Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Columns

Van ruzie over energiestrategie naar een helder verhaal

Met grote verbazing zien we de debatten als een politieke partij een nieuwe voorzitter kiest. De duellerende kandidaten van dezelfde partij maken de anderen zo zwart als roet. De partij is tot op het bot verdeeld. Maar zodra de voorzitter gekozen is, verandert dit beeld. Dan is de partij een geoliede machine die de kiezer op haar wenken bedient, middels een prachtige boodschap die ons aanspreekt.

Hoe mooi zou het zijn als in de duurzame energiebeweging eenzelfde debat zou plaats vinden. Zo nu en dan verlaten we een eensgezinde route naar een wereld op duurzame energie en praten we vrijuit over onze verschillen van mening. Bijvoorbeeld over de keuze voor zon, wind, aardwarmte of biomassa. Voor- en tegenstanders praten voor het oog van vele geïnteresseerden over het risico van het afschaffen van saldering. Voor de leek is er geen touw aan vast te knopen. Zo gaat het ook in de discussie over de juiste nul-op-de-meter(NOM)-route. Is alleen de ‘luchtdichte jas met ventilatie’ van Energiesprong mogelijk? Of kunnen we ook naar een dampopen NOM-concept? Of naar de ‘jas met gestopte gaten’ van Urgenda, of de ‘laagjesmethode’ van het Kashuis in Amsterdam. Welke oplossing houdt ook stand bij een mogelijke overgangsregeling van het salderen? Moet een NOM-gebouw voldoen aan een onhaalbare definitie of kunnen ook woningen die geen jaren 50 bloemkoolwijk zijn, NOM worden? Bij de laatste Nul op de Meter Toer in november zagen we het allemaal voorbij komen.

Mijn voorstel: we voeren het debat nog drie maanden. We bediscussiëren de voor- en nadelen van bron, opwektechniek en de filosofie van isolatie en ventilatie. En we zorgen dat we net als de verschillende stromingen in een politieke partij elkaars standpunten kennen. En dan houden we er over op. Daarna blijven we elkaar volgen, maar zonder elkaar publiekelijk af te vallen. Elke paar jaar nemen we een aantal maanden voor een scherpe, frisse en open discussie. Waarna we de gelederen weer sluiten met een helder verhaal richting het publiek. Of dat nu het publiek is dat onze duurzame energie-oplossingen koopt, het publiek in Den Haag dat beleid uitzet of de andere public relations zijn. Zo maken we een gezamenlijk PR-verhaal.

Gebeurt dit nu niet? Nee, veel te vaak wordt de discussie gevoerd op elk podium. Kan niet schelen hoe, we maken ons punt. Of het publiek het nu wil horen of niet. Met het gevolg dat klanten er geen touw aan vast kunnen knopen. Terwijl we juist door die heldere, gezamenlijke campagne, in een stroomversnelling komen. En dan kiest de klant zelf de jas die bij zijn gebouw, levensfase en portemonnee past.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.