alles zo perfect als het lijkt. Ik heb het geluk gehad dat ik recent onderzoeken op een andere manier kon uitvoeren. Onderzoeken door te observeren. Zo heb ik informatiebijeenkomsten over de Nul-op-de-Meterwoning bijgewoond. Ben ik bij de bewoners thuis geweest. Een ervaring ben ik rijker geworden. Wat te denken van een radiatorknop in de huiskamer waar je niet aan mag komen. Of een thermostaat die dermate ingewikkeld is dat zelfs de techneut er niet meer uit komt.
Of hoe een bewoner zijn thermostaat gebruikt. Als de bewoner het even koud heeft zet de bewoner toch even de thermostaat wat hoger. Aangezien de woning niet direct opwarmt is de bewoner niet echt tevreden met het wooncomfort. Zo zijn er nog veel meer gebruikerservaringen te ontdekken. Heb je zelf nog een mooi project dan daag ik je uit om zelf ook een keer te observeren hoe een bewoner de woning gebruikt. Ongetwijfeld zal je observatie leiden tot nieuwe inzichten en innovaties.
Veel succes.
Reacties