Al in de zestiger jaren maakten onderhoudsbedrijven plannen voor het onderhoud dat in tien jaar aan complexen moest worden uitgevoerd en wat dit zou kosten. Tegenwoordig noemen we dat Resultaat Gericht Vastgoed Onderhoud, Resultaat Gericht Samenwerken, Registerend opdrachtgeverschap et cetera. Wat mij betreft draait het allemaal om vertrouwen. Vertrouwen in elkaar hebben om gezamenlijk het beste resultaat voor de lange termijn te behalen en dat voor een reële prijs te bewerkstellen.
Een onderhoudsbedrijf kan niet meer alle kennis in eigen huis hebben. Specialistische kennis moet worden ingekocht. Moet dat dan voor de laagste prijs of voor de ‘beste’ prijs? Betrokkenheid bij het project van alle bedrijven is van belang om het wij-gevoel te creëren. Hierdoor komt meer ruimte voor innovatie, werkbevrediging en kwaliteit. We zullen ook meer moeten samenwerken met bewoners. Een groot deel van de medewerkers van onderhoudsbedrijven woont in woningen van woningbouwcorporaties. Zo komt alles heel dicht bij elkaar.
We willen als samenleving ook dat er veilig gewerkt wordt, dat er oog is voor de gezondheid van onze mensen, dat mensen met een beperking meer kansen krijgen op de arbeidsmarkt, dat we jeugd kunnen opleiden. Ook daar hangt een prijskaartje aan. En we zullen daar gezamenlijk de verantwoording voor moeten nemen. De beste garantie is een duurzame relatie, gebaseerd op wederzijds vertrouwen, waardoor een win-win situatie gecreëerd wordt.
Het gaat er niet om wat iets kost, maar wat het oplevert.
Reacties