Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Veilig contact maken

17 april 2020

Rebecca Loos is buurtbeheerder leefbaarheid bij Tiwos, een woningcorporatie uit Tilburg en Renda-partner van het eerste uur. Ze vindt het een hele uitdaging om - op afstand - contact te houden met 'haar' bewoners in een kwetsbare Tilburgse wijk.

Rebecca voorspelt dat het haar na deze gekke Corona-tijd zeker een jaar gaat kosten om de mensen die nu buiten beeld vallen weer op de rit te krijgen. Na de afkondiging van de ‘intelligente lockdown’ door Mark Rutte belde ze direct met kwetsbare bewoners. De vragen, zorgen en omstandigheden zijn heel verschillend, vaak van praktische aard en regelmatig beladen met emoties. “Mensen kunnen hun boodschappen zelf niet doen of hebben te maken met het overlijden van hun ouders. Als ik bij mensen over de vloer ben, heb ik werkelijk contact en kan ik zien of ik ze na een persoonlijk gesprek goed achterlaat. Nu is dat gissen en dat vind ik moeilijk”, vertelt ze. Wanneer Rebecca op huisbezoek is, kan ze de persoon als het ware scannen en ook zien hoe het huis eruitziet. Allemaal indicatoren over hoe het gaat met de bewoner(s). Op afstand is dat nauwelijks te peilen en haar vermoeden is dan ook dat er mensen van de radar verdwijnen. De coronacrisis zal bovendien leiden tot verlies van werk en inkomen, waardoor schulden opgebouwd kunnen worden. 

In samenwerking met andere Tilburgse organisaties zit Tiwos uiteraard niet stil en doen ze er alles aan om in contact te blijven met haar bewoners. Ze hebben puzzelboekjes uitgedeeld en een kleurplaatwedstrijd voor kinderen georganiseerd. Ze hebben vorige week ‘buren-kaartjes’ verspreid met een begeleidende brief. Daarin staat dat je met het burenkaartje op een veilige manier contact kunt maken en vragen of je iets voor je buur kunt doen.

De zingende vakman

Hoewel op afstand, wil Rebecca samen met haar collega´s de bewoners het gevoel geven dat ze er wel zijn. Zo bedacht Rebecca ook de zingende vakman. Ze liep door de wijk en realiseerde zich dat Tiwos veel complexen heeft met balkons en binnentuinen. Ze moest denken aan haar collega Marco, die in de reparatiedienst van Tiwos werkzaam is. Marco kan heel aardig zingen en ze vroeg hem of hij nu misschien bij de kwetsbare ouderen wilde zingen. De zingende vakman, een lumineus idee waar veel bewoners vrolijk van werden. Marco heeft al diverse optredens gehad en nu staan er nog 17 gepland! Rebecca: “Wij staan er natuurlijk ook bij en het is een geweldige manier om zichtbaar te blijven in de wijk.”

Marco, werkzaam in de reparatiedienst bij Tiwos, zingt nu regelmatig voor kwetsbare ouderen.

Bewoners genieten vanaf hun balkon van De zingende vakman.

Rebecca is blij met Marco, want ze merkt nu de crisis voortduurt dat mensen minder kunnen hebben. “In het begin was er over en weer heel veel begrip bij bewoners. Nu komen de klachten binnen: overlast. Hoe moet je thuiswerken als de buren keihard muziek opzetten? Ik bemiddel soms echt letterlijk tussen boven- en onderburen, per telefoon. Veel mensen zijn zich niet bewust van het feit dat ze overlast veroorzaken en vaak is het snel opgelost. Anderen gaan door met hinderlijk gedrag en uiteraard kennen wij onze pappenheimers. Met hen heb ik niet veel geduld en dus maken we al snel duidelijk dat we dit gedrag niet accepteren en dat er consequenties aan vast zitten als de overlast niet stopt.”

Marco gaat de komende tijd op gepaste afstand vele appartementencomplexen af om te zingen voor bewoners van Tiwos.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.